Spillverdens udiskutabelt største ikon er selvsagt Mario, og selv om spillene om den italienske rørleggeren har lite til felles med for eksempel Dark Souls, burde alle som vil kalle seg en god spillutvikler ha spilt en god dose Mario-spill.
Det hevder i det minste spillskaper Keiji Inafune (Mega Man, Onimusha, Dead Rising), som omtaler Mario-arven som en slags bibel for spillutviklere:
- Hvis en hvilkens som helst spillskaper ikke har prøvd Mario er vedkommende mest sannsynlig ikke en god spillskaper. Det kan jeg si med 100 prosent sikkerhet, forklarer Inafune.
- Mario er som en bibel for spillutviklere. Du finner så mange eksempler på godt design, søte figurer og innovasjon innen bruk av eksisterende spillmekanikker. Det er noe du må se på konstant for å undersøke og lære av som en spillskaper. Det er ankerpunktet for nesten alle spill, legger han til.
Er du enig med Inafune, eller legger han for mye vekt på Nintendos trofaste maskot? Kunne for eksempel Maxis lært en ting eller to av Mario da de jobbet med SimCity?