300

300

300 er en nådeløs beretning om slaget ved Thermopylene. Perserkongen Xerses møter Leonadis og hans 300 topptrente spartanere til et oppgjør uten like.

Vi gjør et langt hopp tilbake i tid og lander på år 480 f.Kr. Perserkongen Xerses har fått et seriøst tilfelle av stormannsgalskap og hans neste trekk på veien til verdensdominans er å knuse spartanerne. En operasjon lettere sagt enn gjort, det er kanskje ikke Asterix og Obelix som står i veien, men den spartanske kongen Leonadis er heller ingen lettvekter.

300 er et klassiske tilfelle av Hollywood-penger møter legendarisk tegneserie med et David versus Goliat plott. Du har sett fragmenter av handlingen i Bravehart, Gladiator og Troja, men likevel er det ett eller annet som er veldig fengende med denne sjangeren. I 300s "liten mot stor mann" miks finner vi mange gode trekk, for det første er utgangspunktet i Frank Millers tegneserieroman interessant. Den amerikanske tegneskaperen har vært på alle filmprodusenters lepper de siste årene, trenden der tegneserier filmatiseres er tydeligvis ikke over - heldigvis. Videre er det ingen tvil om at de store ressursene regissør Zack Snyder ("Dawn of the Dead" 2004-utgaven) har fått mellom hendene har fått svært visuelle ben å løpe på. Akkurat den delen av 300 er den mest imponerende, alt fra slow-motion scenene til de spektakulære slagsmålene tar pusten fra deg. Zack Snyder skal for øvrig også regissere filmversjonen av Alan Moores tegneserieroman "Watchmen" for Warner Bros. Vi venter i spenning.

Til slutt i ligningen vår finner vi hovedrolleinnehaver Gerard Butler, et relativt ukjent ansikt i Hollywood-land. Friskusen største rolle før 300 kom i Andrew Lloyd Webber's The Phantom of the Opera, men det er vel ingen tvil om at Butler vil slippe unna et par audition-runder i tiden fremover. Skulle du trenge inspirasjon for å dra en tur innom det lokale treningsstudio vil 300 gi deg en overdose av forbilder å ta etter.

Innad i redaksjonen gikk diskusjonen høylytt etter vi så filmen på kino, adjektivene ble spredt over hele skalaen. Alle var enige om at det visuelt var storslagent, men det var noen som ikke klarte å se bort i fra hullene i historien og plottet. For 300 handler rett og slett kun om slaget ved Thermopylene, forholdet til karakterene og den historiske forklaringen kommer i andre rekke. Spørsmålet blir dermed om du henger deg opp i dette, undertegnende lot det stå til og ble bergtatt av hovmodet til filmens tapre helter. Naivt, kanskje? Underholdene, ja!

300300300300
8 / 10

300