Norsk
Gamereactor
artikler

Activate 04

Årets Activate-messe gikk av stabelen i Barcelona. Vi sendte Petter som kom hjem forbrent og halvspansk.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

I fjor ble Activisions årlige messe arrangert i Edinburgh, Skottland. Da var det konstant regn, grått og fullt av mennesker, som snakker med samme snøvlende schh-aksent som gamle Sean Connery. Det var en usedvanlig hyggelig sammenkomst, hvor jeg for første gang kikket nærmere på Doom 3, spilte True Crime og prøvde å spise den skotske nasjonalretten, Haggish, inneholdende fåremage og masse andre involler.

I år var det forblåste og regnfulle Skottland byttet ut med et solrikt og brennhett Barcelona, Spania. Mine to skivesprolapser og jeg elsker stekende varme og sammen med en lovende agenda inneholdende spennende spill, godt selskap og løfter om et usedvanlig fint hotell, la jeg turen mot varmere breddegrader. Vel fremme i Barcelona begynte dagen med at Rickard Lindströms, sjefen for Game i Sverige, bagasje hadde blitt etterlatt i København. Det ble akkompanjert av skrikende spanjoler, et Activision Nordic-team med munter og høy stemmeføring og en veldig svett Thomas Wiborgh (Superplay Sverige); velkommen til Activate 04.

Dagene som fulgte stod i solens og de etterlengtede titlenes tegn. Activate inneholdt imidlertid ikke noen store overraskelser, da spil som Call of Duty: United Offensive, The Movies, Vampire The Masquerade: Bloodlines og Doom 3 igjen var hovedattraksjonene. Hotellet "Arts Barcelona" var riktig nok noe alldeles enestående og hotelbassenget på taket ble et kjærkomment tilholdssted for samtlige europeiske spilljournalister. Thomas Wiborgh, unnlot vanen tro å dyppe hodet og beholdt solbrillene på mens Activisions egen markedssjef, Hjalmar Hedman, kjempet innbitt for å sprute ned så mange som mulig av de gjestene som lå og solte seg.

Call of Duty: United Offensive
Først i rekken av titler vi kikket nærmere på under Activate var utvidelsen til det populære Call of Duty, kalt United Offensive.

Dette er en annonse:

Spillets handling utspiller seg på ti nye baner som alle er detaljerte rekonstruksjoner av flere klassiske slag. Blant annet vil du få muligheten til å spille deg gjennom invasjonen av Sicilia og Slaget om Kursk. United Offensive vil til og med inneholde ni nye multiplayerbaner, pluss interaktive kjøretøy, som i Battlefield 1942. Jeg prøvde å spille første del av slaget om Kursk. Etter en hektisk ferd bak på lasteplanet til en lastbil ble jeg og mine allierte satt av ved inngangen til en skyttergrav. Vår offiser oppfordrer oss til å ta stilling ved den borterste flanken, lade våpnene og gjøre oss klare for angrep på tyskerne. Ti dundrende panservernsgranater senere kryper den første troppen med tyskere opp over bakken foran oss, og angrepet er igang. Selv om om United Offensive, akkurat som originalspillet, tilsynelatende inneholder veldig mange scriptede sekvenser og en relativt liten del ren, kunstig intelligens eller AI, var de kampene Gamereactor prøvde, like intense som de var gjennomførte. Som add-on ser United Offensive ut til å bli mildt sagt ambisiøst og stappfullt av nytt innhold.

Call of Duty: Final Hour
Etter å ha skutt skrikende tyskere ved Kursk fortsatte Nazi-slakten på konsoll, da vi fortsatte turen inn i Infinity Wards krigsunivers for å kikke på Call of Duty: Final Hour. Dette er de etterlengtede PS2, Gamecube og Xbox-versjonene av spillet, men de er ikke rene konverteringer, men derimot et eget kapittel utviklet for konsollene av Spark Entertainment. Det som ble vist frem på Activate 04 var det tanks-baserte overraskelses angrepet ved russiske Tetasynkaia i desember 1942. I bitende vinterkulde satte russerne en stopp for tyskernes destruktive luftangrep over Stalinggrad, ved å gjenerobre flyplassen tyskerne kontrollerte rett utenfor byen. Det er tydelig at utvikleren Spark har vært nesten enda mer møysommelige med å gjenskape historisk korrekte slag i konsollversjonen av Call of Duty, og selv om demonstrasjonen var veldig kort, ser det både pent og hektisk ut. I Final Hour kommer man til å kunne velge mellem tre meget forskjellige, men like spillbare karakterer. En allsidig amerikansk korporal, en kvinnelig russisk snikskytter og en afroamerikansk panserkaptein fra den legendariske 761: sorte panter avdelingen, vil alle tre inneholde spesifikke oppdrag for hver karakter.

Tony Hawk's Underground 2
Neste spil på agendaen var Tony Hawk's Underground 2 og selv om Neversofts tilstedeværelse var savnet, leverte Activisions produsent av spillet en informativ og morsom presentasjon av det som ser ut til å bli en god del bedre enn det forrige spilet. Ifølge Activision selv ble Tony Hawk's Underground først og fremst verdsatt av den amerikanske pressen, mens Europeiske magasiner og fans av serien var skuffet over det slaviske gameplayet og den temmelig tamme historien. Underground 2 følger samme grunnmønster, men inneholder denne gangen den gode gamle spillmodusen kalt Classic Mode, hvor utfordringer som å samle bogstaver, videokassetter og et visst antall poeng utgjør selve essensen av spillet. Den litt mer speisa delen av spillet har allikevel ikke vært på slankekur, snarere tvert imot. Det er tydeligt at Neversoft har strebet etter å lage et spill som er mer likt MTV:s Jackass enn de fire første Tony Hawk-spillene.

Den fantatisk "ekte" følelsen av å kjempe seg opp fra slummen som en dyktig skateboard-amatør fra det første spillet er blitt erstattet av en ny grunnhistorie, som utspiller seg rundt World Destruction Tour konkurransen. Dette er en intern konkurranse mellom Tony Hawk og Bam Margera (som nå også spiller en stor rolle i spillet) hvor de rekruterer fire stk. Skatere hver og så turnerer verden rundt og konkurrerer i diverse sprø utfordringer. Når spillet starter blir du kidnappet sammen med syv andre, lovende skatere. Bam og Tony forklarer så hva som skal skje, i beste og skrikende Jackass-stil og velger fire skatere hver (du velges til Tony Hawks lag), og så kan turneen begynne. Noen spillmessige nyheter er, at man kan merke vegger og gater i spillet med sine egne klistermerker, og man kan prege omgivelsene med grafitti i eget design. Akkurat som i Segas Jet Set Radio kan dine skatere også tagge valgfrie bygninger. Man kan i det hele tatt påvirke sine omgivelser i betydelig større grad enn tidligere. Vi så et eksempel på hvordan skateren hoppet over et bål for siden å ta en ollie over et par gamle kanoner som stod i midten av torget. Kanonene fyrte så av en salve mot en byggeplass i nærheten og en halvferdig skyskraper ramler ned over banen og skaper helt nye skatemuligheter. Ellers ser alt fra Bams feite far, Phil til tiss-og-bæsj komikk, opkast og sprengte bleier ut til å være med. Mye av humoren fra Jackass er representert gjennom historiens mange mellomsekvenser, ikke minst siden Bam Margera alltid har betydelig mer å si enn gamle Tony. Nettopp dette tiltaket vil helt sikkert lokke til segt et stort publikum og mange spillere vil garantert få mange og lange lattiser underveis. Jeg synes allikevel det er litt synd at Neversoft lar spillserien flippe enda mer ut, men samtidig er det deilig å se at den klassiske spillmodusen gjør et comeback. Mer om THUG 2 får du i september-nummeret af Gamereactor Magasinet, hvor vi smugtitter på spillet i ro og mak.

Dette er en annonse:

Star Wars: Battlefront
Etter en vanvittig morsom visning af THUG 2, gikk vi videre inn til rommet der LucasArts presenterte og demonstrerede det kommende Battlefront. Som navnet til dels antyder er det en åpenlys Battlefield-kopi vi snakker om her, men i dette spillet er det Star Wars-universet som er plattformen for omfattende onlinekamper med opp til 32 spillere. Vi fikk lov til å kikke på Playstation 2-versjonen som merkelig nok ser både urimeligt bedre og mer flytende ut enn da vi så det på årets E3 messe, selv om vi spilte online og med mange spillere på skjermen samtidig. I den ferdige versjonen vil man kunne velge om man vil spille over nettet eller alene. Kampanjen for én (eller to) spillere er delt opp slik at man enten spiller det historisk korrekte hendelsesforløpet og inntar planet etter planet i korrekt rekkefølge eller den såkalte "Galaxy Mode". Her er vekten i større grad lagt på strategi, hvor man får et oversiktskart over galaksen og så må velge hvilken rekkefølge man vil angripe planetene i og på hvilken måte. Et absolutt "must" for alle Star Wars- fanatikere (selvfølgelig).

Andre spill som ble vist frem under Activate var blant annet Vampire the Masquerade: Bloodlines, Mercenaries, Star Wars Knights of the Old Republic 2: The Sith Lords, A Shark Tale, The Movies, Doom 3, Rome: Total War og Star Wars: Republic Commando. De andre kommer vi til å skrive mer om i kommende utgivelser av Gamereactor Magasinet.

Billedtekster:
Bilde 1

Creative Assembly viser den ferdige versjonen av Rome: Total War. For meg var det den fjerde visningen av spillet jeg har fått i løpet av de siste 14 månedene og spillet ser like bra ut hver gang.

Bilde 2
Jeg og Thomas Wiborgh "kommer til hektene" etter en brennhet dag i Barcelona.

Bilde 3
I kjelleren på hotellet Arts i Barcelona ble alle Activisions kommende titler vist frem for en skare på mer enn 50 Europeiske journalister.

Bilde 4
Grillbuffet ute på hotellets terrasse samme kveld som vi ankom. Senere på kvelden stormes festen av fire gærne Storm Troopere (som skremte Wiborgh alvorlig).

Bilde 5
En meget hardt arbeidende svensk redaktør i et sterkt traffikert hotellbasseng.

Bilde 6
Under en av visningene af Lucas Arts kommende spill, entret gamle Darth og hveste mot selskapets nye CEO.

Bilde 7
Jeg og Hr Wiborgh i en opphisset spilldiskusjon ved middagsbordet.

Billede 8
Storm Troopers invaderte kveldens utendørs buffet

Activate 04Activate 04Activate 04Activate 04
Activate 04Activate 04Activate 04Activate 04
Activate 04Activate 04Activate 04Activate 04
Activate 04Activate 04Activate 04Activate 04


Loading next content