Norsk
Gamereactor
artikler

Activate 2002

Dublin. Byen emmer av stemning og karakter. GameReactor var tilstede ved årets Activate event og fikk servert smugkikker på flere kommende stortitler.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Dublin. Byen emmer av stemning og karakter. Sant nok ser man travle forretningsfolk haste av sted med en sandwich i den ene hånden og designerkaffekrus i den andre. Men der er noe mer, kanskje språket, kanskje musikken, kanskje øllet - Guinness, selvfølgelig! - eller alt sammen, som får byen til å skille seg fra den anonyme storbystemningen i New York, London, Paris - og Oslo.

Nuvel, jeg var jo ikke kommet til Dublin for å leke turistguide. Etter en rask tur til sentrum rundt Temple Bar og Grafton Street, vendte jeg derfor snuten tilbake mot Four Seasons Hotel, det stedet Activision hadde valgt som arena for fremvisningen av denne sesongens nye spilltitler. Det meste av etasjen var innrettet som spillehall, hvor man kunne prøve de kommende titlene på PlayStation 2, Xbox, GameCube og Game Boy Advance.

Neste morgen braket det løs. Etter en overdådig frokost var vi en sluttet krets, som var invitert til en spesiell presentasjon av Doom III, fremført av flere av de ledende produsenter og utviklere fra id Software. Det var dessverre ikke snakk om spillbar kode ennå, så din utsendte skribent satt igjen med en voldsom kløe i fingrene. Men det skal sies klart og tydelig: Doom III er uten tvil lagett av det materialet, både i historie og i game-engine, som vil gjøre spillet til den mest skremmende opplevelsen på PC. Alien-filmene, hvor Doom III har mest til felles med den tette utryggheten og skumle stemingen i den første, er ren idyll sammenligent med de imponerende real time-renderte figurene og miljøene i Doom III. Det var hard kost - særlig på toppen av frokosten.

id-folkene hadde også andre godbiter med seg i posen. Langt om lenge ble det vist nye ting fra den kommende fortsettelsen på Castle Wolfenstein. Tidligere på året ble det annonsert en utvidelsespakke til fjorårets vellykkede Return to Castle Wolfenstein. Nå ser det imidlertid ut til, at det blir snakk om et selvstendig spill med tittelen Enemy Terrority. Stilen er den samme, selv om spillet med visse mindre forskjelle vil komme ut på både PS2 og Xbox. Vi gleder oss i hvert fall til å prøve den nye cover ops-enheten, bygge broer, vakttårn osv. og ikke minst den team-baserte multiplayer-delen, som også - sammen med 5.1 surroundlyd - vil inngå i Xbox-utgaven.

Dette er en annonse:

Lucasarts var også sterkt representert på Activate 2002. For selskapet var det faktisk snakk om 20-års jubileum i bransjen, men det hadde ikke grodd mose på de titlene, som ble vist frem. Bounty Hunter er et 3. persons-actionspill, som forklarer bakgrunnen til at Django Fett ble brukt som kilde for klonehærene i Episode 2 - Attack of the Clones. Med 6 kapitler i historien og i alt 18 levels braker det løs mot fribyttere, rømte straff-fanger, dusørjegere - og vi møter faktisk Star Wars-universets første kvinnelige skurk. The Clone Wars betegnes av folkene fra Lucasarts, som et ’land based vehicle game’. Riktig nok er det i hvert fall, at man i et veld av land-baserte kjøretøyer - og et par flygende - skal forsøke å avverge angrepsbølgene fra klone-hæren. Spillet tar med andre ord fatt, der Episode 2 slutter. The Clone Wars ble presentert på GameCube, men også PS2-spillere kan være med, når spillet blir lanseret i slutten av september. Til slutt kan vi også se frem til at Jedi Knight II: Jedi Outcast gjør sitt inntog på Xbox- og Gamecube.



Loading next content