Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
AD2460

AD2460

Kenneth brukte skummelt mye tid på forgjengeren, og til slutt måte han bryte tvert. Heldigvis er etterfølgeren til Planetarion satt sammen på en mindre tidkrevende måte...

Abonner på vårt nyhetsbrev her! - Få info om julekalenderen

* Påkrevd felt

Jeg har vært borte fra spillet i ti år, men jeg husker likevel Planetarion. Jeg husker trøttheten etter å ha sittet oppe til klokken tre om natten for å organisere angrep mot andre planeter og allianser. Jeg husker de endeløse timene med skipsbygging, og den bunnløse fortvilelsen når store flåter var på vei for å angripe hjemplaneten min. Jeg husker også at jeg måtte slutte med spillet fordi det gikk utover sosialliv og skoleresultater. Men mest av alt husker jeg politikken, og alle timene med diskusjoner og krangling og planlegging og kverulering og spekulering og konspirering og... vel, du skjønner tegningen.

Nå skal de som i sin tid utviklet Planetarion, utviklerhuset Fifth Season, gjenopplive romkrigen i nettleserne våre. AD2460 bygger på mange av de samme prinsippene som Planetarion gjorde, men bringer med seg en del velkomne forbedringer. Spørsmålet er bare: Er det fremdeles moro, eller har tiden gått forbi nettleser-romskip-sjangeren?

AD2460
Oversiktsvinduet

AD2460, og Planetarion, er nettleserspill som kort og godt handler om dritkule romskip og krig i verdensrommet. Tusenvis av spillere blir tildelt hver sin planet, og skal med utgangspunkt i denne samle ressurser, forske fram ny teknologi og bygge en slagkraftig flåte av romskip. Det høres gjerne enkelt nok ut, men etter hvert blir vi tvunget ut i stadig større konflikter over de begrensede ressursene som finnes i galaksen.

Spillet fungerer utmerket i alle nettlesere jeg har testet det i, og bruker ingen form for Flash- eller Java-aplikasjoner. Det at vi får se romkampene utspille seg live direkte i nettleseren er derfor intet mindre enn sinnssykt imponerende. Dette er også godt nytt for de som ønsker å spille på mobile dingser som for eksempel iOS-enheter.

AD2460
En enkel seier!

Betalingsmodellen er smart. Hver nye spiller får spille gratis i 14 dager, og etter det betaler han eller hun omtrent én krone dagen for å fortsette. Dette gir han eller hun, eller deg, dugelig med tid til å finne ut om spillet er moro. Samtidig garanterer en slik direktebetaling for at det ikke innføres pay to win-mekanikker eller reklame.

Mindre ødeleggende for det virkelige liv enn Planetarion
AD2460 forsøker på mange måter å ta opp stafettpinnen der Planetarion stagnerte, og lykkes på mange områder. For det første starter kamper i det øyeblikket angriperen trykker på Launch, i motsetning til i Planetarion hvor vi måtte vente i mange timer før flåten var framme på slagmarken. Spillet handler dermed ikke i like stor grad om å være våken til alle døgnets tider for å forsvare seg mot lumske fiendeflåter, men om å planlegge forsvaret vårt på forhånd mot det som måtte komme.

Samtidig har ressurssystemer blitt konstruert slik at vi må logge inn ofte for å hente hjem inntekter fra planetene vi kontrollerer. Dette går heldigvis fint med tanke på at spillet fungerer ypperlig på de fleste mobiltelefoner. Disse ressursene trenger vi for å bygge skip, for å forske fram teknologi, for å betale skatt til alliansen vår og ikke minst for å betale for løpende reparasjonskostnader for flåten vår. Om ikke sistnevnte blir betalt tar skipene skade, og kan på sikt bli ødelagt.

AD2460
Imponerende at Fifth Season har fått til dette i nettleseren uten Flash eller Java...

Dette gjør at spillere må være aktive i hvert fall noen ganger om dagen, som igjen øker aktiviteten i spillet totalt sett. Samtidig har det en ganske negativ bakside. For å betale de løpende kostnadene må vi spare opp bøttelaster med ressurser før vi skal ut å gjøre noe annet. Timer vi ikke dette riktig risikerer vi at flåten vår ruster vekk når vi er ute i det virkelige liv, og sover eller holder tale på mormors fødselsdag. En måte å automatisere ressurshenting på, i hvert fall om natten, hadde gjort at i hvert fall jeg ville sovet bedre.

Spillet krever likevel ikke på langt nær så mye av nattesøvnen som Planetarion i sin tid gjorde, og det kan fint kombineres med et liv utenfor. Eventuelt lar det seg kombinere med å være avhengig av andre spill også.

Ingen aliens, men varierte skip og teknologier
Skipene vi får tilgang på er inndelt i forskjellige klasser og størrelser. De store skipene består av fregatter, kryssere, slagskip og hangarskip, og kan bevege seg mellom planeter, solsystemer og galakser. De små skipene er for det meste jagere og korvetter, og må forbli i hangaren til større skip under lengre reiser.

AD2460
AD2460 fungerer fint på mobil. Større slag kan derimot bli ganske rotete små skjermer.

De store skipene og korvettene spesialiserer seg på å dele ut grisebank til alt som står i veien for oss, imens jager-skipene spesialiserer seg enten på å skyte ned fiendens raketter før de når flåten vår, eller på å gå i nærkamp med fiendens småskip. Det er en fin balanse mellom de forskjellige klassene, men særlig fregattene ser ut til å bli ignorert når spillerne får tilgang på de senere teknologiene.

Før hver kamp har vi en mengde taktiske valg. Skal skipene våre fokusere på fiender som gjør mye skade, konsentrere seg om å drepe flest mulig av fiendens svakere skip, eller bare skyte på alt som kommer nær dem? Skal jagerne våre forsvare de andre skipene våre, eller skal de gå i nærkamp? Skal korvettene ligge i bakhånd og forsvare, eller kjøre kamikaze-angrep på fiendens linjer? Og når skal flåten vår ta halen mellom bena og flykte hjemover? Riktig taktikk kan få små flåter til å overvinne større flåter, og spare oss for mange tapte skip under et angrep.

AD2460
Intech-jageren Vulture er en kjapp og slagkraftig liten krabat.

Det er ingen alien-raser i dette spillet, men vi kan velge mellom tre forskjellige teknologigrener som speiler tre av ressursene man samler i spillet. Intech spesialiserer seg på store skip som tåler mye skyts før de dør. Strontech har svakere skip, men disse har til gjengjeld mer skjold og kraftigere kanoner. Til slutt har vi Neotech, der skipene har mye bevegelighet og unike egenskaper som usynlighet.

Alle kan forske fram og utvikle skip fra alle tre grener om de ønsker det, men det er anbefalt å fokusere på én av grenene. Dette skaper variasjon mellom forskjellige spillere, og særlig sent på teknologistigen har hver gren dramatisk unike skip. I begynnelsen og i mellomspillet er derimot de tre teknologiene i stor grad identiske med hverandre (med unntak av det estetiske), så det gjelder å holde ut lenge nok.

Spillerne i sentrum
Spill som AD2460 står og faller på spillerne. Det meste av historie og grafikk er strippet vekk, og spillmekanikkene er meget enkle å forholde seg til. Det kan sammenlignes med en sandkasse uten sand som er fylt med et beskjedent antall generiske leker. All moro vi kan forvente å få utav AD2460 avhenger av hva vi investerer av tid og energi selv, og hvem vi spiller sammen med.

Spillopplevelsen oppstår altså i møte mellom spillerne, hvor strategi og politikk skaper et metaspill rundt selve spillet. Vi finner tendenser til lignende i mange Facebook- og mobilspill, og til en viss grad i MMO-spill, men det er få av disse, om noen, som skaper de samme forutsetningene for politikk og maktkamp. Og nøkkelen her ligger i at spillet pågår 24 timer i døgnet, syv dager i uken, og hverken flåten eller hjemplaneten vår er trygg selv om vi logger ut.

Det har både ulemper og fordeler, og denne konstante trusselen var grunnen til at jeg rett og slett måtte kutte ut Planetarion for å ikke la sosialliv og skolearbeid lide. På den tiden var det viktig å ha venner og allianser som kunne passe på mens man sov, og heldigvis er det ikke så ille i AD2460. Det hjelper å kunne sett opp et forsvar så man får sove om nettene.

At AD2460 fokuserer mer på å ha satt opp en vinnende defensiv strategi før angrepet skjer, reduserer kravet om tilstedeværelse. Vi bør sjekke at flåten er trygg til visse tider på døgnet, men det går an å spille AD2460, og samtidig ha en normal døgnrytme.

AD2460
Chat-funksjonen er integrert i spillsystemet.

AD2460 er altså ikke like tidkrevende som Planetarion. Det holder for den gjennomsnittlige spiller å bare logge inn fra mobilen med jevne mellomrom for å samle ressurser og bygge skip. Spillet passer derfor fint innimellom andre aktiviteter. En god allianse og hyggelige medspillere er også altså alfa og omega for å ha det moro i AD2460. Liker du derimot å spille alene tviler jeg på at du vil finne mye glede her.

Et fengende spill som er avhengig av aktive spillere
Etter å nå ha syslet med AD2460 i en måned er jeg likevel overbevist om at spillsystemet kan fenge mange spillere, og skape mange gode opplevelser. Om spillet blir bra er derimot totalt avhengig av hvor mange spillere som velger å bli med utover prøveperioden, og hvor aktive disse spillerne er. For om ikke den politiske delen av spillet fungerer sitter vi igjen med en skipsbyggersimulator uten fancy grafikk. Og det er ingen tjent med.

Fifth Season sier selv at spillet skal være klart i løpet av 2014, så da kan vi forhåpentligvis forvente det i løpet av desember. Om dét blir for lenge å vente til, ligger spillet uansett ute til åpen beta-testing allerede nå.

AD2460
Jeg kom dessverre aldri inn på topp 10 listen.

Relaterte tekster

3
Norskproduserte AD2460 lanseres i dag

Norskproduserte AD2460 lanseres i dag

NYHET. Skrevet av Kenneth Flage

I dag klokken 15:00 åpner offisielt serverne til det norskproduserte spillet AD2460. Det nettleserbaserte romspillet setter deg i førersetet for en planet hvor du...

2
AD2460

AD2460

FORSPILL. Skrevet av Kenneth Flage

Kenneth brukte skummelt mye tid på forgjengeren, og til slutt måte han bryte tvert. Heldigvis er etterfølgeren til Planetarion satt sammen på en mindre tidkrevende måte...



Loading next content