Advance Wars: Dark Conflict

Advance Wars: Dark Conflict

Slagmarken venter på en ny general i Intelligent Systems betydelig mørkere oppfølger. Carl Thomas har reist i krigen med stylusen i hånda...

Den avanserte krigen har vært en sann fornøyelse å være en del av. Borte er rungende krav om HD-grafikk, headshots i saktefilm og 100-manns online multiplayer. Advance Wars er rolig, omstendelig og taktisk lommekrig, også i seriens siste utgave.

Denne gangen er det en helt ny slagmark vi møter. Jorden er truffet av et massivt meteorregn, og den fargerike verden vi husker fra de forrige spillene, er nå bare grå, støvete ruiner. 90 prosent av klodens befolkningen er død, og de resterende 10 prosentene lever i et slags lovløst Mad Max-samfunn hvor den sterkeste overlever. Det dystre, post-apokalyptiske scenarioet står som en kjempekontrast til de gamle, fargesterke krigseventyrene, og er en interessant vri i et univers som var i ferd med å bli en anelse rutinepreget.

Som alltid i disse spillene, er det selvsagt noen av de overlevende som har moralen i behold, og tar på seg rollen som verdens politi. Din jobb blir å beskytte de svake sivile mot tilsynelatende uorganiserte banditter og omstreifende røvere. Etter hvert som historien eskalerer, får du større utfordringer å bryne deg på, og det viser seg at tingenes tilstand er mer komplisert enn først antatt... <Sett inn skummel fanfare her>

Spillmekanisk er imidlertid Advance Wars seg selv likt på tross av et litt mørkere utseende. Selv om slagmarken har fått flere parametere å forholde seg til, utspilles det stadig som en avansert runde sjakk. Det turbaserte strategiske aspektet er knapt rørt ved i seriens fjerde avsnitt, men det grunnleggende gameplayet er fortsatt nok til å gjøre Dark Conflict til svært underholdende lommemoro. Intelligent Systems kjører safe - spaserer trygt på brede promenadegater, og sniker seg sjeldent ut på smale stier.

Karakterene er nye denne gangen, men fortsatt like stereotypiske og unyanserte. De slemme er kjempeslemme, og de snille er kjempesnille - og dermed best, selvsagt. Dialogen er et sted midt mellom sjarmerende og hjernedød. Det er en del snikk snakk mellom hvert slag, som i og for seg er litt morsom, men egentlig er den bare intetsigende og slapp, og lett å hoppe over.

Den kunstige intelligensen er helt på det jevne. I starten er det ikke mye til motstand å finne noe sted, men etter hvert som du rydder slagmark etter slagmark, blir det vanskeligere å knekke fiendens soldater. Da gjelder det å disponere egne enheter rett, sikre seg en fast og stabil inntekt, og holde produksjonen oppe.

Det er litt vanskelig å sette fingeren på akkurat hva Intelligent Systems kan gjøre for å finne opp denne serien på nytt. De har et gameplay som funker til tusen, og trenger selvsagt ikke fikse noe som virker i utgangspunktet. Problemet blir bare at hvis du har spilt de tidligere spillene, så er det ikke særlig mye nytt å hente her.

Noen nyheter har det imidlertid blitt plass til. Nye enheter, nye kart, nye karakterer og en ny verden. Borte er de litt uhåndterlige CO-powers som ble introdusert i Dual Strike, og vi nærmer oss mer det originale konseptet. Innpakningen er med andre ord ny, men innholdet er det samme. Men for garvede lommegeneraler er dette selvsagt et must til Nintendos dobbeldekker.

Alt i alt er det mye hygge og moro å finne her. For det skal aldri betviles at Advance Wars er en av de beste seriene du som DS-eier kan legge labbene dine på. Dette er dundrende god strategi, med en drivende historie og et engasjerende og vanedannende gameplay som låser deg til DSen i flere timer i strekk. Utvilsomt. Om du imidlertid ikke har spilt de tidligere spillene før, kan du like gjerne finne deg Dual Strike i en tilbudskurv på din lokale spillsjappe. Dark Conflict revolusjonerer ingenting, men er en solid oppfølger i et glimrende strategiunivers.

Advance Wars: Dark ConflictAdvance Wars: Dark ConflictAdvance Wars: Dark ConflictAdvance Wars: Dark Conflict
8 / 10
+