AER: Memories of Old

AER

Terje har besøkt Gudenes Land for å løse gåter og redde verden. Etter flere raseriutbrudd kom han tilbake med et smil om munnen og en anmeldelse av AER - Memories of Old...

Det jeg trodde skulle bli en enkel anmeldelse viste seg å heller å være en ganske utfordrende affære. Jeg tok på meg oppdraget om å anmelde dette lille spillet fra svenske Forgotten Key, og ante ikke hva slags reise jeg bega meg ut på. Spillet kan enkelt gjøres ferdig på 2-4 timer, men etter omtrent 10 timer er jeg klar med en anmeldelse.

La oss få det overstått med en gang. Jeg er kanskje smart, men jeg er også veldig sløv. Det tar flere dager å vekke intelligensen min. Det er altså grunnen til at jeg brukte omtrent ti timer på dette korte spillet. Det er fylt av gåter og puslespillelementer som egentlig ikke er så veldig vanskelige, men jeg klarer aldri å runne gåtespill før jeg har ødelagt en kontroller, og så vidt unngått å treffe TV-en med det hardeste objektet jeg har innenfor rekkevidde minst tre ganger.

AER: Memories of Old

Med det sagt må jeg dog nevne at gåtene og puslespillene i AER - Memories of Old ofte er ganske gode. Med ofte mener jeg det man vanligvis mener. At de ikke alltid er fullt så gode. Etter å ha brukt så mye tid på dem virker det nok ganske rart at jeg sier dette, men jeg brukte ikke lang tid fordi de var vanskelige på en god måte. Jeg brukte lang tid fordi jeg er sløv og ser meg blind på ting. Ofte kommer det også tårer av sinne og frustrasjon som blokkerer utsikten, men det behøver vi ikke å gå i dybden på her. Jeg er altså ikke fyren man skal be om å levere en anmeldelse av et spill som dette, men jeg er en god soldat. Jeg kjemper videre. Og til slutt klarte jeg det altså. Men nok om gåtene for nå. La oss heller ta for oss noen av de andre elementene i spillet.

AER: Memories of Old

Du styrer Auk, en jente som kan gjøre seg om til en fugl. Du er på en pilegrimsreise i Gudenes Land. Verden består av flytende øyer blant skyene, og du reiser gjennom ruinene av en tapt sivilisasjon for å redde hva som gjenstår av verden fra en grusom skjebne. Historien er kanskje ikke tidenes sterkeste, men det gjør jobben ved å så vidt holde på interessen. Men det mest interessante her er ikke selve historien. Det er heller bruddstykkene fra fordums tid som man plukker opp her og der. Innblikket man får i hvordan det var før verden raknet i sømmene forteller en helt egen historie samtidig som du følger den flere hakk svakere hovedhistorien. Noe mer enn dette vil jeg ikke si. Historien er forholdsvis skjør, så jeg anbefaler heller å oppleve det selv.

AER - Memories of Old er uten tvil vakkert. Den visuelle stilen er minimalistisk, vakker og tidløs. Lydbildet er enkelt, men samtidig mektig. Jeg koste meg der jeg fløy fra øy til øy, stupte ned mot bakken og kastet meg opp i luften igjen akkurat før jeg traff den. Det store problemet er at det ikke er noen ting å gjøre her unntatt å leke seg, noe som tidlig blir gjentakende og kjedelig. Så det blir fort til at man går tilbake til å følge historien.

AER: Memories of Old

Nå skal jeg gå litt tilbake til gåtene før jeg runder av. Det store problemet her, sett bort ifra at jeg er forferdelig dårlig på gåter generelt, er at de er gjentagende i mønsteret sitt. Dra hit for å hente en gjenstand, bli snudd i døra for å finne en nøkkel så du kommer deg inn. Løs noen få gåter, dra tilbake, løs mange lignende gåter som sist gang, få gjenstanden din, dra tilbake til basen og få neste lokasjon. Gjenta. Men andre ord blir det mindre og mindre gøy jo lenger ut i spillet du kommer. Alle gåter er selvsagt ikke like, men for meg ble det tidvis altfor lett. Frem til jeg satt meg fast og ødela kontrolleren min selvsagt.

En annen ting som var kilden til mye frustrasjon var hoppeknappen. Etter å ha spilt spill i mange år er jeg veldig vant til at hoppeknappen får karakteren din til å hoppe med en gang. AER gjør dette litt annerledes, av en eller annen merkelig grunn. Når jeg trykket på knappen tok det omtrent et halvt sekund før noe faktisk skjedde. Dette høres ikke ut som et stort problem, men når mange av prøvelsene man går gjennom krever nøyaktighet på hoppene dine blir det faktisk ofte et stort problem. Jeg spilte på PS4 og saumfarte innstillingene flere ganger uten å finne noe på dette. Kontrollene var også en drøm ellers, så dette må være et bevisst valg. Et veldig merkelig valg.

AER: Memories of Old

AER - Memories of Old har uten tvil hentet inspirasjon fra både Journey og Abzû. Jeg vil også tørre å påstå at det er en liten del The Witness inne i miksen her også. Dette er store navn. Jeg tror ikke AER havner der oppe sammen med dem, men de skal absolutt ha for forsøket. Jeg koste meg mer enn jeg gråt og hatet livet. Jeg fikk også en heftig mestringsfølelse på flere av gåtene. Spillet bommer litt med hovedhistorien sin, men den mer subtile historien du finner i omgivelsene har mye å by på. Det er vakkert, lydbildet er magisk og atmosfæren i spillet er upåklagelig. Jeg har kanskje et problem med gåter i spill fordi jeg ikke er så flink på dette. Men det betyr ikke at jeg ikke ser kvalitetene og manglene likevel. Jeg trenger som sagt bare litt tid på meg. AER - Memories of Old er et bra spill. Noen elementer kunne vært gjort betydelig bedre, men helheten var bra. Så fort jeg fullførte spillet sa jeg ikke «dette var noe dritt». Egentlig sa jeg ingenting, men jeg tenkte «dette var ikke så altfor ille». Så, dette var ikke så altfor ille. Prøv det. Det er verdt det.

7 / 10
+
God bakgrunnshistorie i omgivelsene, stilig grafikk, godt lydbilde, stort sett gode gåter.