Norsk
Gamereactor
artikler

Alt du trenger å vite om Wii U

Nintendo presenterte en ny konsoll under E3-messen, selv om vi aldri fikk se den. Flertallet ble forvirret, og av den grunn har vi samlet all informasjon om den kommende Wii U...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

En ny konsoll, ikke en ny Wii-kontroller
Vi var alle forvirret etter Nintendos E3-konferanse. Det kan vi strengt tatt ikke klandres for, da Nintendo presenterte Wii U som en ny kontroller til Wii. Mye av det skyldtes av man aldri fikk se konsollen i full vigør, men saken ble ikke bedre av at den ser ut som Wii-tilbehør. Den har samme plastfarge, detaljform og estetikk. Nintendo valgte også å begynne E3-messen med å vise Super Mario Bros Wii, samt et Mii-basert baseballspill med den primitive grafikken vi er vant til fra Wii. Selskapet burde utvilsomt ha innledet presentasjonen med å vise frem selve konsollen, eller i det minste gjort det før de snakket om kontrolleren. Et annet navn enn Wii U (som høres ut som tilbehør til Wii) hadde heller ikke vært å forakte.

Alt du trenger å vite om Wii U

I utvikling i over tre år
Nintendo er misfornøyde med alle parallellene som trekkes mellom Wii U og Apples Ipad. Av den grunn lettet de på sløret rundt når de begynte utviklingen, og skal vi tro selskapet ble ideen født for fire år siden. Shigeru Miyamoto var derfor nøye med å påpeke at Ipad ikke var på markedet da Nintendo begynte å utvikle en brettløsning til deres kommende konsoll.

Begynte som en liten skjerm til Wii
Wii U begynte ikke som en helt ny konsoll for kjernespillerne. Den startet faktisk som en statusmonitor til Nintendo Wii. Selskapet hadde siklet etter VMU-funksjonen på Dreamcast veldig lenge, da man kunne få kjapp informasjon og statistikk via kontrolleren. Shigeru Miyamoto ønsket seg dette til Wii, men det uteble for å holde et lavt prisnivå.

Dette er en annonse:
Alt du trenger å vite om Wii U

Zelda HD og Mario HD underveis
Selv om Nintendo er ordknappe angående både Zelda HD og Mario HD var det vanskelig for Shigeru Miyamoto å holde seg i skinnet under intervjuene på E3. Han snakket litt om hvilke planer de hadde, og fristet med at Zelda HD er i utviklingsfasen. Etter presentasjonen ble det imidlertid hevet at det ikke var tilfelle. Men Mario HD skal være i produksjon, og vi gleder oss til å se gallionsfiguren i en smellvakker 1080p-verden.

Disse spillene er på vei
Men det viktigste for oss er utvilsomt spillene. Det er ikke bare Mario og Zelda i HD vi gleder oss til, da både første- og tredjepartsutviklere har flokket til konsollen for å prøve seg på de nye maskinkreftene. Ikke nok med at de viste frem New Super Mario Bros Mii, som skiller seg fra det forrige NSMB-spillet med bruken av Mii-er som spillbare figurer. Fokuset lå også på gamle Wii-titler, som vil få et nytt liv med den nye håndkontrolleren. I Wii Sports får vi for eksempel mulighet til å legge kontrolleren på gulvet for å legge opp en golfball eller zoome inn på baseballbanen.

Tredjepartsutviklerne glimtet også til under konferansen. Flere av de store navnene vi forbinder med Sony og Microsoft får endelig sitt innpass på Wii, da blant annet Ninja Gaiden 3: Razor's Edge, Darksiders II, Ghost Recon og et Dirt-spill er på vei. Det gjør også actiongyseren Metro: Last Light, Battlefield 3 og Tekken.

Dette er en annonse:
Alt du trenger å vite om Wii U

Sist, men ikke minst, får vi også se en del småspill som kun er spillbart med Wii U. Ett av dem er brettspillet Go, som er egnet for to spillere. I tillegg får vi se vanlige brettklassikere som sjakk, backgammon og lufthockey.

IBM og AMD markere maskinvaren
Nintendo har ikke akkurat vært åpne om de tekniske detaljene rundt Wii U, siden ingenting er skrevet i stein ennå. Til sammenligning hadde ikke Xbox 360 bestemt seg for verken minne eller prosessor før lansering. Men vi vet at Nintendo har brukt en IBM-prosessor med flere kjerner, basert på 45 nanometers teknikk. Resultatet er en energieffektiv og kraftig prosessor, som ikke ligger langt unna den vi er kjent med fra Xbox 360. Med på å løfte jobben er grafikkortet fra AMD, som stammer fra R700-serien.

Alt du trenger å vite om Wii U

Gjengir spill i 1920x1080p
Vi vet alle at dagens HD-generasjon ikke egentlig er den ordentlige HD-generasjonen, siden verken Playstation 3 eller Xbox 360 kan rendere spill som Halo Reach, God of War 3 eller Gears of war i 1920x1080p. Det er 720p som er den vanligste oppløsningen, som skaleres opp ved hjelp av maskinens innebygde skanner. Med Nintendo Wii U kommer alt til å være spillbart i full HD, noe selskapet later til å være svært stolte over. Vi så HD-demoen til Zelda på E3 i 1920x1080p, og den var intet annet enn sikleverdig.

Alt du trenger å vite om Wii U

Bakoverkompatibelt
Konsollen deler ikke bare navnet Wii med sin forgjenger. Konsollen kommer til å være bakoverkompatibel med den også. Både Wii-spill og tilbehør kommer til å være kompatibelt med Wii U, men konsollen støtter dessverre ikke gamle Gamecube-spill.

Lett og ergonomisk håndkontroll
Det er lett å tro at håndkontrollen til Wii U, med sin innebygde 6,2" skjerm blir tung og vanskelig å holde i. Men det er langt fra sant. Håndkontrolleren er både lett og god i hendene, og knappene er perfekt plassert. De små kantene under kontrolleren gjør at man får et perfekt grep om den, mens både skjermkvaliteten og gyrofunksjonen er veldig god.

Alt du trenger å vite om Wii U

Nintendo kikker mot fremtiden
Det er lett å avfeie Wii U som en gimmick. Men etter å ha prøvd maskinen på E3 kan vi kalle det en fremtidsmaskin med god samvittighet. Følelsen av å holde den lille skjermen og å se skjermen samarbeide med TVen er helt fantastisk, og det er lett å se hvorfor alle utviklerne kaster seg over den.

Alt du trenger å vite om Wii U

Bare én håndkontroller om gangen?
Siden det krever en del prosessorkraft for å drive det skjermbaserte vidunderet lurte vi på om det var mulig å bruke to samtidig, og Miyamoto var i tvil. I ettertid endret han mening og sa at han ikke har løst det spørsmålet ennå. Han la til at man kanskje vil kunne koble til 3DS til Wii U eller Wii Classic Controller.

Inspirert av karaokemaskiner?
Nintendos gudfar Shigeru Miyamoto har fortalt at de ble inspirert av karaoke under utviklingen av Wii U. På den store skjermen i en karaokebare ser man eksempelvis teksten man skal synge, mens neste spiller velger sin sang etterpå. Disse tingene er kjedelige å gjøre i praksis, og med Wii Us kontroller blir det mulig å gjøre all informasjonssøking via den. Smidigere, og færre slipper å se på.

Alt du trenger å vite om Wii U

Wii U er et forstørrelsesglass
Shigeru Miyamoto nevnte at kontrolleren hadde en forstørrelsesfunksjon under E3. Den lar deg surfe eller titte på bilder på Wii U-kontrolleren, for så å holde den mot TVen for å se de i stort format. Dette er både praktisk og underholdende, og sender tankene til hva man kan gjøre om skjermen brukes som siktet i et snikskyttergevær.

Ingen Blu-ray for Nintendo
Wii U kommer ikke til å bruke blu-ray. Vi aner ikke hvorfor, siden Nintendo ikke vil svare på det. Vi kommer til å få se et skreddersydd format, der hver disk rommer opptil 25 GB.

Massiv tredjepartsstøtte
Under E3-konferansen lot Nintendo et utall tredjepartsutviklere snakke om konsollen. Som forventet hadde de bare gode ting å si (det er jo tross alt en pressekonferanse), men de kom fremdeles med en lang liste utviklere med store navn. Activision var ikke med i videoen, men gikk ut etter konferansen og proklamerte sin støtte til Wii U. EA på sin side sa at alle som ikke støttet Nintendos konsoll hadde seg selv å takke.

Alt du trenger å vite om Wii U

Wii U utfordrer Xbox Live
Nintendo har ikke gått i detalj på nettjenesten til Wii U, men de har sagt at det blir betydelig bedre til den nye konsollen. Det vil si et utbedret system uten vennekoder, ordentlige vennelister og bedre muligheter til å kommunisere over nett. Wii U har eksempelvis et kamera på kontrolleren, som man kan bruke for å kommunisere med sine motstandere mens de spiller.



Loading next content