American Dragon: Jake Long, Attack of the Dark Dragon

Utvikleren Way Forward har klart mesterstykket å lage et brukbart spill som baseres på en tegnefilmserie. Denne gangen er det American Dragon - Jake Long: Attack of the Dark Dragon som er i søkelyset og både jeg og barna har spilt den amerikanske dragen som det så fint heter på norsk.

Det er ikke ofte at slike spill blir såpass bra som dette spillet og både filmlisensspill og tegneserie-spill har en tendens til og blir veldig dårlige. Både historiemessig og gameplaymessig. Men i dette spillet er i ingen av delene dette. Her får du en brukbar historie og en faktisk overraskende godt gameplay.

Du starter som gutten Jake Long med uante evner. Han kan nemlig forvandle seg til en flammesprutende drage. Hvis jeg er helt ærlig skal jeg med en gang innrømme at jeg ikke har sett så altfor mye på Disney Channel og den amerikanske dragen, slik at historien bak hvordan han ble en drage, vet jeg faktisk ikke. Barna kan skryte av å ha sett en del på serien slik at jeg i hvert fall fikk et kort innblikk hvordan ting fungerte. Gutten kunne bare si dragon on og han ble plutselig til den røde dragen og dragon off dersom han ville forvandle seg til gutten igjen. Akkurat dette kan du også i spillet, men her må du passe på å samle sammen diverse små steiner som gir deg livsenergi samt magi til å bli drage. For hver fiende du tar ut, jo mer energi og magi får du. Men det gjelder å bruke dragemagien på rett tidspunkt og spare den til pressede situasjoner. For selv om den lille gutten kan gjøre skade på fiendene, er dragen mer effektiv.

Spillet er i grunnen litt finurlig bygd opp og krever litt av hjernemassen for å gjennomføre. Ikke bare kan fiendene være innpåslitne, men de sørger også for å sette deg på en del prøver. I tillegg må du hele tiden passe på å forvandle deg til dragen ved gitte tidspunkt eller kan det bli vanskelig å komme igjennom brettet. Vet ikke hvor mange ganger jeg har misset ut på grunn av å bruke dragemagien for fort. Enkelte plasser på brettet kan du samle sammen drageenergi for som du sikkert kanskje skjønner har du ikke magien forever. Den tappes etter hvert og man må forte seg for å få mer magi med å ta ut fiender eller komme seg til sånne magisamlingspunkter. Også dragen har forskjellige evner du kan bruke, her finner du skjold, flyving, og flammeskyting. Det gjelder å velge rett for å komme seg videre.

På brettene kan du også finne magiske steiner. Steinene har rød, blå og grønn farge og disse gir deg muligheten til å hoppe på plattformer med de samme fargene. Både forvandlingen til dragen, bruke dragens egenskaper og velge hvilke magiske steiner som skal brukes skjer via den trykkfølsomme skjermen. Dette gjør at du som spiller blir mer aktiv og som igjen gjør spillet med actionspekket. Det er ikke alle spillene som gir oss denne muligheten og utvikleren har på en fin måte klart snekret dette sammen på en grei måte.

Det grafiske i spillet er kanskje ikke noe av det beste jeg har sett på DS'en og kan uten å lyve si at New Super Mario er bedre enn dette. Ikke missforstå, grafikken er ikke dårlig, men den er heller ikke så innmari god og havner litt over midt på treet. Det er heller ikke all verden av musikk og stemmer slik at dette ikke er med på å føre spillet oppover på karakterstigen.

Det er mange brett i spillet selv om noen kan bli litt for ensformige, finner du litt utfordring og det hender du misser ut og må starte brettet på nytt. Alt i alt er spillet rimelig bra og gir oss god underholdning. Selv om spillet til tider blir litt for ensformig, sørger det også for litt variasjon fra andre spill hvor du aktivt må bruke den trykkfølsomme skjermen og det er her spillet får den beste karakteren. Er du fan av TV-serien og du er på utkikk etter et nytt spill, vurder dette - det er ikke sikkert du vil angre på det.

American Dragon: Jake Long, Attack of the Dark DragonAmerican Dragon: Jake Long, Attack of the Dark DragonAmerican Dragon: Jake Long, Attack of the Dark DragonAmerican Dragon: Jake Long, Attack of the Dark Dragon
7 / 10
+
Utfordrende og bruker aktivt den trykkfølsomme skjermen.