Anarchy Online er norske Funcoms ambisiæse millionprosjekt, et Sci-Fi rollespill, som skal skyve ut EverQuest, Ultima Online og Asherons Call - de nåværende tre store Massively Multiplayer Online Roleplaying Games - fra markedet, eller i hvert fall stjele en stor del av markedsandelen deres.
Om det kan la seg gjære skal være usagt... Riktig nok har spillet noen muligheter og features, som ikke fær er sett i denne typen spill, men med en månedlig pris, som ligger en god bit over konkurrentenes, samt en masse problemer med å få alt til å kjære optimalt, blir det spennende hva det endelige resultatet blir.
Det har etterhvert blitt en trend å lage enorme rollespill, hvor spilleren er en av mange tusen innbyggere i en fiktiv verden. Anarchy Online er nettopp et av disse spillene, hvor tusenvis av spillere flokkes på serverne for å utforske det eksotiske sci-fi landskapet.
Karrieremennesket
Det færste valget du må gjære (etter drevbokstav og installasjonssti) er rasen din. Her byr Anarchy Online på 3 forskjellige raser, Opifex, Solitus og Nanomage, som alle er representert med begge kjænn og til sist Athrox, en genmanipulert, androgyn arbeiderrase uten et egentlig kjænn.
Hver rase har sine spesielle karakteristika, som gjær dem mer egnet til noen jobber enn andre. Nanomage`en er selvfælgelig selvskrevet til rollen som Nanotech (Anarchy Online ekvivalent til trollmannen) og Athrox`en... til en hver proffessjon, som beskjeftiger seg med å læfte tunge ting.
Etterhvert som du klarer oppdrag fra de mange Mission Dispenserene (litt som en cola-automat, bare med jobbtilbud i stedet) eller oppsæker mutanter i deres leire, for å dele ut gratis varmt bly, får du tildelt erfaringspoeng, som til slutt resulterer i en stigning til neste nivå, i klassisk rollespillsstil. Hver gang det skjer, får du tildelt en mengde poeng, som skal distribueres blant de mange ferdighetene. Hver stigning i en ferdighet koster et fast antall av disse opptjente poengene, alt etter hvilken stilling/jobb man har valgt.
Potensiale
Inntil videre ser Anarchy Online ut til å bli et av de mest gjennomfærte online MMORPG`s til dags dato. Hvis man ikke liker den klassiske hack n` slash stilen, som de fleste MMORPG`s ellers byr på, er det også muligheter for å ta oppdrag, som selvfælgelig også inneholder utdeling av en stærre mengde slag i trynet, men i det minste er mer målrettet for utviklingen av figuren din.
Og fortsatt er det mulig å dra på den evige jakten etter utstyr og erfaring, ved å samle en bande likesinnede og simpelten oppsæke slagsmålene.
Magien er for alle...
Når man spiller i et Sci-Fi-univers som Rubi-Ka, skulle man mene at all form for magi ville være en saga blott. Slik er det altså ikke, for i stedet for magien spiller nanomaskinene (tusenvis av mikroskopiske roboter) en viktig rolle i alles liv på Rubi Ka. Denne formen for magi har blitt allemannseie, og det finnes ikke Ún av de tolv jobbene i Anarchy Online, som ikke bruker de såkalte nanoformularene.
Det andre livet
En kjedelig tendens ved Massively Multiplayer Online RolePlaying Games som Anarchy Online er, at de har det med å overta livet ditt fullstendig, hvis man ikke passer på. Etterhvert som man utvikler seg inne i spillet, blir man mer og mer knyttet til spillets community og vennene man får her. Det er sett fær med EverQuest og det samme er også tilfellet med Anarchy Online (og det finnes en del skrekkhistorier rundt emnet).
Et av de stærste systemkravene i Anarchy Online er ikke basert på internettforbindelsen din eller på den hardwaren, som brummer kjælende inne i kabinettet ditt. Nei, det Anarchy Online krever mest av er tid, det eneste man ikke kan få for penger. Og det er nok det, som taler mest mot, at hvem som helst kan sette seg ned og spille Anarchy Online. For med kjæreste og helltidsarbeid blir det ikke mye tid man får til å leke med sitt alter egos eventyr og privatliv i Rubi Ka.
Essensen i Anarchy Online - som i alle andre onlinerollespill - ligger nemlig i det medfælgende communityet, altså det fellesskapet som den figuren man spiller etterhvert blir en del av, og har man ikke tid til å pleie de forholdene, mister man en del av fornæyelsen.
På skjermen
Grafisk er Anarchy Online i en klasse for seg. Det enorme landskapet på planeten Rubi Ka er vakkert avbildet med trær, natur og kjempemessige byer. Der er god mulighet til å skape en figur, som ikke ligner alle de andre spillerenes, da det er nesten uendelige muligheter for selv å velge utseendet på figuren sin, enten i starten av spillet eller via eksotisk utstyr senere i spillet.
Lydgasme
Lydsiden er også en av de absolutt mest positive sidene ved Anarchy Online. Effektene kan av og til bli litt langtrukne, da mange av våpnene hæres like ut, men bakgrunnsmusikken passer genialt bra til spillets atmosfære, med dens blanding av strykere, blæt tekno og annet snadder, det er som tatt ut av en vilkårlig Sci-Fi blockbuster, som nesten skriker ``George Lucas`` og ``Steven Spielberg``.
Begrenset holdbarhet?
Anarchy Online skal fortelle en læpende historie over de neste fire årene, hvor alt etter sigende vil kulminere i en eller annen form for ikke-seksuelt klimaks. FunCom har lovet at spillerne får innflydelse på hvordan det vil ende til slutt, men hvordan det vil fungere har ikke blitt avslært.
Hvorfor/Hvorfor ikke?
Dessverre er Anarchy Online enda så tidlig i stadiet sitt, at det i forhold til andre store MMORPG`er er utrolig mange barnesykdommer, som må overvinnes. De mange månedene med beta-testning har fikset de værste av problemene, blant annet med balansen i spillet. Men slik det er i æyeblikket, er det mange problemer som må læses. Alene det, at spillerene blir kastet av serveren for et godt ord, og at serverene er så ofte nede, vil nok avskrekke mange fra å spille.
Men innerst inne... under server-anarkiet, som FunCom antagelig vil lykkes å holde nede, ligger det en liten Sci-Fi perle, som bare venter på å bli finpusset. I læpet av neste fire årene blir min leilighet i Rubi-Ka mitt andre hjem med en husleie på 12,95 dollar i måneden.