Angry Birds

Angry Birds Halloween

De hissige Iphone-fuglene er tilbake for å feire Halloween. Kim har tatt steget opp i spretterten for å bistå i kampen mot de grønne grisene.

Det originale Angry Birds har blitt en kjempesuksess uten sidestykke på Iphone. Så langt har det blitt solgt over 6.5 millioner eksemplarer av spillet på App Store, og nå kommer endelig oppfølgeren.

Skjønt, oppfølger og oppfølger. Rovio har utviklet en Halloween-versjon av spillet. Spillmekanikken er fremdeles den gamle, det er de samme sinte fuglene og de samme stakkarslige gamle grisene. Den store forandringen er at hele settingen er lagt om til knask-eller-knep på høyt nivå. I brettene finnes det gresskar, lykter og flaggermus, alt kledd i en orgie av oransje, rødt og svart. Stemningen er satt for en grøssende, men akk så festlig opplevelse.

Underveis i spillets gang er alt som før. Spillets progresjon er lineær, noe som vil si at hvert brett må fullføres før du får tilgang til et nytt. På hvert brett skal et bestemt antall griser tas knekken på, og det er her fuglene kommer inn i bildet. Det sies at det er bedre med én fugl i hånden enn ti på taket, men i Angry Birds kommer du ikke langt verken med fugler i hånden, taket eller noe annet sted i huset. Til din disposisjon har du nemlig en kjempesprettert og et utvalg av flaksende krek som skal skytes mot målet. Det finnes totalt sju ulike fugleslag, hvor hver type har sin spesielle egenskap. For eksempel kan én type slippe en eggbombe underveis, mens en annen kan avslutte luftferden i supersonisk hastighet for å gjøre større skade.

Verdt å merke seg er at Angry Birds Halloween ikke gir spillerne den myke starten som originalen gjør. Dette kan medføre at de som er nyankommet til de hissige fuglers rike får en i overkant bratt læringskurve. For disse vil jeg absolutt anbefale å teste ut originalversjonen først. Halloween-versjonen oppleves nemlig som langt mer lineær når det kommer til vanskelighetsgrad. Når du har passert de ti første nivåene vil du regelmessig støte på tøffe utfordringer, og ikke sjelden vil du oppleve å bli stående fast på enkeltbrett.

Av gammel vane er jeg en skikkelig grinebiter når det kommer til oppfølgere som ikke bringer mye nytt til originalen. Jeg skulle ønske jeg kunne slaktet Rovio på det groveste i den sammenheng, slik jeg helt sikkert ville slaktet både EA Sports og Square Enix dersom de hadde gjort noe lignende med en av sine spillserier, men jeg får meg bare ikke til å gjøre det. Vi blir servert 45 nye brett som helt garantert vil gi mangfoldige timer med spillunderholdning av ypperste kvalitet, og herligheten koster kun seks kroner.

Mitt beste råd er å ta på seg vampyrtennene, heksehatten, trollmannskåpen eller Spiderman-drakten (kun for de som skal besøke naboer med en irrasjonell frykt for radioaktive edderkopper) og lade opp kurven med en god dose råtne egg, en tom mage og Angry Birds Halloween på telefonen. Jeg lover en kveld du sent vil glemme!

(Angry Birds Halloween koster 6 kroner på App Store)

Angry Birds
8 / 10