Angry Birds Star Wars

Angry Birds Star Wars

I en galakse langt, langt borte finner endelig Angry Birds seg selv igjen. Tor Erik har satt karakter på Star Wars-utgaven...

Rovio skjøt gullfuglen da de lanserte Angry Birds i 2009, og to år senere hadde spillet i sine ulike varianter solgt over 500 millioner eksemplarer. Det er bare helt vilt. For å sette det litt i perspektiv kan jeg fortelle at det originale Super Mario Bros. har solgt litt over 40 millioner. Angry Birds har hele tiden hatt en umiddelbar appell, og selv om ikke alle har blitt hektet så har alle testet spillet én eller annen gang.

Angry Birds Star Wars

Etter å ha fulgt fuglene fra originalen, via Seasons og Rio og helt frem til Angry Birds Space, så hadde jeg fått nok. Med avstikkeren Bad Piggies hadde jeg fått nok av Rovio, og hver trikketur har heller blitt viet til Tiny Wings og norske Grow Dammit!. Annonseringen av et Angry Birds Star Wars var like interessant som Hayden Christensens rolletolkning av Anakin Skywalker i filmserien. Det er lenge siden jeg har tatt så til de grader feil.

Angry Birds Star Wars

Lisensen er på plass, Lucasarts er på plass og de fordømt sjarmerende fuglene har funnet seg selv igjen. Til å begynne med er det kun presentasjonen som skiller dette fra hvilket som helst annet Angry Birds-spill, men til gjengjeld er det en fantastisk morsom innpakning. Luke Skywalker, Prinsesse Leia, Stormtroopers og Darth Vader - synet av alle sammen får meg til å le høyt, og jeg fortsetter å prate om spillet til de rundt meg tar til vettet og laster det ned. Jeg trenger ikke å si så mye, for lydene i spillet snakker for seg selv. Ja, det stemmer - musikk og lyder er tro mot Star Wars, og dette er første gang jeg ikke trykker på mute i et Angry Birds-spill.

De har som sagt skaffet seg den nærmest hellige Star Wars-lisensen, og med den følger det et stort ansvar. Heldigvis har Rovio gjort hjemmeleksene sine, og etter hvert som nye elementer avsløres fortsetter jeg å forbløffes over hvor godt det fungerer. Lukes lyssabel, Obi Wans force-push, Han Solos laserpistol og selvfølgelig Chewies tyngde og rå kraft. Det kunne like gjerne bare endt opp som en syltynn gimmick, men i stedet er det så forseggjort at det faktisk tilfører noe nytt og friskt til gameplayet. Det krever litt tid og eksperimentering, men snart takler jeg innkommende laserkanoner med lyssabelen og smeller til i beste baseball-stil.

Angry Birds Star Wars

Og vanskelighetsgraden er også redusert, noe som i Angry Birds sitt tilfelle er positivt. Angry Birds Space ble fort en IQ-test, og lekenheten forsvant i baneberegninger og gravitasjonslikninger. For å befri Leia må fuglene ferdes gjennom flere ulike miljøer, og etter en forsiktig start på Lukes hjemplanet følger vi handlingen (relativt løst) i den fjerde episoden i Star Wars-sagaen. Det betyr at vi må en tur ut i rommet, men det er betraktelig enklere enn i forgjengeren.

Angry Birds Star Wars

For en som hadde lagt fuglene på hylla, så er Angry Birds Star Wars et velkomment gjensyn. Jeg koser meg og ler høyt, og for første gang er jeg virkelig nysgjerrig på hva som venter meg på neste brett og neste nivå. Jeg tar meg selv i være mer interessert i historiens forløp enn jeg er i å få tre stjerner. For syv kroner til Iphone, 21 kroner til Ipad og helt gratis til Android, så er det ingen tvil om at dette er en soleklar anbefaling.

8 / 10
+
God bruk av Star Wars-lisensen, utfordrende men overkommelig, strøken presentasjon og herlig lyd.