Det hersker ingen tvil om at studioet bak Angry Birds, altså finske Rovio, har hatt en eventyrlig suksess de siste årene. Ikke bare er de etterhvert så mange spillene blant de aller mest populære til mobilen og nettbrettet (pluss en haug med andre versjoner), de har også ført med seg en masse merchandise i form av bamser, kosedyr leker, godteri osv.
Nå melder imildertid Rovio at profittmarginene deres har falt markant den siste tiden. I løpet av 2014 må de faktisk inrømme at inntektene deres sank med 9 prosent, mens profitt har falt med hele 73 prosent. De tjener med andre ord mindre penger enn før, samtidig som de bruker mer penger på nye (og gamle) prosjekter.
Når det er sagt har Rovio tro på at den kommende Angry Birds-filmen kan sparke igang salget igjen, særlig når det gjelder produktene som ikke lastes ned til mobilen:
- It is clear that a growth company like us can't be satisfied with a falling revenue. The movie will help us get the licensing business back to growth. We are already seeing signs of pick-up in licensing business, and pretty soon we will be able to publish new major partnership deals, kommenterer toppsjef Pekka Rantala til Reuters.
I fjor valgte Rovio å sparke 110 personer, men dette utgjorde bare 14 prosent av staben til det som har blitt et gigantisk selskap. På tross av fallet i inntekter og profitt skal Rovio fremdeles være på riktig side av minustegnet i budsjettene deres, noe som sier sitt o hvor mye penger de har tjent tidligere.