hardware-tekster

Anmeldelse: Acer Aspire Nitro V17 Black Edition

Vi har testet en av Acer sine nye laptoper, Acer Aspire Nitro V17 Black Edition a.k.a VN7-792G-739Q. Her er vår grundige vurdering...

Dette er en laptop for deg som er ute etter en smidig, men kraftig arbeidsstasjon - og siden du leser om den her hos oss, formodentlig en laptop som også kan brukes til gaming.

Acer Aspire Nitro V17 er en slank og veldesignet PC, med enkle og minimalistiske linjer. La det likevel være klart. Dette er ingen mini-PC. Er du sikker på at du får plass til denne i vesken, sekken eller bagen? Hvis du velger denne PCen går du for en kraftig PC som skal kunne gjøre alt du ber om uten forsinkelser og vanskeligheter, ikke en nett liten kloss til å dra frem i forelesninger. Dette er en flyttbar PC mer enn en bærbar PC, men det er en ypperlig laptop. Den er ikke mer klossete eller tung enn at du fint kan plassere den på fanget. Du kan også ha den med på forelesninger, bare vær forberedt på at den store og skarpe skjermen vil dra blikket ditt bort fra det som foregår fremst i klasserommet. Hvilket alltid er risikoen med computere som hjelpemiddel. Ikke si at du ikke ble advart dersom du blir sittende og spille Fallout i samfunnsfagstimen.

Byggekvalitet
Mer om designet av denne PCen...
Det mest iøynefallende med datamaskinen er kanskje bredden. Den er bred. Så bred at skjermen på, for en bærbar respektable 17,3 tommer, ser nesten liten ut. Men den er ikke det. Når du bruker den merker du at skjermen er stor og romslig. Omtrent passe stor for avstanden du vanligvis har til en bærbar PC. Det er likevel litt påfallende hvor bred ramme det er rundt skjermen, når en er vant til at skjermbildet på en bærbar gjerne kan strekke seg nesten helt til kantene. Det er mye areal, og det er tydelig at det er de interne komponentene, ikke det eksterne som bestemmer størrelsen.

Acer Aspire Nitro V17 Black Edition
Acer Aspire Nitro V17 Black Edition
Acer Aspire Nitro V17 Black EditionAcer Aspire Nitro V17 Black EditionAcer Aspire Nitro V17 Black EditionAcer Aspire Nitro V17 Black Edition

Dette er en spillbærbar, noe Acer fremhever blant annet med klistremerker som påpeker at den har «Gaming-grade graphics». Designet vil nok også appellere til mange gamere. Den er matt svart, med stilig blank sølvgrå logo og vinkelen under skjermen rundt de kraftige, men passe stillegående viftene i bakkant. Det er ingen flashy, røde detaljer som mange av konkurrentene har på sine gaming-PCer, noe som er et lite pluss i min bok. To små blå og oransje lys i front indikerer at den har strøm, om den lader, eller står koblet til. Tastaturet er naturligvis bakgrunnsbelyst med rødt lys som ser stilig ut og gjør det lett å bruke i mørket.

For de fleste vil dette antakelig være en PC som fungerer som en erstatning for en stasjonær. Den er kraftig nok til å gjøre jobben som en arbeidsstasjon og spill-PC, men kan pakkes sammen og bæres med når du flytter på deg. Den er ikke tyngre (ca. 3 kilo) enn at den kan bæres til skolen eller fraktes med på hytta i ferien, men 3 kilo er også mer enn dobbelt så mye som det en langt mer mobil 13-tommers bærbar gjerne veier. Den er for deg som trenger en ordentlig PC, men samtidig er avhengig av å kunne flytte rundt på den med relativ letthet fra tid til annen. For en PC med disse spesifikasjonene og størrelsen er vekten hverken mer eller mindre enn du må og kan forvente.

Når PCen skal kunne brukes som en arbeidsstasjon eller spill-PC er det også av stor interesse hvilke kontakter den har. Den har fire USB-porter, hvorav 2 er USB3.0 én er USB2.0 og én USB Type-C. USB2.0 er den eneste av disse på venstre side, ved siden av DVD-skuffen. Én av disse portene går gjerne med til en spill-mus, og hvis du skal bruke et USB-headset eller et eksternt tastatur bruker du fort opp de to siste ordinære portene. Trenger du flere porter enn det finnes det USB-hubs som kan kjøpes. At Acer har utstyrt PCen med USB Type-C er framsynt, men enn så lenge er det lite gaming-peripherals du kan plugge rett i den. På denne venstre siden er det også en HDMI-port slik at du kan koble til større skjermer, enten du vil spille på en større PC-skjerm eller koble deg til en prosjektor eller TV. Noen DVI-utgang, som fremdeles mange eldre prosjektorer trenger, finnes ikke. Da må du ha en adapter.

Acer Aspire Nitro V17 Black Edition

I tillegg er også strøminngangen plassert på høyre side sammen med alle de andre portene. For meg ble dette ørlite upraktisk når strømledningen ble liggende i veien for tilkobling til de andre portene, men det er bare å vri den unna slik at den går rundt PC-en på baksiden. Som oftest foretrekker jeg når strøminngangen er bak skjermen, siden det tillater meg størst frihet til å legge ledningen slik jeg vil, og reduserer sjansen for at lengden mellom kontakten og adapteret blir for kort til å nå ned til gulvet, men jeg innser at designet og viftene ikke særlig lett tillater denne løsningen, og det kommer nok til syvende og sist ned til personlige preferanser. Naturligvis finnes også to mini-jacks. Én for lyd inn, og én for lyd ut. I fronten finner du en SD-kortleser.

Mens jeg testet laptopen ble jeg noe overrasket over at Acer så ut til å ha utelatt å plassere en ethernet-port på PCen. Det er, som Apple har understreket, en vanskelig port å plassere når PCer skal være stadig tynnere og Acer reklamerer med at PCen har særlig godt WiFi-mottak. Det er samtidig ikke en ubetydelig utelukkelse på en spill-PC som gjerne krever at man har særlig stabil og uforstyrret nettverkstilkobling for å tillate online-spilling. Først da jeg var ferdig med mange av testene oppdaget jeg den hendige løsningen Acer har installert. Det finnes en ethernet-port på siden. Den er imidlertid skjult av et cover som man trekker ned. Porten sitter dypt i kabinettet, og skaper en bulk i det smale designet akkurat når den er i bruk. Du ser den på bildet rett ved siden av strøminntaket.

Acer Aspire Nitro V17 Black Edition

Materialene PCen er bygget i føles solide. Flatene gir inntrykk av soliditet og kvalitetsfølelse, og det metalliske, sølvgrå området rundt viftene i bakkant indikerer, i alle fall visuelt, solide skjøter og at vinkelen der skjermen er festet til kabinettet ikke skal være et svakt punkt. Kabinettet er plastikk, men det virker rimelig solid og det er ikke mye knirking. Samtidig oppdaget jeg at baksiden av skjermen, det som er lokket når PCen er lukket, er dekket av hard gummi. Denne gummien er dog ikke hardere enn at hele lokket, med skjermen, er ganske bøyelig. Dette beskytter sikkert mot støt og med mykheten gjør det antakelig at selve skjermen er litt mindre utsatt for skader. Samtidig er det merkbart dersom du presser litt på lokket mens PCen er lukket at det gir etter, og at skjermen dermed kanskje kan presses helt inn i tastaturet. Hvilket antakelig vil gjøre skjermen mer utsatt for å bli møkkete og kanskje få noen merker. Det har antakelig ikke noen verre effekter enn dette, og fordelen ved at det beskytter mot skader når PCen er i bruk veier antakelig opp, men jeg ville være ekstra forsiktig med å stable noe oppå PCen eller hvile albuene på den når den ikke er i bruk. Det er et godt tips å ikke gjøre dette uansett, men jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har plassert ting oppå mine andre laptoper når de har vært lukket og ikke i bruk.

Acer Aspire Nitro V17 Black Edition
Acer Aspire Nitro V17 Black EditionAcer Aspire Nitro V17 Black Edition

Tastatur og touchpad
Acer har naturligvis fått plass til et tastatur i full størrelse, med NumPad og funksjonsknapper som man bruker ved å holde inne Fn-knappen. Tastaturet er responsivt, behagelig å bruke og det går rimelig raskt å vende seg til tastene. Det er helt kurant til både gaming og å skrives på. Det gjelder også berøringsflaten som er stor og god, har mange funksjoner og er intuitiv og lett å bruke. Det går raskt å vende seg til hvilke «gestures» den aksepterer, uten å måtte lese dette i noen manual. Den er dessuten såpass nøyaktig og behagelig å bruke at det bør være mulig å spille enkelte spill bare med den, men det er selvfølgelig alltid best å bruke en ekstern mus for å få den beste opplevelsen og responsen, og vi har gjort det i hele testperioden.

På bærbare PCer har jeg alltid vært nødt til å skru av pekeplaten mens jeg spiller, for ikke å uheldigvis komme borti den og flytte musepekeren mens jeg spiller. Jeg noterer meg at selvom pekeplaten er stor, så har jeg ikke så langt, gjennom mange timers spilling, opplevd dette problemet. Uten at jeg kan avgjøre om det er flaks eller Acer har gjort noe med plasseringen eller følsomheten.

Acer Aspire Nitro V17 Black Edition
Acer Aspire Nitro V17 Black Edition

Øvrige egenskaper
Acer V17 Nitro har et HD-webkamera, som fungerer greit til å ta bilde eller chatte med. WiFi-nettverkskortet i PCen er kapabelt og finner tilgang og kobler seg til uten avvik også i relativt vanskelige forhold. Signalstyrken er såvidt underlegen den jeg får i Macbooken min, men utkonkurrerer flere andre PCer der signalet fra ruteren er svakt.

Spesifikasjoner
Acer Aspire V Nitro Black Edition kommer med Windows 10 Home (64-bit). Installasjonen fungerer utmerket, og under testperioden har Windows 10 ikke budt på noen problemer i forhold til å få spilt spillene vi har forsøkt å installere. Drivere osv. har fungert greit. Som er blitt ekstremt vanlig følger det dog med en hel del bloatware på harddisken når du har satt opp PCen. Acer har lagt ved sine software, og de kan forsåvidt være greie å beholde, men også flere andre programmer følger med, og en rekke av disse fjernet vi snarveiene til fra desktopen, eller avinstallerte helt, uten å se nærmere på dem. Det følger med en 1-månedes prøvetid på Office 365, OneDrive maser stadig om å bli tatt i bruk, og sikkerhetsprogrammet McAfee er forhåndsinstallert til litt hjelp og en del frustrasjon. Som alltid kan det være lurt å rydde PCen for unødvendige programmer produsenten har prakket på deg så snart du har satt den opp.

Acer Aspire Nitro V17 Black Edition
Snarveiene til diverse bloatware som var installert når vi hadde startet PCen første gang. Årsaken til at tigeren på bakgrunnen er delt i to har forøvrig den enkle forklaring at Windows henter bakgrunnsbilde fra profilen min, og jeg har to skjermer tilkoblet min PC, med skjermbilde som strekker seg mellom de to. Kilde: Skjermbilde

Til vårt testeksemplar følger det ikke med noe ekstrautstyr utover ladekabelen, en syltynn setup guide, en pakke med Acers cloud-tjeneste og ingenting annet. Det gjør egentlig bare at vi kan gå raskt videre og fokusere på innmaten i PCen.

Skjermen i denne PCen 17,3 tommer Acer ComfyView LCD med Full HD. Det vil si at skjermen har en oppløsning på 1920x1080 pixler. Vi har ikke hatt muligheten til å kjøre en grundig test av fargegjengivelsen og sort-nivåene for skjermen, så alt vi kan bedømme den på er at den er behagelig å bruke, og gir et skarpt bilde.

Acer Aspire Nitro V17 Black Edition

Prosessoren som er arbeidshesten i denne PCen er en Intel Core i7-6700HQ. Dette er en firekjerners prosessor med en basefrekvens på 2,6 GHz og Turbo-frekvens på 3,5 GHz. Prosessoren har en innebygget grafikkbrikke, men dette er selvfølgelig ikke tilstrekkelig i en PC rettet i stor grad mot spillere. Derfor sitter det også et Nvidia Geforce GTX960M i PC-en. Dette er et greit skjermkort som burde kunne takle de fleste spill på markedet rimelig godt. Videre har den totalt 16GB DDR4-minne som RAM. Istedenfor en harddisk er PCen utstyrt med en SSD på 512 GB. Det vil si at du har litt under 500 GB til rådighet. Avhengig av hvor mange spill du har i biblioteket ditt kan det godt hende at du da må installere og avinstallere noen spill ettersom når du bruker dem. Det er rett og slett begrenset hvor mange spill du kan få plass til å lagre på 500GB. Til gjengjeld gjør valget av SSD at spillene du spiller gjerne får mindre lastetider. For ikke å glemme at PCen kommer i gang raskere ved oppstart og lagringsplassen er mindre utsatt for støtskader samtidig som den er betydelig raskere. En god bærbar, og i særdeleshet en god spillbærbar PC bør være utstyrt med en SSD for å utnytte hastigheten. Så må man bare akseptere at det begrenser mulighetene for å lagre volumkrevende spill permanent i PC-minnet.

Ytelse
For å kunne formidle en idé om hvilke ytelser du kan forvente av Acer Aspire V Nitro har vi testet den i en rekke nyere spill og kjørt noen Benchmark-tester. Vi har brukt 3DMark og PCMark 8, samt testet hvilke FPS-tall - det vil si bilder per sekund - vi oppnår. Det er verdt å merke seg at for den aller beste spillopplevelsen bør FPS ligge på 60 og oppover. Over 60 FPS vil ikke øyet kunne registrere forskjellen. 30 FPS er spillbart, og 45 FPS gir god flyt, mens alt under 30 FPS er å regne for dårlig og gjør opplevelsen hakkete og lite tilfredsstillende. Spillene vi har testet er blant annet Assassin's Creed: Syndicate, Far Cry 4, og Metro 2033 Redux. Alle tester er kjørt minst to ganger for å luke ut eventuelle avvikende resultater. Vi har testet spillene på litt varierende grafikkinstillinger, men i hovedsak valgt blant de mer krevende grafikkinstillingene. Bare i liten grad har vi testet med aller høyeste grafikk, da det er lite å hente på en 17 tommer skjerm, og uansett ikke spesielt realistisk. Grafikknivået er oppgitt for hvert spill nedenfor. Vi har brukt standardinstillinger, som "High", "Very High", "Ultra" og lignende, og ikke endret enkeltinstillinger utover dette bortsett fra i Mount & Blade: Warband der vi oppjusterte noen detaljnivåer. Det er også verdt å merke seg at ved maskinens originale innstillinger, så vil strømsparing slå inn når PCen går på batteristrøm og ledningen er koblet fra. Da vil for eksempel grafikkytelsen være langt lavere enn ellers, og scoren i blant annet 3DMark langt på vei halveres i forhold til scoren vi rapporterer her. Dette er overhodet ikke uvanlig. Det er å anbefale å være koblet til strømforsyning når du skal spille mer krevende spill på en bærbar, eller skru av alle strømsparingsalternativer og forvent en svært kort batterilevetid.

Assassin's Creed: Syndicate
Grafikk: Very High
Minimum: 22
Maksimum: 44
Gjennomsnitt: 34,99

Grafikk: Ultra
Minimum: 5
Maksimum: 21
Gjennomsnitt: 14,09

Acer Aspire Nitro V17 Black Edition
Kilde: Skjermbilde/Assassin's Creed: Syndicate

Assassin's Creed: Syndicate er et forholdsvis nytt spill, og grafikken er følgelig ganske krevende. Når vi i det hele tatt klarer å starte spillet med Ultra grafikk får vi en opplevelse som føles mest som å klikke veldig raskt gjennom en powerpoint-presentasjon, men med grafikken satt til Very High får vi derimot en ganske behagelig opplevelse. Med over 30 FPS er opplevelsen bra nok til å føles flytende og uten at kvaliteten på bildet er merkbart dårligere. På en 17-tommer skjerm er det strengt tatt begrenset hvor mye forskjell du vil kunne se mellom de høyere grafikkinstillingene. Vil du ha enda bedre flyt kan du skru ned grafikken enda et hakk.

Far Cry 4
Grafikk: High
Minimum: 36
Maksimum: 54
Gjennomsnitt: 42,49

Acer Aspire Nitro V17 Black Edition
Kilde: Skjermbilde/Far Cry 4

Far Cry 4 er også et ganske nytt spill, som det er høyst naturlig å ville spille når man har skaffet en ny spill-PC. Med grafikken på "high" kjører spillet nesten silkemykt.

Metro 2033 Redux
Grafikk: Very High
Minimum: 33
Maksimum: 71
Gjennomsnitt: 45,99

Acer Aspire Nitro V17 Black Edition
Kilde: Skjermbilde/Metro 2033 Redux

Det begynner å bli lenge siden Metro 2033 kom på markedet, men det var da et spill med solide spesifikasjoner på grafikk. Nå har vi ikke testet det på høyeste instilling, men på "very high" kjører spillet knirkefritt.

Metro: Last Light Redux
Grafikk: Very High
Minimum: 24
Maksimum: 79
Gjennomsnitt: 36,68

Acer Aspire Nitro V17 Black Edition
Kilde: Skjermbilde/Metro: Last Light Redux

Metro: Last Light er litt nyere og enda litt mer krevende enn Metro 2033. Heller ikke her er det store plager ved å spille spillet, riktignok på "very high" igjen.

Total War: Attila
Grafikk: "Maximum Quality"
Minimum: 17
Maksimum: 25
Gjennomsnitt: 21,57

Acer Aspire Nitro V17 Black Edition
Kilde: Skjermbilde/Total War: Attila

Attila er et temmelig nytt strategispill med store kart og overveldende slagmarker. Med grafikken på "Maximum Quality", noe tilnærmet den høyeste grafikken, kjører spillet noe mindre enn såpeglatt. Dette er først og fremst merkbart når AI gjør sine strategiske trekk og mye skjer på skjermen på én gang. Senker du grafikkinstillingene noe vil spillet kjøre glatt og fint.

Total War: Rome II
Grafikk: Ultra
Minimum: 0
Maksimum: 77
Gjennomsnitt: 36,89

Acer Aspire Nitro V17 Black Edition
Kilde: Skjermbilde/Total War: Rome II

Rome II er forgjengeren til Attila, og dette går litt lettere å kjøre. Minimum-FPSen er bare til å ignorere da den skyldes et øyeblikks stillestående lasteskjerm, og ikke innvirker på selve spillopplevelsen.

Mount & Blade: Warband - Viking Conquest
Grafikk: High
Minimum: 20
Maksimum: 61
Gjennomsnitt: 43,74

Acer Aspire Nitro V17 Black Edition
Kilde: Skjermbilde/Mount & Blade: Warband

Jeg ville teste PCen med dette spillet, fordi spillmotoren er så gammel at den er beregnet på prosessorer med én og to kjerner. Dermed får PCen i liten grad utnyttet flerkjerneprosessoren og må istedet stole på hvor raskt prosessoren jobber på bare én kjerne. Resultatet var ganske positivt, med grafikken til tilnærmet det høyeste og flere enheter på slagmarken enn spillmotoren i utgangspunktet tillater.

Dirt 3: Complete Edition
Grafikk: High
Minimum: 106
Maksimum: 144
Gjennomsnitt: 125,09

Grafikk: Ultra
Minimum: 62
Maksimum: 90
Gjennomsnitt: 73,65

Acer Aspire Nitro V17 Black Edition
Kilde: Skjermbilde/Dirt 3: Complete Edition

Dirt 3 viser at PCen takler meget godt de spillene som ikke krever aller mest, eller begynner å bli noen år gamle.

3DMark:

Acer Aspire Nitro V17 Black Edition
Kilde: Skjermbilde/3DMark
Acer Aspire Nitro V17 Black Edition
Kilde: Skjermbilde/3DMark

Scoren PCen får i 3DMark er ganske bra for en spill-laptop og viser at PCen henger med i spillytelse. 4GB grafikkminne kommer særlig godt med. Testen bekrefter langt på vei at du vil kunne regne med at PCen henger med på spillutviklingen også i noen år fremover sålenge du ofrer litt grafikk for ytelse.

PCMark 8

Acer Aspire Nitro V17 Black Edition
Kilde: Skjermbilde/PCMark8

Aspire V17 Nitro Black Edition får en grei score i PCMark 8. Vi gjorde også en test av batteriet ved hjelp av PCMark8. Det varte i 3 timer og 15 minutter ved aktiv bruk av applikasjoner. Acer opplyser maksimal batteritid til 7 timer, noe som nok er heller teoretisk, men for en såpass stor maskin er batteritiden i praksis ganske god. I spill og uten strømsparing skal det nok godt gjøres at maskinen varer stort lenger enn halvannen til to timer dog.

Konklusjon
Acer Aspire V17 Nitro Black Edition er en svært kurant spill-PC. Det er en vennlig koloss, en god arbeidsstasjon, og noe så moderne som en slank spill-bærbar. Den viser at en god spill-bærbar ikke lenger trenger å være klumpete, bulkete og bråkete. Skulle du være på jakt etter en spill-PC som du kan flytte rundt på kan du gjerne titte nærmere på denne. Den selger for rundt 12 000 kroner, og er konkurransedyktig i sin prisklasse. Hvis du ser på de spesifikasjonene som vi har hatt i vår test, vær bare oppmerksom på at mange av modellene i Acer sin Aspire V-serie har ganske identiske modellnavn, og at de kan være vanskelige å skille fra hverandre også på designet.

VN7-792G-739Q gjør en god jobb med å kjøre nyere spill på markedet. Den sliter med å kjøre de aller nyeste spillene på maks, men det kan man heller ikke forvente av en bærbar PC med et slankt kabinett og relativt lav vekt. Skal du ha håp om å kjøre disse spillene på maksimal grafikk må du nok belage deg på å velge en stasjonær PC, og betale minst denne prisen. Uten å lempe særlig mye på grafikken kjører PCen dog alle spillene på markedet nå, og de som er på vei, med flyt og en god spillopplevelse.

8 / 10
+
Stilfullt, slankt design, USB Type-C, lite knirking i kabinettet