Tekken: Dark Resurrection

Tekken: Dark Resurrection

Jernneve-turneringen krympet, men mister ikke nerven. Thomas Nielsen har satt Namcos siste skive i ryggen på sin PSP og delt ut juling i verdensklasse.

Enkelt og tilgjengelig er de to nøkkelordene som gjør seg best når man snakker om spill til en bærbar konsoll. Derfor er det ikke noen særlig stor overraskelse at jeg i har fått så mange timer prima underholdning med Tekken til PSP. Namco har virkelig tenkt seg om og gjort alt de har kunnet for å tilpasse spillet til Sonys strøkne lommemonster, og resultatet er blendende.

Basert på den tidligere arkade-eksklusive versjonen av Tekken 5: Dark Resurrection, kunne man i alle fall forvente seg minst to nye figurer. Men det har ikke vært nok for Namco. De har dykket dybt ned i kisten etter enda mer ekstramateriale. Namco har nemlig bestemt seg for å overdynge kjøperne med bonus-spill, alternative turneringer og fjollete ekstramateriale, akkurat som Capcom gjorde det med Street Fighter-serien, og det kan vi selvsagt like.
De to nye figurene består av rikmannsdatteren Lili og den russiske kampmaskinen Dragunov. Men begge to virker som sammensmeltninger av øvrige figurer fra spillet, men sånn har det jo alltid vært med denne serien. Lili spilles som en blanding av Jun Kazama og Ling Xiaoyu, og for den uinvidde kan det oversettes til en masse hurtige spark og nesten akrobatiske bevegelser. Med Dragunov er inspirasjonen hentet fra Brian Fury og Jin Kazama, og i praksis betyr det færre kombinasjoner og et større fokus på systematiske kraftslag og kontraangrep. Ikke overraskende passer begge figurene glimrende inn i det 30 mann store ensemblet som står til din disposisjon helt fra start.

Utover de nye figurene har det også blitt plass til en såkalt Dojo-modus. Etter du har valgt din figur, må du kjempe mot stadig sterkere motstandere, hvor alle sammen er utstyrt med kunstig intelligens fra menneskelige spillere fra hele verden. Namco har også gjort det mulig å hente flere AI-oppdateringer, så du kan faktisk komme til å spille mot virtuelle versjoner av verdens beste spillere. Dojo-muligheten er en fengende forlengelse av holdbarheten, men er dessverre ikke et stort nok plaster til at du overser at det ikke er blitt plass til en vanlig online-modus. Jeg vil jo aller helst spille mot andre mennesklige motstandere over nettet, men det får vi altså ikke mulighet til.

Det absolutt mest imponerende med Dark Resurrection til PSP er at det er Tekken i all sin glans, og det skal du ha i bakhodet når du står og vurderer om du egentlig har penger til enda et Tekken-spill. Det har ikke skjedd radikale endringer i det grunnleggende gameplayet, men med den redigerte versjonen av det femte spillet bys det på et av de mest polerte Tekken-spillene noensinne.

Tekken: Dark ResurrectionTekken: Dark ResurrectionTekken: Dark ResurrectionTekken: Dark Resurrection
9 / 10
+