Test Drive Unlimited

Test Drive Unlimited

Aslak har kjørt og kjørt på den meget eksotiske Stillehavsøya Oahu og her har han kjempet med nebb og klør med motstandere fra alle verdens hjørner. Han er veldig godt fornøyd med spillet og nedenfor kan du lese hvorfor.

Stillehavsøya Oahu rommer ikke bare Honolulu og Pearl Harbor. Den rommer også 1.500 kvadratkilometer land og rundt 900.000 personer, hvorav en foreløpig uviss mengde egentlig er spillere av Test Drive Unlimited. De fleste av dem kruser hvileløst omkring og venter på noen å kjøre om kapp med. Blunk med frontlyktene, sett opp et par digitale rundingsbøyer, og løpet er i gang.

Test Drive Unlimited er det mest spennende bilspillet som er laget på minst et par konsollgenerasjoner. De siste årenes tull og tøys, hvor styling, lakkering og dekorspoilere har vært hovedsatsingsområde for bilspillskaperne, er ugjenkallelig forbi. Det første massive flerspillende bilspillet er på plass, og det er ingen grunn til å se seg tilbake.

Her skal du nemlig ikke bare kjøre forhåndsbestemte løp mot forhåndsbestemte motstandere i like forhåndsbestemte biler. På øya Oahu skal du kjøre rundt og kose deg, til du finner et løp du har lyst til å delta i, enten motstanderne er digitale eller ikke.

Synes du banene er kjedelige, eller foretrekker du noen baner framfor de andre, kan du gjøre som du selv vil. Du kan laste opp dine egne baner, og velge om du vil kjøre dem sjøl eller utfordre resten av øya til en runde "vinneren tar alt". Du kan starte klubber med vennene dine, og enten utfordre dem, eller sammen med dem utfordre andre klubber. Alt sammen havner på internasjonale rankinglister som kan hentes fram for å sjekke om talentene dine duger i den store sammenhengen.

Solo-delen av Test Drive Unlimited består av mange forskjellige moduser. Du kan kjøre mot klokka og mot andre spillere. Du kan kjøre mot fotobokser (om å gjøre å knuse fartsgrensa), og du kan kjøre lange løp på kryss og tvers over hele øya. I tillegg er det fire forskjellige typer oppdrag du kan gjøre, som alle egentlig er ganske pussige. Du skal blant annet kjøre fotomodeller hjem fra handleturer, frakte kasser med tvilsomt innhold for tvilsomme karer, du skal frakte biler fra sted til sted, og du skal plukke opp haikere. Noe er morsomt, særlig fotobokskjøringa, mens noe er kjedelig. Å kjøre en bil i et kvarters tid fra et sted til et annet uten å skade bilen minner for eksempel mer om en helt vanlig dag i stasjonsvogna enn om en actionfylt orgie i hestekrefter og svidd gummi. Men det er faktisk det frakte bil-oppdragene handler om.

Men uansett hvor få eller mange løp du liker finnes det sinnsykt mange av dem. Nesten uendelig kan man si, for øya Oahu består av flere veier enn du kommer til å kjøre innom. Øya minner i det hele tatt ganske mye om satelittbildene jeg fant på Google Earth, så mye tyder på at dette er den mest realistiske gjengivelsen av et stort område i et bilspill noensinne.

Det er mye grunnleggende pent å si om Test Drive Unlimited. De viktigste positive tingene er grunnleggende, mens de viktigste negative er overfladiske. Det er faktisk ganske rart hvor mye småtteri utviklerne Eden slipper unna med, når de først har laget en sånn gigant av et spill. Spillet hakker for eksempel ved høye hastigheter. Jeg har prøvd å kjøre gjennom Honolulu i 350 kilometer i timen i en ganske så fin Koenigsegg-bil, og da spratt skyskrapere opp rundt ørene mine, for jeg kjørte fortere enn grafikkmotoren.

Motorsykkelkjøring er ikke spesielt viktig i spillet, og det burde nok vært droppa helt. Det virker ikke som om utviklerne har tilbragt mange minutter med sykkel mellom beina, for både styring, kjørefølelse og tekniske prinsipper er helt på jordet. Virkelig langt ut på jordet, altså. Man kan for eksempel aksellerere mens man kjører på forhjulet. Og rygge. På motorsykkel.

Kjørefølelsen på bilene derimot, er jevnt over fin. Ikke det aller beste jeg har prøvd, for eksempel er det ikke så store forskjeller på de forskjellige bilene som man kunne håpe, men følelsen av å kjøre fort er absolutt tilstede. Faktisk er det på de rette og lange strekningene Test Drive Unlimited er best. I motsetning til i de siste årenes førti identiske gatebilspill foregår dette i all hovedsak på landevei, og det er morsommere å kjøre fort på brede landeveier enn i små bakgater.

Det er litt vanskelig å teste multiplayer-spill, for testing skjer jo før spillet er på gata, og da er det ikke så mange å spille mot. Men jeg har fått målt krefter mot en danske og invitert et par franskmenn til en klubb jeg lagde, så litt har jeg fått prøvd. Dessuten later spillet som om det er nettversksspillere på når nettverkskabelen ikke er i, så det har blitt litt kjøring mot "Lisa542" også. Det er vanskelig å si nøyaktig hvordan spillet forandrer seg når det blir ekte mennesker bak rattene, men det godt gjøres å ødelegge dette her. Dette er neste generasjons bilspill.

Flere nyheter om spillet finner du inn her

Test Drive UnlimitedTest Drive UnlimitedTest Drive UnlimitedTest Drive Unlimited
9 / 10