Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Tony Hawk's Project 8

Tony Hawk's Project 8

Rullebrettkongen er tilbake, og han er i bedre form enn på mange år. Les videre og se hvordan han klarer seg i denne siste utgaven av Tony Hawk-serien!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Jeg er en av de som har brukt altfor mye tid på Tony Hawk-spillene opp gjennom årene, spesielt nummer 2 og 3. Jeg gikk til og med på loftet for å børste støv av mitt gamle skateboard, óg gikk til anskaffelse av et splitter nytt brett. Jeg skal ikke påstå at det har blitt hyppig brukt, men en kickflip i ny og ne har det nå blitt tid til.

Alle spillene i Tony Hawk-serien har holdt meget høy kvalitet. Det er ingen av dem som har vært direkte dårlige, men noen har lidd litt av at det ikke har skjedd den store utviklingen siden forgjengeren. Spesielt Underground-titlene rotet seg bort i for mye promp og fjas med Jackass-gutta, og glemte å fokusere på skating. Dette har Neversoft tydeligvis bestemt seg for å gjøre noe med, og i Tony Hawk's Project 8 bader man formelig i nye funksjoner. For det første er grafikkmotoren helt ny. Designet er imidlertid ganske likt tidligere spill, og derfor ser man ikke forbedringene ved første øyekast. På Xbox 360 blir det imidlertid meget tydelig etterhvert, og detaljrikdommen er stor. I de delene av spillet som foregår i sakte film, kan du produsentlogoen under skaterens sko, og for en gangs skyld ser snikreklame kult ut.

Som alltid er spillets gang knyttet opp til ulike typer oppdrag som skal løses, og her vil alle som har spilt tidligere versjoner kjenne seg igjen. Det handler om grinde lengst mulig, samle på alskens ting, høyeste hopp, forskjellige trikskominasjoner og å imponere mannen i gata som ser på. En rekke av de gode gamle oppdragene er også tilbake, som å samle S-K-A-T-E, finne den skjulte disken og de hemmelig områdene spiller igjen en vesentlig rolle. Det mest spektakulære er imidlertid de såkalte "Bail Goals", hvor målet er å tryne på mest mulig dramatisk vis. Spillet benytter seg av en Havoc-fysikkmotor, og fallene er så over-the-top at det hele ofte blir hysterisk morsomt. Du kan bli kastet flere hundre meter, bare for å sprette som en basketball mellom bygninger og biler, mens samtlige ben i kroppen males til mel. Unyttig, men morsomt. Oppdragene er veldig varierte og det finnes ekstremt mange av dem. Løser du alle oppdragene i Tony Hawk’s Project 8 har du brukt mye tid foran tv’en.

Det som i hovedsak løfter Tony Hawk's Project 8, og gjør det til en ny og frisk spillopplevelse, er innføringen av "Nail The Trick". Denne triksmodusen er noen ganger oppdragsbasert, men du kan også starte den når som helst ved å trykke inn begge de analogene spakene når du er i luften. Spillet går over i sakte film, kameraet endrer vinkel og fokuset er på beina dine og brettet. Nå styrer den venstre analoge spaken det beinet som er nærmest venstre bildekant, og motsatt. Her kan du lage dine helt egne trikskombinasjoner i ro og mak, men det kreves også meget god timing for ikke ende i en blodpøl. Grafikken mens man er i "Nail The Trick"-mode kan gi hakeslepp, og man kan faktisk se hver minste detalj på brettene til skateren. Neversoft har aldri brukt motion capture i de foregående spillene, men nå har de gjort det på alt. Alle skaterne (Rodney Mullen brukte tre hele dager i studio) har lagt inn både vanlige triks og signaturtriks. Til og med brettene fikk egen lystape på hjul og trucks. Neversoft burde kanskje brukt litt tid på utseendet til Rodney Mullen også, for han ser virkelig ut som en skrekkversjon av seg selv. Han hadde lett fått jobb som statist i Dead Rising. Bevegelsesanimasjonene ser også utrolig naturtro ut, og denne funksjonen alene gjør spillet verdt en anbefaling

Dette er en annonse:

Tony Hawk’s Project 8 online er morsomt og engasjerende. Det handler i hovedsak om å få flere poeng enn motstanderne dine, eller spikre lengre komboer, men alle som har spilt mye Tony Hawk, vet også at det er nettopp dette spillene handler om.

Det er selvsagt noe å utsette på spillet denne gangen også, og nå er det tekniske problemer som ødelegger litt for spillopplevelsen. Man opplever rett som det er at spillet hakker, det er småbugs som gjør at du kan sette deg fast og noen ganger snubler man over de merkeligste små glitcher som har unnsluppet testernes årvåkne øyne. Er du blant dem som irriterer vettet av deg over slikt teknisk grums kan du trekke fra både en og to karakterer fra scoren, men jeg må innrømme at det ikke plager meg, selv om jeg ser at det skjer.

Tony Hawk’s Project 8 er et glimrende spill til tross for sine små feil. Det er flere oppdrag å løse enn i noe annet Tony Hawk-spill og et soundtrack som vil glede alle som har likt de foregående. Det er bare å konstatere at Hauken er tilbake i supertoppform. Bedre enn på veldig lenge.

Tony Hawk's Project 8Tony Hawk's Project 8Tony Hawk's Project 8Tony Hawk's Project 8
09 Gamereactor Norge
9 / 10
+
En enorm verden å utforske, glimrende nytt trikssystem, bra soundtrack
-
Litt teknisk smårusk
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Medlemsanmeldelser

  • asshole
    Et underholdende skatespill, men ikke like bra som de forrige. Underground er etter min mening det beste Tony Hawk's spillet og dette er ikke i... 6/10

Relaterte tekster

Tony Hawk's Project 8Score

Tony Hawk's Project 8

ANMELDELSE. Skrevet av Frode Haugen

De siste spillene i serien har skuffet de rullebrettgærne i redaksjonen. Hawk og Frode Hauken kickflipper i vei!



Loading next content