The Lord of the Rings Online

The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar

Lars Petter har tatt turen tilbake til sitt elskede Midgard i Turbines storslåtte onlinerollespill og er digger å menge seg blant orker og gale ulver i Tolkiens massive verden

Livet i Hobbittun om dagen er herlig. Fuglene kvitrer og solen står høyt på himmelen. Naboen steller hagen sin og nynner en munter melodi, mens jeg bare ligger i gresset og nyter livets glade dager. Men, livet har ikke alltid vært like bekymringsløst som nå. Hobbittuns innbyggere preges ennå av Heksekongen og hans styrkers fryktelige invasjon, som tok mangfoldige liv over hele Midgard. Saurons undersåtter var sterkere enn noensinne, men ved hjelp av menneskene, alvene og dvergene beseiret vi Heksekongen, en gang for alle. Midgards skjebne var igjen trygg...

MMO-sjangeren har de siste årene fått en stor oppsving, noe som selvsagt skyldes World of Warcrafts massive popularitet. Blizzard finpusset en allerede godt etablert sjanger og tilrettela den for "casual gamers" som det så fint heter på MMO-lingo. Men, det er ikke WoW som er temaet denne gangen. Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar er først og fremst basert på J.R.R. Tolkiens trilogi, og jobben havnet hos Turbine, et Massachusetts-basert studio som har stått for blant annet Asheron's Call 1 og 2, og Dungeons & Dragons Online.

Til å begynne med fortoner spillet seg slik som de fleste andre spill innen denne sjangeren gjør. Man blir loset gjennom noen enkle oppdrag, mens man samtidig får tips om hvordan man styrer karakteren, bruker gjenstander og sist men ikke minst hvordan man slåss. En ting som imidlertid er litt annerledes, er hvordan man oppnår erfaringspoeng. Selvfølgelig tildeles man experience etter å ha bekjempet et monster, men det er ved å utføre oppdrag man får mest utbytte. Dette motiverer igjen til å gjøre så mange oppdrag som mulig, slik at man ikke bare blir stående og slakte monster til ingen nytte for å øke et nivå.

Det er tydelig at Turbine har lært av sine tidligere feil her, ettersom du kan gjøre de aller fleste oppdragene uten å være avhengig av 3-4 venner som hjelper deg. Dette var et av ankepunktene ved blant annet Dungeons & Dragons Online: Stormreach til å begynne med. Folk ville rett og slett spille det som et singleplayer spill når de følte for det.

I tillegg til å få tilgang til nye evner når man øker et nivå, kan man også utføre spesielle "Deeds". Disse oppnås ved å for eksempel bruke en evne et visst antall ganger, eller ved å fullføre alle oppdragene i et område. Når så kravet for dyden er oppfylt, får man en belønning som kan være alt fra mer styrke, til økt motstandsdyktighet mot for eksempel gift og lignende. Dette systemet er et godt tiltak for de som vil gjøre karakterene sine bedre når de har nådd det høyeste nivået i spillet, men også for de mindre erfarne. På en måte føles det som achievement-systemet til Xbox Live, og det kan jo ikke akkurat sies å være dårlig?

Noen påstår sikkert at LotR Online: Shadows of Angmar er en ren klone av WoW. Jeg må nok si meg delvis uenig der. Mye føles kanskje likt, slik som grensesnitttet for eksempel. Men der stopper nok også likhetene mellom de to. Det første som slår deg når du logger inn i Midgard, er hvor vakkert og dramatisk alt ser ut. The Shire ser idyllisk og koselig ut, og de svarte ridderne ser faktisk riktig så fryktinngytende ut. Det er ingen hemmelighet at spillet krever et aldri så lite monster av en PC for å kjøre med maks detaljer og full oppløsning. Dette spillet er langt penere og mer gjennomført kunsterisk sett, enn de aller fleste MMOene der ute per i dag.

Spillet byr også på en PvP del som er ganske begrenset. Ettersom man ikke har mulighet til å spille som de slemme i PvE-delen av spillet, har Turbine utviklet et system som de kaller for "The War". Dette kan på mange måter sammenlignes med PvP-delen i for eksempel Guild Wars, hvor du velger deg ut en pre-definert karakter å slåss med. Her har det kommet noe som kalles "Destiny points" inn i bildet, som man kan bruke til å oppgradere karakteren sin med. Kort sagt: skal du tåle mye juling eller gi mye juling? Valget er ditt.

Mange MMO-veteraner rynker kanskje litt på nesen når de får vite at spillet ikke har en åpen PvP-del slik som f.eks Lineage 2 har. Personlig synes jeg ikke "Free-for-all"-PvP er et stort savn i Shadows of Angmar, siden PvE delen er så god som den er.

Artig er også musikksystemet, hvor man kan kjøpe seg for eksempel en lutt og spille musikk ved hjelp av tastaturet. Nevnte jeg at du også kan gifte deg og stifte din egen lille familie?

Mye er tilrettelagt for at du skal kunne leve et virtuelt liv som enten hobbit, alv, dverg eller menneske i Midgard. Vil du lære deg å smi sverd og rustninger, eller sy pene kapper og hansker, er det alltids penger å tjene. Craftingsystemet er lagt opp slik at en klasse er avhengig av en annen klasse for å kunne lage spesielle gjenstander, noe som oppfordrer folk til å hjelpe hverandre desto mer. Det finnes også egne oppdrag for håndverkere, så det er alltid et eller annet å ta seg til i Midgard, hvis du skulle gå lei av å gjøre vanlige oppdrag.

Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar er et ytterst velprodusert spill. På samme måte som WoW trollbandt millioner av spillere, tror jeg også dette kommer til å bli et populært spill. Kanskje ikke på langt nær like populært som WoW, men Turbine har en potensiell utfordrer på gang.

The Lord of the Rings OnlineThe Lord of the Rings OnlineThe Lord of the Rings OnlineThe Lord of the Rings Online
8 / 10
+