The Gray Man

The Gray Man (Netflix)

Netflix har kastet et par milliarder kroner etter The Gray Man. Vi håper det meste gikk til Ryan Goslings lønn, for han er spionfilmens klart største lyspunkt.

Det er absolutt ingenting i premisset bak Netflix' dyreste film noensinne (200 millioner dollar) som vi ikke har sett 117 ganger før. Nå trenger ikke dette nødvendigvis være noe negativt, noe James Camerons Avatar var et strålende bevis på, men her føles hele premisset som å drøvtygge rester som noen spyttet ut og presenterte på fint porselen.

Historien i The Gray Man er basert på boken med samme navn og handler i likhet med 700 andre action-thrillere med spionasje-tema om en CIA-agen som er "merket rødt" og dermed å likvideres. Den agenten heter "6" og spilles av Ryan Gosling, og han kjemper selvfølgelig hardt og begynner å drepe hver eneste lille håndlanger som blir sendt etter ham. Jason Bourne har gjort det samme. James Bond samt Evelyn Salt, Jack Ryan, Ethan Hunt og James Reece (The Terminal List) også, bare for å nevne noen få. Goslings "grå" agent er selvfølgelig ekstremt dødelig, og mens de "vanlige" spionene er dummere enn dørmatter, er det selvfølgelig en svært utspekulert skyldig i CIA som legger alle ressurser i menneskejakten. Denne karakteren heter Lloyd Hansen, er en tidligere partner av 6 (selvfølgelig) og spilles av Captain America-stjernen Chris Evans, nå utstyrt med en skurkaktig bart.

The Gray Man

The Gray Man er laget av Marvel Studios sitt "dream team", der brødrene Joe & Tony Russo (Civil War, Avengers: Infinity War, Avengers: Endgame) regisserer, mens MCU-duoen Christopher Markus og Stephen McFeely (Captain America: The First Avenger, Thor: The Dark World, Captain America: Civil War og Avengers: Infinity War) har skrevet manuset. Med Chris Evans i en av hovedrollene og de nevnte som står bak den, føles filmen ofte som en Marvel-film, minus de tynne spandex-kostymene. Igjen, dette er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Men det føles bare aldri som om Russo-brødrene har den rette produsenten og/eller legger sjelen sin i dette prosjektet på samme måte som de gjorde med spesielt Winter Soldier (Marvels beste film) og Civil War.

The Gray Man er monoton, skamløst forutsigbar og behandler sine CIA-spioner som om de var Captain America 2.0. De hopper fra hus og kaster seg fra kjørende tog opp på biltak uten å få så mye som et skrubbsår. Det er litt som Vin Diesel i Fast 9, noe som betyr at jeg i motsetning til The Bourne Identity aldri egentlig tror på dem som levende, fungerende mennesker, og det gjør at spenningene i selve actionpartiene aldri blir annet enn hjernedøde pengedryss med tvilsomme dataeffekter. Koreografien og klippingen i actionsekvensene når heller ikke helt det vanlige nivået til regissørene, da det ofte virker som om stuntmennene står på pause og venter på å bli truffet av knokene, heller enn den raske og intense kjeltringdansen vi finner i Russo-brødrenes Captain America: Winter Soldier.

The Gray Man

En annen ting som føles rart for meg er hvordan Russo-brødrene har valgt en relativt lett tone gjennom hele The Gray Man fremfor å prøve å skape noe stramt, mørkt og litt mer noir-preget. Med Winter Soldier klarte de å sette en superstilig 70-talls spionthrillerfølelse inn i en superheltfilm, og jeg hadde absolutt håpet de skulle bruke samme grep her, og endte derfor opp med å bli stygt skuffet. Ryan Gosling gjør det imidlertid bra. Han er egentlig alltid, alltid god. Gosling navigerer like fint i de dialogdrevne scenene som han slår seg gjennom actionsekvensene med en slags bekymringsløs kulhet jeg ikke har sett på det hvite lerretet siden McQueen, Newman og Brando. Jeg håper virkelig han gjør mer hardkokt action i fremtiden, for det passer ham som hånd i hanske.

The Grey Man ender med å bli en slags usammenhengende nonsens, som kun holdes på rett kurs av Gosling. Verre filmer har blitt utgitt i 2022, men ikke med i nærheten like stort budsjett som denne. Russo-brødrene har med Extraction, Cherry og nå The Gray Man illustrert at de altfor lett faller inn i klisjeer og enkle løsninger når Marvel Overlords som Kevin Feige ikke er der for å holde et våkent øye med dem.

The Gray Man
04 Gamereactor Norge
4 / 10