Ninja Blade

Ninja Blade

Japanske From Software har laget et veldig japansk actionspill inspirert av både God of War og Prince of Persia, og resultatet er en fantasifull og uhøytidelig spillopplevelse.

Det er spesielt det sekundet etter du har sett noe helt fantastisk. Noe spektakulært. Noe fantasifullt og kreativt og fysisk umulig. Jeg blir helt lamslått. Jeg bare sitter der med øyne store som tinntallerkener, og underkjeven nesten ute av ledd. Ninja Blade har mange sånne øyeblikk.

For eksempel da jeg surfet på en enorm rakett i luften, som om det var svevebrettet til Marty McFly fra Back to the Future. Det er klart det er cheesy og harry, men i dette universet så kjøper jeg det. Jeg klarer å manøvrere meg unna noen skyskrapere, og jeg jubler idet raketten suser tilbake i det parasittinfiserte helikopteret den kom fra. Med et stort glis om munnen er jeg entusiastisk vitne til at brennende biter av kjøtt og metall faller mot bakken.

Jeg var ikke mindre entusiastisk da en gigantisk larve spytta ulike kjøretøy på meg i et av mine luftige svev omtrent 150 meter over bakken. Jeg tar den første doningen som kommer - en motorsykken - setter den i gir og gir full gass. Kjører ned siden på en buss som kommer roterende, hopper over en bil og kaster meg av. I luften slenger jeg et sverd i bensintanken, og ser larven sluke hele sykkelen, før hodet dens eksploderer i et inferno av flammer.

Ninja Blade er historien om ninjaen Ken Okanawa, medlem i et slags ninja-elitepoliti. En kjøttetende parasitt har spredd seg i Tokyo - en parasitt som gjør innbyggerne til muterte monstre. Og den sprer seg raskt i verdens mest befolkede storby. Ken og hans tropp blir kalt inn for å rydde opp, og etter en rask briefing i et helikopter over Tokyo, hopper han ut. Og fallskjerm er for pyser.

Det første som møter meg er en såkalt "Quick Time-event". Ulike knapper dukker opp på skjermen, og jeg må trykke dem lynraskt. Jeg fekter av et par flyvende monstre, krasjer inn et vindu i en skyskraper, og ruller av meg fallet. Ikke noe problem.

Rent spillteknisk fungerer det som en kombinasjon av God of War, Ninja Gaiden og Prince of Persia. Jeg knappemoser meg gjennom horder av fiender, løper på vegger og tar spektakulære hopp. Ved å effektivt bytte mellom en ordinær katana, to raske sai'er, og et enormt, tungt sverd, kan jeg variere angrepene mine nok til at det er underholdende hele tiden. Ulike fiender krever ulike angrepsstrategier, og det fungerer sømløst og knirkefritt å benytte hele mitt arsenal av stål. Kontrollen er enkel og intuitiv, og jeg vet umiddelbart hvor alt er.

Akkurat som i Kratos' ville ferd, må du her utføre en rekke ulike komboer, og slakte deg gjennom uendelig mange fiender, og avslutte med å ta knekken på den ene bossen større og styggere enn den andre. Og bosskampene utgjør en stor del av Ninja Blade. De følger deg gjerne gjennom hele nivåer som kan vare opp mot en time, før finalen helt til slutt. Gigantiske muterte edderkopper, slanger, snegler, krepser, bikkjer, alt mulig blir kasta mot deg, og utfordrer både hjernen og reaksjonsevnen. Flere ganger tenkte jeg at en boss var praktisk talt umulig, og at det var bare å gi opp - men etter litt prøving og feiling og mye konsentrasjon, har jeg kjempet meg videre gang på gang.

Spillet er stappet av Quick Time-events, og selv om de av og til kommer litt for ofte, så blir det aldri veldig irriterende heller. Skulle du bomme på en knapp, så spoler spiller bare noen sekunder tilbake, og lar deg prøve på nytt. Så klart, noe av spenningen forsvinner når du kun blir straffet med et par sekunder, men det gjør det desto mer spillbart og flytende.

Ninja Blade er på ingen måte Xbox 360-eiernes God of War. Karakterdesignet er ganske dårlig; Ken ligner på kattekvinnen og fiendene er av det generiske slaget. Videre vasser vi i klisjeer, som japanske småjenter i skoleuniform og gigantiske muterte monstre som invaderer Tokyo, men når alt kommer til alt så føles det likevel gøy og drivende å sitte der med kontrollen i hånda.

Det er mange fantastiske øyeblikk i Ninja Blade, på en b-film-aktig måte. Jeg liker den ekstremt overdrevne og fjollete virkeligheten Ken Okanawa lever i, der han kan utføre de mest spektakulære stuntene du kan tenke deg. Og når et spill leverer fantasifull action i overflod, et grunnleggende solid kampsystem og utfordrende og gøyale bosskamper, så er jeg godt fornøyd jeg.

Ninja BladeNinja BladeNinja BladeNinja Blade
7 / 10
+