UFC 2009: Undisputed

UFC 2009 Undisputed

Utviklerne bak Smackdown vs Raw-spillene har kastet seg over en av verdens raskest voksende sporter og laget et realistisk og brutalt fighting-spill.

Bang bang venstre høyre hook, og tannbeskytteren kappseiler med blod og svette mot kanavasen, tett etterfulgt av en hundrekilos pudding. Brock Lesnar går bananas i seieresrus mens Joe Rogan og Mike Goldberg roper "it's all over", og det slår meg at utviklerne av UFC 2009: Undisputed har klart å fange vesentlige elementer ved verdens raskest voksende sport.

Det har vært stor interesse rundt UFC 2009: Undisputed før release. Mye av grunnen til dette er fordi UFC har publisert teasere av fighteres digitale alterego i forkant av virkelige kamper, men en like viktig grunn er at teaserne har sett bra ut.

Dersom du ikke kjenner deg igjen i verken interesse eller teasere, er ikke det så unaturlig ettersom dette hovedsaklig gjelder USA. Sporten er ikke stor i Norge og pressedekningen blir deretter. Ramaskriket rundt sportens brutalitet foregår for tiden i New York og Tyskland, og enn så lenge slipper vi å høre norske politikere uttale seg om fenomenet.

UFC i spillform er tilgjengelig på tvers av grenser, med all sin voldsomhet intakt, og det er ikke en overdrivelse å kalle spillet fengende. Jeg og kona gjorde virkelig vårt beste for å gi hverandre juling, og vi gjorde det mye. Spillet gjengir fightere og kampene så realistisk at det kan bli for sterkt for noen og for vanskelig for andre, men for meg var dette et velkommen og forfriskende slossespill.

Der spillet virkelig briljerer er i Exhibition-modus, der man kan velge og vrake mellom vektklasser og 100 autentiske UFC-fightere. Stemningen i kampene er utrolig bra, og det er neimen ikke mye som skiller den digitale kameraten fra et TV-opptak. Dersom man er blodfan av Chuck Liddell, og synes det er trist at han i virkeligheten har tapt fire av de fem siste kampene, så er tiden inne for hevn og historieomskriving.

Men i likhet med Fight Night-spillene, er mye av tyngden i spillet vektet mot karrieremodus. Det vil si at du lager din egen fighter, enten du baserer den på deg selv eller en fantasifighter, og kjemper deg opp fra bunnen i divisjonen. Figheren du lager begynner med svak fysikk og lavt ferdighetsnivå, men etterhvert som du trener deg opp så blir du litt av en tøffing. Målet er selvsagt å få og forsvare mesterbeltet i en av divisjonene. Det er kanskje her UFC 2009: Undisputed er på sitt svakeste, for etterhvert som tiden går så blir det veldig repeterende mellom kampene. Man gjør et visst sett øvelser igjen og igjen.

Nå er ikke karrieremodusen direkte svak, men det den mangler ødelegger for helheten i gameplayet. Det blir litt for mange e-mails, liten skrift og tunge menyer til at det treffer et bredt publikum i dypet av hjertet. Men til tross for mange gjentakende øvelser og tung navigering, så er det underholdende. I hvert fall for dem av oss som er fan av sporten. Med seks forskjellige kampstiler, tre fysikkferdigheter, og 16 kampferdigheter og ikke mange nok poeng å fordele, så har utviklerne gitt nerdene mange variabler å smi sin fighter etter. Det er en velkommen forandring å måtte velge mellom styrker og svakheter, for middelmådigheten venter på den ubesluttsomme som sprer poeng utover alt.

Grafikken er tidvis forbløffende god, og TBA har virkelig klart å fange det visuelle utrykket i UFC. Desverre er animasjonene av og til noe stive og rare, men heldigvis er det gjort utbedringer siden demoen, som til tider fremviste noen ulekre slow-motion-sekvenser. På den positive siden gjør farten i gameplayet at mye av stivheten forsvinner. Og ettersom lyden og kommentatorsporet er så til de grader dynamisk og levende, så forsvinner kosmetikken inn i bakgrunnen. Rogan og Goldberg har visstnok spilt inn over 40 timer med kommentarer til spillet, og det høres virkelig i det endelige produktet.

For de som lurer på om kontrollene er like lette å mestre som TBA har gitt utrykk for, så er svaret både ja og nei. Slå- og sparkedelen av spillet er forsåvidt intuitiv og grei. Med en knapp for hvert lem, og i tillegg LT og LB knappene til å veksle høyde, så er det lett å slå kombinasjoner. I hvert fall lett nok til at man kommer inn i det med litt trening.

Grapplingdelen av spillet er er derimot vanskelig. Til tross for iherdige forsøk fra min side, så var det så og si umulig å utføre en submission på en datakontrollert motstander. Det er lett å ta ned og dominere en motstander, men suksessrike submissions krever sin spiller. I kamp mot andre spillere er det mer balansert, og den berømte tapouten kommer med jevne mellomrom. Dette skyldes nok at begge parter er rimelig rådville, men det er moro likevel.

Ellers så kommer det en riktig utførlig tutorial med spillet, og for dem som har tålmodigheten og innsatsviljen så ligger chi'en innenfor rekkevidde. For UFC er et veldig rettferdig spill. Med det mener jeg at den beste spilleren som regel vinner. Buttonmashing er snarveien til kanavasen mot en erfaren spiller. De mindre erfarne har allikevel en fantastisk mulighet med ett-slags-knockouter dersom de har litt timing og flaks. For UFC 2009: Undisputed er tidvis like uforutsigbart som sporten det imiterer. Og det er bra. Veldig bra. Rocky-vendingen blir aldri gammel. Og selv når jeg går i kanavasen i en kamp jeg dominerer, klarer jeg å sette pris på det vakre kontringsangrepet som klippet bevissthetsstrengen. Det er mer enn jeg kan si om mange andre slossepill der berserkmodus lett kan slå inn ved tap.

Alt i alt er ikke UFC 2009: Undisputed noe perfekt spill. Men til tross for noe repeterende gameplay og stive animasjoner, flytter spillet grensene for slåssimulatorer. UFC 2009: Undisputed er det første seriøse forsøket på en MMA-simulator, og det er forseggjort og bra. Vi står her ved begynnelsen av en spillserie som kommer til å utvikle seg og bli stadig mer raffinert og fullkommen. UFC's president Dana White har sagt at målet er ett UFC-spill i året, og jeg må si at jeg allerede gleder meg til neste utgivelse.

For fans av MMA og UFC så er dette spillet et must. For andre, som faller utenfor denne kategorien, er dette spillet lett underholdende dersom man har mage for brutalitet. Så løp og kjøp folkens, men ikke forvent perfeksjon.

UFC 2009: UndisputedUFC 2009: UndisputedUFC 2009: UndisputedUFC 2009: Undisputed
8 / 10
+