Jeg spilte aldri Battlefield 2 særlig mye. Jeg var for dårlig, rett og slett. Det samme gjelder Battlefield 2142, som jeg bare testet litt i forbifarten. Jeg liker å virkelig herje når jeg spiller multiplayerspill. Jeg liker det kaoset. Derfor foretrekker jeg mer arkadepreget action, som tilgir enkle tabber og der fysikk og spilleregler trosser virkelighetens lover. Quake III, Unreal Tournamant, Marathon 2, Half-life Deathmatch og Halo 2 er gamle favoritter jeg har spandert grådig mye tid på.
Battlefield 1942 var banebrytende på flere måter da det, etter en lang og problematisk utviklingsperiode, endelig ble lansert i september i 2002. Andre verdenskrig-temaet lokket ikke så veldig, ei heller de omfattende mulighetene for kjøretøybasert krigføring. Men likevel ble jeg helt oppslukt. Battlefield 1942, Battlefield: Bad Company og Battlefield Modern Combat er de tre spillene i denne serien jeg virkelig har hardtestet i multiplayer. Av dem var 1942 klart best. Å vende tilbake til Digital Illutions gamle slagfelt, i en ny og oppusset form i 1943, har vært spennende.
Battlefield 1943 er, sammen med titler som Wipeout HD og Grand Theft Auto IV: Lost and Damned, et ypperlig bevis på den flotte utviklingen som har skjedd når det gjelder nedlastbare spill til våre konsoller. I starten av denne generasjonen betalte vi hele hundrelapper for ekle 2D-spill, men vi i dag, et par begivenhetsrike år senere, kan kjøpe et svulstig Battlefield-spill for samme pris. Vi kan laste det ned på et blunk og bare nyte livlige deathmatcher mot 23 andre spillere på samme høye produksjonsnivå som et hvilkensomhelst actionspill til 599 kroner.
Battlefield 1943 er en frittstående oppfølger til Battlefield 1942. Det er ikke nazistene som slåss mot de allierte denne gangen, det er Japan mot USA i slaget om Stillehavet. Det er bare tre kart i Battlefield 1943, og bare en spillmodus. Conquest. Høres det litt tynt ut? Ikke i det hele tatt. Enkelheten i å bare måtte lære seg geografien på tre baner og reglene i én spillmodus gir en kortere og mer direkte læringskurve. Noe alle onlinespill har godt av.
Conquest handler om fem ulike strategiske punkt som ditt lag må sikre for å vinne matchen. Det er tre ulike klasser å velge mellom (speider, krypskytter og infanterist) og hver gang du dør får du muligheten til å velge en annen klasse. Som du kanskje skjønner; alle som noensinne har spilt et Battlefield-spill kommer til å føle seg som hjemme etter et par sekunder.
Som vanlig er det en hel del kjøretøy spredd rundt på de tre banene. Og så fort man setter seg bak rattet i en panservogn eller et bombefly, så er man livsfarlig. Unntatt meg da, tydeligvis. Å bli en dugelig bombeflypilot krever nemlig sin mann, og jeg har knapt lykkes med å bombe en eneste fiende i løpet av hele min testperiode, tross utallige forsøk. Men øvelse gjør mester, og de som virkelig mestrer disse kjøretøyene utgjør de største trusslene online.
Battlefield 1943 har mange styrker. Bare en liten detalj som at alle våpen i spillet har uendelig amunisjon ser jeg som et kjærkomment tiltak, for tomme våpen i en multiplayermatch er noe av det verste som finnes. Andre ting, som velplasserte spawn-punkter og et perfekt spilltempo gjør dette spillet for et must for alle multiplayergale actionfans der ute.
Battlefield 1943 er basert på samme grafikkteknologi som Battlefield: Bad Company, og det merkes. Grafikken er bygd opp på samme måte, med en mengde detaljer og massive, ødeleggbare omgivelser. Det er en lang rekke fullprisspill til Xbox 360 og Playstation 3 som ikke ser like lekre ut som Battlefield 1943. Dette imponerer, med lekre modeller, flott teksturarbeid og fantastisk belysning. Det eneste er animasjonene, som i noen tilfeller kommer til kort. Det tidvis uleselig minimale grensesnittet gjør også at en synshemmet bombeflypilot som undertegnede av og til må myse skikkelig for å prøve å tyde spillernavn og rankinglister.
Til syvende og sist er imidlertid Battlefield 1943 et ekstremt vellykket nedlastbart multiplayerspill som savner sidestykke til Xbox 360. Til Playstation 3 må det naturligvis sammenlignes med Warhawk, og jeg må si at jeg foretrekker dette fremfor Warhawk syv dager i uken, selv om Incognito Studios actionoverraskelse absolutt ikke bør ignoreres. Battlefield 1943 er lekkert, smidig, perfekt strukturert og veldig avhengighetsskapende. Å herje rundt blant 23 andre spillere og bare stelle i stand maksimal galskap for en drøy hundrings er en lekker sommergave som jeg, i alle fall, sier jatakk til.