Creed III

Creed III

Michael B. Jordan er tilbake i ringen for en mer følelsesmessig ladet kamp.

Det er få sportsfilmfranchiser som har hatt innflytelse fra Rocky. Den ikoniske bokseserien har gitt oss utallige minneverdige øyeblikk og forestillinger, og dette har blitt videreført i moderne tid med den også strålende Creed-serien. Denne spinoffen har gitt oss to flotte boksehistorier, men nå som den tredje er her, er det klart at Michael B. Jordans Adonis Creed ser utover rampelyset, og denne threequel utforsker nettopp det.

Etter en lang og strålende profesjonell karriere der Adonis forente tungvektsbeltene, har sportslegenden hengt opp hanskene til fordel for et liv der familien er hans klare førsteprioritet. I hvert fall inntil barndomsvennen Jonathan Majors' 'Diamond' Damian Anderson vender tilbake til Adonis' liv etter å ha tilbrakt de siste 18 årene i fengsel for en hendelse Adonis var direkte involvert i. Paret forsoner seg og soler seg i minner, alt før Dame's intensjoner blir klare, med ham som ser på Adonis karriere og liv, noe Dame mener er hans rett etter at Adonis forlot ham for å møte fengslingen alene.

Det er en historie som handler om mer enn bare boksing. Det er en fortelling som er emosjonell og ser Adonis møte følelser som han har låst bort og løpt fra i 18 år. Og dette er noe Jordan gjør eksepsjonelt godt for å skildre, da du virkelig føler deg som om Adonis er en kriger som er ødelagt i kjernen. Og på den annen side gjør Majors en fantastisk jobb med å bevege seg gjennom følelsene med Dame, gå fra en mann som bare leter etter en venn, til en ekte skurk, og deretter tilbake til det godmodige individet på slutten av dagen. Paret er en kraft å kjempe med og gjøre underverker for å heve denne filmen.

Men Creed III er ikke den beste Creed vi har sett ennå. Filmen sliter med å holde deg engasjert i første akt, noe som fremstår som litt for strukket og tregt. Det er ikke en reell kamp å gawk over før en god 45-60 minutter gjennom filmen, noe som betyr at du er avhengig av plott og karakterutvikling for å fylle magen din frem til det punktet, og fordi Tessa Thompsons Bianca tar mer baksetet i denne filmen enn i de to første, er dette ikke så overbevisende som det har vært.

Creed III

Det endrer ikke det faktum at for en boksefilm leverer Creed III nok en gang i handlingen. Treningsmontasjene ville gjøre Rocky stolt. Koreografien ser ut som noe du finner i en John Wick film. Lyden som dundrer rundt kinoen når en full-tvunget høyre krok kobles til, er spennende. Det hele er veldig prangende, men det er engasjerende likevel.

Å se tidligere Creed stjerner gjøre comeback er også veldig spennende. At Drago er tilbake på scenen, så vel som Ricky Conlan, og ser dem håndtert så bra, viser at det fortsatt er store planer for franchisen, selv om det kanskje ikke dreier seg om at Jordans aldrende Adonis er i ringen selv.

Alt i alt, selv om det ikke er perfekt, er Creed III en annen fin boksefilm. Jordans regidebut viser at han har talent både foran og bak kamera, og selv om dette ikke vil ta tittelen på tidenes beste Rocky-film med det første, og den heller ikke vil bli kjent som den beste Creed-filmen, er det en spennende og engasjerende klokke for boksefans og de som vanligvis ikke interesserer seg for sporten.

7 / 10

4
Creed III