2010 FIFA World Cup South Africa

2010 FIFA World Cup South Africa

For oss som følger landslagsfotball har det ikke vært mye å juble for i det siste. Gutta i det norske landslaget har hatt stang ut i de siste mesterskapskvalifiseringene, og i tillegg har Rybakk stukket av med NRKs mulighet til å dekke verdens største idrettsarragement. Vi får altså ikke følge verdensmesterskapet hjemme fra vår egen stue, om vi ikke er villig til å punge ut for betalings-tv. En aldri så liten uting, spør du meg. Et lite fotball-plaster på såret for sportsfrelste nordmenn kommer derfor i spillform og heter 2010 FIFA World Cup South Africa. Et spill som levere det rikskringkasteren ikke akter i år, nemlig en helaftens fotballfest hjemme i din egen stue med alt som hører med av effekter, flagg og fyrverkeri.

Idet disken spinner i gang og spillet lades inn, føler jeg raskt plikten til å rette opp i noe vesentlig. Gjøre det Carew og gjengen prøvde, men ikke klarte - nemlig å sikre Norge en plass i verdensmesterskapet i fotball. Det blir akkurat som i gamle dager, tenker jeg, hvor Norge rundspilte kjepphøye brasilianere 4-2 på hjemmebane, for så å slå dem på spektakulært vis i gruppespillet i VM. Men først må jeg altså tilbake til slitne gressmatter i Norge og øst-Europa for å gjennomføre kvaliken og møte en rekke lag uten de største profilene.

2010 FIFA World Cup South Africa

Presentasjonen er som regel strålende i EA Sports' FIFA-serie, og denne versjonen er intet unntak. Offisielle logoer, fonter og design er alt brukt for å understreke at 2010 FIFA World Cup South Africa er det offisielle VM-spillet for Sør-Afrika 2010. I tillegg er kontraster, fargepaletten og fyrverkeri så lekkert overdrevet at man umiddelbart kommer i mesterskaps-stemning. Men igjen, glem for et øyeblikk mesterskapet og bli med tilbake til kvalifiseringen.

Riise og kompani står nemlig på gressmatta, klare til avspark, og med de første ballberøringene merker man raskt tilstedeværelsen av den samme kvaliteten som har gjort FIFA-spillene til den mest populære fotballserien de siste årene. Bevegelser med ballen, mottak og pasninger er ekstremt troverdig, og det tar ikke lang tid før Carew får sjansen fra død vinkel, fyrer løs, og bommer totalt - akkurat som i VM-kvalifiseringen. Men til tross for overdreven selvtillit på vår stjernespiss er det et balansert spill, med bra tempo og flyt.

2010 FIFA World Cup South Africa

En annen ballansefinesse som er tilført, er hjemmebanefordel og nytt taktikkeri for bortebanelag. Når man med Norge spiller på hjemmebane mot Sverige, får man selvfølgelig hjemmebanefordel, og laget får hevet det generelle nivået en smule. Ikke at det er nødvendig når vi møter svenskene, men de vil uansett bruke andre strategiske grep for å kontre den sterkere motstanderen. God finesse!

Det visuelle har aldri sett bedre ut i et FIFA-spill, og når kamera fanger opp Maradonas bekymrede ansikt fra trenerbenken, eller Robbens frustrasjon over at hans lagkamerater ikke sentrer til ham hundre prosent av gangene, lever virkelig 2010 FIFA World Cup South Africa. Det har en fantastisk atmosfære, og med mangelen på tv-sendte kamper her til lands kan fotballspillet fort bli en vinner blant kompisgjengen under mesterskapsukene.

Men hva skjer etter mesterskapet? Det er vanskelig å forsvare et kjøp av 2010 FIFA World Cup dersom man allerede eier FIFA 10. Spillet inneholder riktignok en forenklet Be a Pro-modus, hvor man blir med et land som ungt lovende talent, i håp om å få en plass på laget og nå formkurven for å bidra med å hente hjem det gjeveste fotball-trofeet av dem alle. I tillegg er det også flerspillerdel og ulike scenarioer fra kvalifiseringen man kan spille, hvor man da kan endre historiens forløp. Men om dette er nok til å forsvare en nyervervelse til fullpris, er jeg heller usikker på.

I likhet med verdensmesterskapets tradisjoner er 2010 FIFA World Cup South Africa en helaftens fotballfest. Spillbarheten er en videreføring av det kritikkeroste FIFA 10, uten de store forskjellene, mens innpakningen oser av atmosfære fra fotball-VM. Spillet byr på mange timer med god underholdning i tiden frem mot, og under, VM, men etter mesterskapet vil nok flesteparten børste støvet av FIFA 10 for å fortsette serien med favorittlaget. Men at FIFA-seriens siste tilskudd er et verdensmesterskap verdig, det er det ingen tvil om.

2010 FIFA World Cup South Africa
8 / 10
+