Red Dead Redemption

Red Dead Redemption

Vi har forsøkt å temme det ville vesten i Rockstars western-epos, og etter 30 timers spilling er vi klare til å fortelle deg nøyaktig hvor bra Red Dead Redemption egentlig er...

Alt til sin tid, sier man jo. I dette tilfellet har den amerikanske regjeringen akkurat bestemt at det ville vesten er ferdig med sin. Nå skal syd-statene siviliseres, skatt skal tjenes inn og det skal bli lov og orden i samfunnet. Men motstanderne er sterke; ranch-eierne foretrekker kvegtyver fremfor byråkrater, og gangsterne gir seg ikke uten kamp.

Det er her du kommer inn i bildet. Du er John Marston. Han er en arrete cowboy-badass med en kriminell historie som desperat prøver å legge sitt gamle liv bak seg, men som blir tvunget til å bekjempe sine tidligere ledere og dens gjenger. Red Dead Redemption har på forhånd blitt beskrevet som et Grand Theft Auto i et western-miljø, men så langt jeg kan se er det mye mer enn som så. Rockstar har gjort sitt ytterste i å portrettere Sergio Leone-spagettiwesterns og stemningen fra John Wayne-filmer som The Searchers. Og man har gjort et vellykket forsøk på å skape en troverdig verden å spille, fylt med usedvanlig fargerike personligheter og masser av minneverdige øyeblikk.

Spillet starter med at John, som har blitt såret etter et møte med sin gamle bande, våkner opp hos den sjarmerende bondedatteren Bonnie. Hun har tatt seg av deg, og man skylder henne penger. Noe som gir en glimrende mulighet til å bli kjent med spillets kontroller, og få et overblikk over hvordan alt mulig fungerer. Allerede på Bonnies romslige ranch, begynner man å ane at spillet er noe utover det vanlige. Stemmeskuespillerne gjør en fantastisk jobb, grafikken er enestående og verden vibrerer nesten av liv.

Første gang man setter seg på hesteryggen, rykker i sporene, setter fart og ser solnedgangen i ørkenlandskapet som er fylt av kaktuser og særegne klipper forstår man at dette er noe helt for seg selv. Tankene trekkes mot Elder Scrolls IV: Oblivion, idet jeg bakom hvert hjørne støter på nye hendelser, folk som trenger hjelp og dyr som må jages.

Følelsen er nesten overmektig. Hvor skal jeg begynne? Skal jeg hjelpe den gamle mannen som holder på å bli hengt, noen på hesteryggen som har blitt ranet eller kanskje den vakre bruden ved vogna som også har problemer? Man har til og med et kart som er nedlesset med diverse ikoner. Du har etterlyste skurker som skal fanges, steder man kan ta et slag med partypoker, nattskift på en farm og gjemte skatter man kan finne. Ja, også er det også en velskrevet historie å følge for de som vil det.

Ettersom Red Dead Redemption tross alt handler om å temme det ville vesten blir det naturligvis en haug med skyting. Til forskjell fra de mer oppstyltede actionscenene i Grand Theft Auto IV minner Red Dead Redemption mer om Gears of War, med et cover-system som tillater John Marsten å drepe motstanderne i fleng mens han smidig gjemmer seg bak steiner og buskekratt. Det gjør kampene til en nytelse, og de er generelt større enn i noe annet Rockstar-spill. En minneverdig sekvens er for eksempel stormingen av et enormt fort der man utrustes med en Gatling Gun og meier ned armeer av tobakstyggende slasker før man jakter ned de siste overlevende. Men det tar ikke lange tiden før du må forsvare seg, siden fortet får forsterkninger innen få sekunder.

Jeg er stor fan av western-sjangeren, og John Marston føles virkelig om en klassisk John Wayne-helt som er lett å like. Gjennom å redde folk blir man raskere populær, og folk tar av seg hatten for deg når du treffer dem på gata. Berømmelse gjør dog også at man konsekvent blir utpekt av revolvermenn som anser seg som de raskeste i gjengen. Dette fører til flere fantastiske dueller, der svetten renner og nervetrådene er i helspenn. Rockstar har levert en verden som virkelig lever og ånder, og persongalleriet er intet annet enn enestående. Jeg får raskt mine favoritter - alt fra den steinharde bondedatteren Bonnie (god for to menn av Marstons størrelse), kvakksalveren Nigel West Dickens og Seth, som jeg liker best av dem alle. En Gollum-lignende likskjenner graver opp forråtnede kropper fra bakken, snakker med dem og bryr seg om dem. En mildt sagt frynsete sjel som er like korrupt som ekstern, men som viser seg å være til uunnværlig hjelp.

Det er nettopp dette som gjør Red Dead Redemption så unikt. Jeg tror hele tiden på det Rockstar forteller meg. Verden ånder og lever fremfor å snurre rundt meg, slik den ofte gjør i andre spill. Iblant tar jeg meg selv i å ri opp mot åsen bare for å se hvordan byen klarer seg uten min innblanding. Det er ikke bare en stor western-kulisse, det her er western på ordentlig. Det støttes opp av en helt fantastisk pen grafikk, både i forhold til design og teknikk. Blant annet er folks ansikter levende og uttrykksfulle, og arbeidet med animasjonene er gjort så grundig at Rockstar til og med har slengt på motion capture på hestene for å fange bevegelsesmønsteret perfekt. Ingenting har uteblitt. Til og med miljøvariasjonen er nydelig. Å besøke det forlatte Tumbleweed er en sterk opplevelse, så vel som det å ri på brosteinsgater av Blackwater mellom en haug av biler. Verden er betydelig større enn i Grand Theft Auto: San Andreas, og strekker seg fra solfylte, meksikanske ørkener til mørke groper, store fort, enorme skoger og vinterlige fjell.

I takt med at jeg kommer nærmere og nærmere mine forrige kumpaner, så innser jeg at Red Dead Redemption er blant det beste jeg noensinne jeg har spilt. Det kombinerer den vanskelige balansen av enorm frihet med en svært grusom historie, og med hardkokt action i tillegg føles det som et spill med rollespillelementer. Historien engasjerer, og jeg har full kontroll over skapelsen av mitt helt egne eventyr.

Kort sagt, Red Dead Redmption rocker. Hva mer kan man fortelle egentlig? Ja at spillet har en skikkelig rå flerspillerstøtte kanskje. Rockstar har nemlig anstrengt seg litt ekstra med spillets flerspillerdel, der man har tilgang til hele verdenskartet og kan danne sin egen gjeng. Alt man kan gjøre offline som å jage eller plukke blomster fungerer online. Sammen kan man krige mot andre gjenger, ha dødskamper og forsøke å rane hverandre.

Det er utrolig heftig å storme en festning, barrikadere seg og holde stand på nærmest horde-lignende manér, eller krige mot hverandre over enorme avstander i den herlige verdnen. Det beste spilloppsettet heter Goldrush, en slags variant av fang flagget med syke mengder action. Det minner litt om Stockpile i Halo: Reach, for dere som har rukket å teste den pågående betaen og det blir raskt hektiskt og kult å jage uslinger som sleper rundt på ettertrakted gull.

Hver flerspiller-runde begynner forøvrig med en mexican standoff der det gjelder å trekke raskt. Vinnerne får et lite forsprang og har bedre forutsettninger for en bra start på kampen. Utover dette vil det også komme co-op-støtte som skal slippes som en gratis nedlasting.

Red Dead Redemption er western på sitt beste, og når rulletekstene glir nedover skjermen etter rundt 30 spilte timer (og da har jeg knapt gjort en tredjedel av alle småoppdrag) er det nummeret før jeg ringer etter et green card for å skaffe en ranch ute i Arkansas, komplett med Black Angus-beboere og overdimensjonerte hatter.

Konklusjon:
Rockstar har laget det beste western-spillet noensinne, som med en voksen, velskreven historie på alvor engasjerer, berører og er sjangeroverskridende. Red Dead Redemption er et mesterverk ingen bør gå glipp av.

Red Dead RedemptionRed Dead RedemptionRed Dead RedemptionRed Dead Redemption
10 Gamereactor Norge
10 / 10