Conduit 2

Conduit 2

Sega og High Voltage er tilbake med en oppfølger til Wii-skyteren The Conduit, og leverer en noe problematisk toer...

The Conduit var ikke et Halo for Wii. Det var heller ikke like pent som et Xbox 360-spill, og langt fra en spillkontrollmessig revolusjon. Det var imidlertid svært underholdende. High Voltage hadde koket sammen utenomjordiske våpen med et morsomt design, og nettdelen stjal flere timer fra meg iløpet av sommeren for to år siden.

Oppfølgeren er imidlertid ikke lansert under samme forhold. HD-konsollene har fått eget bevegelsesfølsomt tilbehør, og prestasjonsbehovet er derfor enda større. Sony og Microsoft har flere pene spill til sine konsoller, som gjør at Wii fremstår som enda eldre. Conduit 2 har altså, på makronivå, mye imot seg.

Conduit 2

Men vi må selvfølgelig se objektivt på spillet for å gi riktig karakter. I Conduit 2 får vi spille som den hese helten Michael Ford fra eneren, og handlingen starter der forgjengeren sluttet. Historien følger samme B-filmspor som sist, og etter en interessant begynnelse slenges vi raskt inn i ildkamp mot et utall fiender. Denne gang begynner konflikten med det sultne havmonsteret Leviathan.

Denne kampen er dratt ut i det lange og det brede, og er ganske festlig i starten. Dessverre er spenningsmomentet borte iløpet av noen få minutter. Oppdragskvaliteten daler raskt, og jeg er plutselig tilbake i triste korridorer der jeg sendes ut på meningsløse oppdrag. Jeg skyter noen romvesen, tvangsfores med en trist mellomsekvens og skyter litt til. Jo da, vi får reise jorda rundt med kompisen Prometheus, der vi får besøke både Washington D.C., Kina, Sibir og Sentral-Amerika, men reisen dit fremstår som tvungen og upersonlig.

Conduit 2

Historien i kampanjen (som du blir ferdig med på 5-6 timer) er komisk dårlig, og etter å ha hørt nok historier om superskurkenes lumske planer og Fords forferdelige one-liners 929000 ganger vil jeg amputere ørene mine. Eventuelt skru av lyden. Mute-knappen er for øvrig en generelt god idé, siden lydeffektene er direkte platte, stemmeskuespillerne grusomme og musikken meningsløs.

Spillkontrolleren fungerer fint, med mindre du er allergisk mot å spille med Wii-mote og nunchuck. Denne gang er det til og med støtte for Wii Motion Plus, som i sine beste stunder tar kontrolleren til Playstation Move-høyder. Om du savner to analoge spaker kan du bruke en Classic Controller til å skyte, men det vil jeg ikke anbefale deg å gjøre - sikteresponsen er for høy etter kalibrering, og ved flere tilfeller har jeg sett meg nødt til å trykke på samme knapp flere ganger for å få Herr Ford til å gjøre det jeg vil.

Konklusjon
Det fremste argumentet for å skaffe Conduit 2 er flerspilleren. Du kan spille med tre kompiser på samme skjerm i samarbeidsdelen Invasion, eller i versus-modusene. Her får du 12 flerspilleralternativer, som er ulikt det man forventer å få til Wii. Og det mener jeg i positiv forstand. Komiske tillegg som Balloon Battle fungerer akkurat som i Mario Kart, der hver spiller har tre ballonger/liv over hodene sine. Det er kult å bruke dette i et førstepersonsspill, men underholdningsverdien daler etter noen få runder.

Conduit 2

Utvikleren har lagt mye energi i å gi nettspilleren flere grunner til å fortsette krigingen. Du kan for eksempel tjene inn poeng med cyberøyet ASE i kampanjen for å kjøpe nye våpen og andre rustninger. Nett- og kampanjespilling er nemlig lenket mot hverandre, så det du gjør et sted bindes sammen med det som skjer i den andre modusen. Det er til og med Achievements her!

Observante lesere noterer kanskje at The Conduit fikk en syver av meg ved lansering, og siden The Conduit 2 har blitt bedre på noen områder ser kanskje sekseren rar ut. Men flere av svakhetene fra forgjengeren er dessverre tilstede i oppfølgeren også, og Sega har rett og slett ikke tatt seg god nok tid med finpoleringen. The Conduit 2 er et godt alternativ til deg som er på desperat leting etter et førstepersonsspill til Wii, men om du ikke har spilt Red Steel 2 eller Metroid Prime Trilogy ennå er det bedre å vente.

6 / 10
+
Nye miljøer, variert flerspiller