Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Halo: Combat Evolved Anniversary

Halo: Combat Evolved Anniversary

Mestersjefen går tilbake til røttene i en fargesprakende nyutvikling av Combat Evolved. Tåler gjenopplivelsen av Bungies store verk tidens tann?

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

For ti år siden, sammen med den første Xboxen, kom det første Halo-spillet - Combat Evolved. Egentlig planlagt å være et ganske annerledes spill enn sluttresultatet, nemlig et strategispill i sanntid for Mac. Både Microsoft og Bungie ble nok fornøyd med oppkjøpet som ledet til revolusjonen av spilloppsettet for førstepersons skytespill på konsoll.

Halo: Combat Evolved Anniversary er derfor Microsoft og 343 Industries sin måte å hylle tiårsjubileet av spillet som satte standarden. Med tidsriktig grafikk og optimalisering av originalmusikken beholder de kjernen ved den gamle spillmotorikken.

Halo: Combat Evolved Anniversary
Himmelblå: spesielt himmelen har fått overhaling siden sist.

Målet var å gjøre det til en så autentisk gjengivelse av originalspillet som mulig, og nærmere vil jeg hevde man ikke kommer i overføringen av det tekniske aspektet til dagens generasjon. Det nye spillet kjører i korrelasjon med den gamle spillmotoren som ble brukt i Combat Evolved. Brettdesignet vil derfor være presist som for ti år siden.

Dette er en annonse:

Dette henger sammen med den lekne funksjonen som gir spilleren muligheten til å se hvordan spillet var for ti år siden. Ved et trykk på back-knappen og en pause på to sekunder dras spilleren tilbake til slik det så ut for ti år siden, noe som har blitt mulig ved å kjøre den originale spillmotoren parallelt med den nye. Står man på et stup, beskuer ringplaneten og trykker seg tilbake i tid, vil akkurat det samme stupet finne sted i originalen selv om scenografien kanskje vil være litt annerledes. Tydelig kan man se enorme forskjeller, ikke bare i et teknisk perspektiv, men også at spillet hadde en helt annen stemning den gangen.

Det gamle Halo var mye mørkere, natta var kullsort, fargene var duse, belysningen var dempet. Å trekke frem sumpen der man treffer på Flooden for første gang er et naturlig eksempel og beviset på at 343 Industries har klart å gjøre noe som fungerte til noe som fungerer minst like bra. Den grønntåkete lufta, de spinkle plantene og det grumsete vannet vi kjenner igjen fra første Halo har nå blitt til klarere luft, selvlysende insekter og vegetasjon i spektakulær fargeprakt, litt som de selvlysende tropeskogene på Pandora i filmen Avatar.

Halo: Combat Evolved Anniversary
Sumpjungelen i all sin fargeprakt.

Denne lyssettingen og fargebruken går igjen gjennom hele spillet, noe som gjør meg fristet til å si at dette er det peneste Halo-spillet noensinne. Det meste ligger i detaljnivået, alt fra det gnistrende sammenstøtet mellom kuler og metall som lyser opp rommet til et fulladet plasmapistol-skudd som svir seg fast i målet det treffer. Selv om det ikke troner på toppen med grafikkgigantene Battlefield 3, Crysis og Uncharted 3, synes jeg ikke Halo bør sammenlignes med disse på et teknisk nivå siden estetikken i grafikken ligger et helt annet sted.

Dette er en annonse:

Tross det grafiske oppløftet holder spillet fremdeles på essensen av det Combat Evolved var. Det er en nostalgibombe pakket inn i nytt gavepapir. Dermed er det ikke sikkert at spillere som hittil har spart seg for serien ikke vil føle det like ekstatisk som gamle ringrever. Det er uansett ikke et spill du vil like nå om du ikke likte det for ti år siden.

Halo: Combat Evolved Anniversary
Alene i vepsebolet - ingen god idé med mindre man er spartaner.

Noe nytt som har blitt bragt på banen siden Combat Evolved (men som har vært tilstede i de forrige Halo-spillene) er hodeskaller og terminaler. Hodeskallene er en form for påskeegg som kan bidra med en alternativ vinkling på spillbarheten. Disse må du finne på brettene før du kan aktivere dem. Hva slags krydring de bidrar med kan være ting som evig ammunisjon, at sprengradiusen fordobles eller at fiendene tåler dobbelt så mye.

Terminalene er også noe man finner i enspilleren. De tilbyr et narrativt tilbakeblikk i historien til Forerunners (rasen som bygde halo-installasjonene), stort sett fortalt gjennom Halo-vokteren 343 Guilty Spark som spiller en nøkkelrolle for historien i trilogien. Jeg fant disse terminalene som herlig avbrekk fra skytesekvensene i Halo, og de ga meg nyttig informasjon om historien i spillet.

Halo: Combat Evolved Anniversary
Hva er vel en mann uten en bestemt kvinne som forteller hva han skal gjøre?

Den orkestralske musikken er et viktig stemningsmoment i spillet. Det kan være storslagen filharmoni og stemningsskapende lydblide som gjennomsyrer ordinære skytesekvenser og skaper en unik stemning. Musikken i nyversjonen er som i den gamle, men har likevel fått en liten overhaling for å modernisere lydkvaliteten ytterligere.

Etter å ha fullført spillet to ganger på en helg, er det ikke til å unngå å finne småfeil. Spillet er generelt veldig solid, selv om brettdesignet både i originalen og i Anniversary blir en smule repeterende. Men det jeg irriterte meg grenseløst over, var de usynlige veggene som var på enkelte trær - tilsynelatende en konsekvens av litt kjapp overgangskoding fra originalen. Selvmordsstatistikken overstiger det jeg kan telle på to hender fordi granatene spratt tilbake på meg etter å ha truffet en vegg som ikke var synlig.

Halo: Combat Evolved Anniversary
Trærne i spillet kan være lumpne, men stort sett går det greit.

343 Industries har også jobbet en del med Halo: Reach for å integrere biter av Anniversary-opplevelsen inn i systemet. Med spillet følger det derfor med baner som brukes til flerspilleren i Reach. Alle disse banene er gode gjengivelser av baner fra både originalen og PC-versjonen av Combat Evolved i tillegg til en bane fra Halo 2. De kommer også med versjonen ferdig innstilt etter våpenoppsettet fra originalen.

Halo: Combat Evolved Anniversary er kanskje den beste remaken av et spill jeg har spilt. Spillbarheten har tålt tidens tann og vel så det, i tillegg til at artistene har gjort en fenomenal jobb med å skape en verden man lever seg inn i. Kruttet blir ikke oppfunnet på nytt, noen overgangsfeil fra gammel til nyversjon er til stede og den kunstige intelligensen virker ikke særlig oppgradert. Likefult er det fortsatt Halo, spillet som satte standarden for ti år siden og som fremdeles legger lista høyt. Det er og blir en opplevelse.

08 Gamereactor Norge
8 / 10
+
Stemningfylt, nostalgisk, muligheten for å se hvordan spillet var før, vakker musikk, terminalene, uforglemmelige fiender.
-
Litt utdatert kunstig intelligens, noen overgangsfeil, repeterende brettdesign, litt få remakes av flerspillerkartene.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

Halo: Combat Evolved AnniversaryScore

Halo: Combat Evolved Anniversary

ANMELDELSE. Skrevet av Martin Sollien

Master Chief går tilbake til røttene i en fargesprakende nyutvikling av Combat Evolved. Tåler gjenopplivelsen av Bungies mesterverk tidens tann?

Halo vs. Halo Anniversary

Halo vs. Halo Anniversary

NYHET. Skrevet av Morten Bækkelund

Hvor mye penere er egentlig Halo Anniversary sammenlignet med originalen? Vi har satt opp veteranen og nykommeren side ved side...



Loading next content