Pokémon Black/White 2

Pokémon Black/White 2

Da var det nok en gang duket for nye eventyr sammen med Pikachu og lommemonstrene. Robin har snudd capsen bak frem og fanget alle...

Pokémon Black/White 2 er endelig her, og det er mange år siden jeg gledet så mye til neste spill i den populære monstersamlingsserien. Det er fordi utvikler Gamefreak for første gang i seriens historie har satt ett 2 bak tittelen, og fans har i månedsvis undret på hva dette kan bety. De fleste var uansett enige: Tallet representerte store forandringer, og en hel verden av Pokémon-fans har siden annonseringen ventet utålmodig på å begynne på sitt nyeste eventyr i Pokémon-land. Men er egentlig forandringene så store?

I Pokémon Black starter du som en person av valgfritt kjønn, som bor i den lille byen Aspertia, på utkanten av Unova-regionen. Her blir du snart tildelt én av tre lommemonstre, som enten er vann-, ild- eller gressbasert. Ild brenner gress, vann slukker ild og gress... gjør ett eller annet med vannet som det ikke liker - jeg har aldri sett logikken i hvordan akkurat gress har overtaket på vann, men poenget er i alle fall at alle de tre lommemonstrene har sine fordeler.

Pokémon Black/White 2
Pokémon Black /White 2 opererer med en litt spesiell visuell stil. Spillverden tegnes i 3D, mens objekter og figurer bruker pikselbasert grafikk. Dette gjør at spillet kan presenteres i flere forskjellige kameravinkler, og til tider er det ganske så stilig.

Herfra skal du ut på et eventyr som tar deg gjennom hele Unova-regionen i et forsøk på å beseire de åtte gymlederene (aka bosser, journ.anm) som befinner seg rundt omkring i regionens mange byer. Når det er gjort får du endelig tilgang til Pokémon-mesterskapet, og sjansen til å bli verdens beste Pokémon-trener. Men ikke tro at du er ferdig der - du skal nemlig også fange alle lommemonstrene. Det finnes 649 av dem... lykke til!

En Pokémon-kamp er en relativt enkel affære, i alle fall hvis du har en noenlunde idé om hva du driver med. Som sagt har noen Pokémon fordeler ovenfor andre, så hvis du støter på for eksempel en fugleskapning, kan det være lurt å bruke et lommemonster som har elektriske angrep (for du vet, lyn dreper fugler hele tiden... gjør de ikke?). Du kan ha seks lommemonstre med i laget til sammen, så det er en fordel å variere monstertypene så mye som mulig.

Pokémon Black/White 2
Historien i det første Pokémon Black/White la fokus på en gruppe mennesker som ønsket å løslate lommemonstrene fra eierne sine, og en liten stund virket det som serien prøvde å få en litt mer seriøs tone enn det vi er vant med,. Det samme gjelder ikke her, og skurkene ønsker igjen bare å ta over verden.

Kampene i seg selv er turbaserte, så du får den tiden du trenger til å velge angrep og planlegge strategier. Når en motstanders Pokémon beseires, tildeles du erfaringspoeng som går til å styrke dine egne Pokémon. Enkelt og greit, og det skal godt gjøres å ikke forstå seg på systemet.

For yngre spillere kan nok spillene gi litt utfordring, men de av oss som er litt eldre burde ikke ha noe problem med å komme seg gjennom spillets mange kamper. Til tider kan det være skuffende simpelt, og man blir fort lei av de utallige kampene du tvinges gjennom når alt du trenger å gjøre er å bruke det kraftigste angrepet om og om igjen til fienden ligger i bakken.

Pokémon Black/White 2
Hør nå her jenta mi, grunnen til at vi har fortau, er for at du skal bruke dem. Ikke gå midt i veien...

Min indre fan er helt i hundre da jeg åpner utgangsdøren til huset mitt i den lille byen Aspertia. Jeg befinner meg i en litt annerledes by enn det vi er vant med fra hjembyene i tidligere spill - her finnes det både høye bygninger og gater ment for biltrafikk (men kjørende biler er ikkeeksisterende). En artig liten forandring, men jeg innser kjapt at det er noe som ikke stemmer.

Jeg husker altfor godt de første sekundene av Pokémon Red, og hvordan jeg utforsket den lille byen Pallet Town i leting etter Professor Oak, eller da jeg hadde min første samtale med den rødhårede rivalen min bak professorens laboratorium i Pokémon Silver. Jeg kan fortsatt bakgrunnsmelodiene utenat, og det samme gjelder selv senere spill i serien. Men jeg tror ikke jeg kommer til å huske tilbake på Aspertia City på samme måte.

Pokémon Black/White 2
Her ser du en av spillets åtte Gymmer. For å nå frem til Gymlederen må du ofte gjennomføre et enkelt puslespill, eller løse en gåte.

Etter jeg har valgt min første Pokémon (Tepig. Fire-type all the way, baby!), tar jeg mine første skritt utenfor Aspertia - og to sekunder senere blir skjermen sort, og musikken forandres til en ny, men likevel altfor gjenkjennelig kampmelodi. Det er nå det går opp for meg hva problemet er. Det er ikke på noen måte et nytt problem - jeg kritiserte for eksempel det originale Pokémon Black for nøyaktig det samme: Pokémon har ikke forandret seg.

Hver gang jeg sier dette i et rom hvor det også finnes andre Pokémon-fans, så får jeg høre at man ikke skal fikse noe som ikke er ødelagt. Jeg er ikke uenig i det utsagnet, men her handler det ikke om å fikse noe som er ødelagt, men heller å gi spillerne - og fansen - variasjonen de fortjener. Samtidig kritiserer de samme menneskene Call of Duty-serien for å melke spillerne sine, noe jeg mener utvikler Gamefreak i aller høyeste grad også gjør, og det har de gjort siden 1998.

Pokémon Black/White 2
Ikke glem å sjekke postkassen før du drar ut på tur!

Pokémon Black klarte fortsatt å fange oppmerksomheten min, selv om det ikke kunne by meg på nye opplevelser, men nummer to klarer seg ikke like bra. Selv tidlig i spillet er det bare noe som føles feil. Det samme skjer med brus hvis du lar glasset stå ute for lenge - smaken blir platt og kjedelig, og brusen slutter å sprudle. Pokémon Black/White 2 har mistet kullsyren, og allerede i den første byen merker jeg at jeg egentlig ikke er så motivert for å dra ut på eventyr med de rare skapningene jeg har i lommen.

Etter en stund tok jeg meg en liten pause, slik at jeg kunne fyre opp gode gamle Pokémon Soul Silver i et forsøk på å se om jeg rett og slett hadde mistet sansen for serien. Men neida, fire timer senere hadde jeg allerede gruset tre gymledere, og jeg måtte faktisk motivere meg selv for å gå tilbake til Pokémon Black/White 2. Ikke misforstå meg, Pokémon Black/White 2 er ikke et dårlig spill. Har du spilt Pokémon før, så vet du hva du får her, og jeg klandrer deg ikke hvis du har lyst på mer. Men samtidig mangler seriens nyeste den gode gamle gnisten vi er vant med, og personlig mener jeg det virkelig svekker opplevelsen. Det betyr derimot ikke at spillet ikke har noe nytt å by på.

Pokémon Black/White 2
Klassiske hindringer som dette litt merkelige treet er fortsatt tilstedte. For å komme seg forbi er du nødt til å bruke et lommemonster til å kutte deg gjennom treet... ja, eller du kan gå rundt, det er opp til deg.

Spillet har for eksempel det såkalte Pokémon World Tournament, hvor du får muligheten til å spille mot gymledere fra tidligere spill, i forskjellige typer kampmoduser. Dette er uten tvil et tillegg som vil vekke et smil blant serieveteraner. En annen stilig funksjon er muligheten til å laste ned Pokémon-lagene til vinnerne av ekte turneringer, slik at du kan kjempe mot faktiske Pokémon-mestre.

Gamefreak har også inkludert forskjellige vanskelighetsgrader, og det var sannelig på tide. Her får du en som gjør spillet lettere, mens den andre gjør det en smule vanskeligere ved å for eksempel høyne motstandernes erfaringsnivå. Dessverre må denne funksjonen låses opp ved å spille gjennom spillet én gang, men det er positivt at muligheten i alle fall er der.

Andre nyheter inkluderer et par nye skikkelser og noen nye områder. Noen Pokémon får til og med nye versjoner. Det skal ikke klages på mengden innhold her, og det er ingen tvil om at du får masse spill for penga, men spillet mangler som sagt mye av personligheten og sjarmen vi er kjent med fra tidligere spill, og hvis du er ute etter kvalitet, ovenfor bare et nytt spill i serien, anbefaler jeg heller Pokémon Soul Silver eller Heart Gold.

6 / 10
+
Masse innhold og forskjellige vanskelighetsgrader.