Dragon Ball Z: Battle of Z

Dragon Ball Z: Battle of Z

Mange år har gått siden et bra spill basert på Dragon Ball-universet så dagens lys. Kan kraftnivået på Battle of Z faktisk være over ni tusen, eller er dette nok en dårlig utført kamehameha?

Dragon Ball Z: Battle of Z kaster i alle fall ikke bort tiden, og hiver deg rett inn i kampens hete. Igjen og igjen. Og igjen. Det eneste du gjør gjennom hele spillets gang er nemlig å slåss til krampen tar deg, eller du går tom for hodepinetabeletter. Hva enn som skjer først.

Før hver kamp får du muligheten til å velge hvem du vil spille som, og hvilke tre lagkamerater du vil ha. Ja, du kan selvfølgelig spille som Goku og samtidig ha tre Gokuer på laget ditt. Hvorfor ikke? Sukk. Det at flere av samme figur er tilgjengelig i flerspilleren er forståelig, men i historiemodusen ser det bare hjernedødt ut. Det er rimelig dust når Raditz forteller Goku at han er broren hans, og i respons roper Goku at han ikke har noen bror, mens han har tre tvillinger stående rett bak seg i matchende antrekk. Uansett, når figurene er valgt kan du tilpasse evnene deres ved å gi de forskjellige kort som du vinner etter kampene. "Vil du øke kraften på slagene dine, Piccolo? Vær så god, her har du et kort med et bilde på." Lenge leve logikk.

Dragon Ball Z: Battle of Z

Alt dette til tross, det er først når kampene faktisk starter at problemene virkelig begynner. Det er umiddelbart tydelig at Battle of Z ikke skal spilles alene. Dårlig kunstig intelligens ødelegger mye av kampene, spesielt når du er avhengig av at lagkameratene dine gir deg energi eller gjennoppliver deg, og de svikter fullstendig. Videre er det ekstremt plagsomt at nesten alle kampene har en tidsfrist på seg, uten noen som helst grunn. Dette vil si at hvis du er mye svakere enn motstanderen, men er flink til å blokkere og unngå angrep, så kommer du likevel til å tape fordi du ikke har nok tid på deg.

Et av de største problemene når det gjelder kampene er at det er altfor mye som skjer samtidig. Situasjonene blir ofte uoversiktlige og kaotiske, og det nye flerspillersystemet har mye av skylden for dette. Hele åtte krigere kan være på skjermen samtidig, og dette er løst veldig dårlig. Skjermen blir fylt opp av navn, figurbilder, helsebarer, energibarer og dialogbokser, i tillegg til selve spillerne, kamehamehaer, eksplosjoner og ja, du skjønner. Et eneste forbanna rot, det er det det er.

Dragon Ball Z: Battle of Z

Selve kampsystemet er ikke mye å skryte av, det heller. Sett bort ifra noen få unntak som er best opplevd om man spiller sammen med andre, er det lite nytt å finne i Battle of Z, som ikke allerede er gjort i tidligere Dragon Ball-spill. Unntakene er blant annet at man kan angripe en fiende samtidig for kombinasjonsangrep, eller sende en motstander flyvende av gårde, før en lagspiller slår dusten flyvende tilbake. Alle spesialangrep som kamehameha og så videre, koster Ki-energi å bruke, og Ki-baren fylles kun opp om du er offensiv eller blir angrepet selv. Den kan med andre ord ikke lades opp ved å holde inne en knapp som i mange tidligere spill, noe som gjør at du ofte går tom, noe som igjen gjør at figuren din blir stående stille som en eller annen idiot i fire-fem sekunder. Kjempegøy.

Utviklerne har også antatt at alle kan Dragon Ball Z-historien ut og inn, og har derfor valgt å minimalisere all form for informasjon som har med historien og gjøre. For eksempel går ett av oppdragene ut på å banke dritten ut av Vegeta fordi han vil ødelegge jorden. I neste oppdrag kan du velge ham som lagkamerat. Til og med tre stykker av ham, hvis du vil. Vi får heller ikke se Goku forvandle seg til Super Saiyan for første gang. Neida, når kampen starter har han blitt det allerede, uten noe videre forklaring på hvorfor han nå er en glødende blondine.

Dragon Ball Z: Battle of Z

Og den fantastiske grafikken vi ble lovet? Den som skulle være identisk med animéen? Den har ingenting å stille opp med sammenlignet med for eksempel Naruto: Ultimate Ninja Storm. Selv om det er en viss underholdningsverdi i å spille sammen med venner, så er Battle of Z rett og slett repetetivt og kjedelig. Du blir hevet inn i kamp etter kamp uten noen form for motivasjon, og slik fortsetter det til spillets slutt.

Som avslutning føler jeg dog at jeg MÅ nevne at noen av bossene er av betydelig størrelse, og at auto-lock som oftest gjør at du ender opp med å hamre løs på skrittet til motstanderen med en 57-hit kombo. Stakkars, stakkars drageballer.

Dragon Ball Z: Battle of Z
03 Gamereactor Norge
3 / 10