Titanfall

Titanfall

Titanfall er et skikkelig godt skytespill som er verdt både tid og penger - så lett kan det sies. Vi har satt karakter på Respawns debut...

Er Titanfall spillet som kommer til å stå som Xbox Ones frelser? Nei, men det er et skikkelig bra flerspillerspill. Respawns debut bygger på tradisjonene til lagbasert skytespill over nett, men tilfører likevel noe genuint nytt. Det kan være lett å dømme studioet til suksess med tanke på avstammingen fra Infinity Ward, men her står de såvisst på egne, stødige ben, og vi er spente på hva som venter av støtte etter at spillet slippes.

Men, la oss først snakke om her og nå. Ved innstallering av spillet får du tilgang til en ren 6 mot 6-flerspiller satt til en fjern fremtid hvor to grupperinger kjemper mot hverandre (på flere planeter) om drivstoff og galaktisk dominanse. Det er klassisk rød mot blå - de militære IMC mot underdogene i Militia (militsen). Selve betegnelsene betyr mest for historiedelen, som er en fortelling over 18 kamper - ni kart spilt med begge lagene slik at du får se begge sidene i konflikten.

Titanfall

Foruten historiedelen finner man fem moduser. Disse er Attrition, Hardpoint Domination, Last Titan Standing, Pilot Hunter og Capture the Flag. Attrition handler ganske enkelt om å skyte fleste motstandere, Domination innebærer å holde tre punkter på kartet og Last Titan Falling fokuserer mest på selve mechene. Disse tre var forøvrig tilgjengelige i betaen. I den ene nye modusen, Pilot Hunter, handler det om at man kun får poeng for å drepe spillerstyrte soldater, mens Capture the Flag er det samme som vi kjenner fra de aller fleste andre spill i sjangeren. Det er også i den sistnevnte modusen vi hadde det mest moro i løpet av de 15 timene vi fikk med spillet.

På toppen av alt du gjør ligger et progresjonsystem for å låse opp oppgraderinger. Når du levler opp, får du nye våpen og loadouts. For å få tak i våpentilbehør og Burn Cards, må du gjennomføre ulike oppgaver under kampene. Burn Cards er tilfeldige fordeler du kan løse inn i løpet av en kamp, og de varer helt til du dør. Det er mulig å åpne for ti ulike loadouts - fem for piloten, og fem for titanen. Ved å gjennomføre begge sidene av historiedelen får du også velge mellom de to forskjellige titan-typene Stryker og Ogre. Den første er rask, men svar, og den andre er treg, men kraftfull.

Titanfall

I tillegg til de ni kartene vi får se i historiedelen, finnes det også seks andre. De totalt 15 kartene kan likevel deles opp i to hovedgrupper - enten tette bymiljøer som Angel City eller åpne områder som Fracture. Noen av disse er litt vanskelige å skille fra hverandre, men heldigvis oppleves de fleste som unike. Mye av grunnen til dette er Titanfalls bruk av høyden med løping på vegger og dobbelthopp. Alle kartene har uansett et utstrakt nettverk av korridorer, rom og bygninger med flere etasjer, og de fleste består av en rekke kompakte områder vevet sammen til én bane. Kun noen få av dem strekker seg ut i bredden.

Det blir tydelig at balansen mellom spillerantall og kartstørrelse ikke er helt perfekt. Ett eksempel er kartet Lagoon, som består av en liten fiskerlandsby flankert av et enormt IMC-hangarskip. Her er det kun et lite område i bunnen av en bakke som blir brukt, men en tredjedel av kartet forblir urørt. Vi opplevde lignende problemer på Airbase, hvor vi brukte mye tid på å løpe rundt og lete etter en motstander.

Titanfall

Det er fortsatt tidlig i spillets levetid, og det er mulig at spillerne begynner å utforske litt mer når den verste XP-tørsten har gitt seg. Man tjener ikke mange av dem ved å gå på sightseeing, men vi anbefaler likevel at man gjør det. Respawn har nemlig laget stemningsfulle sci-fi-verdener. Titanene er store, så utvikleren har satset på å lage en passende verden til dem. Store fjell pynter opp bakgrunnen, romskip på størrelse med en hel by kjemper i luften over oss mens jagerfly suser inn og ut mellom kolossene. Og så har vi selvfølgelig dyrelivet - på Boneyard slåss vi blant kranier på størrelse med hus, mens drager svever over hodene våre og gigantiske mammuter vandre i utkanten.

Det må være litt irriterende å vite at dette fantastiske arbeidet vil bli oversett. Hvem har vel tid til å se seg rundt når en Titan er iferd med å trampe på deg, du ligger ti poeng bak og kampen er nesten slutt? Respawn har tydeligvis planer om å bygge videre på dette universet, og de allerede et bra utgangspunkt med et rikt økosystem og krig. Nå gjenstår det bare å engasjere folk med mer enn bare ny loadout eller angrepstaktikk.

Titanfall

For historiedelen havner litt på siden. Det hadde vært mer givende hvis det var unike mål for historiekampene, eller hvis man hadde fått en følelse av at resultatet i disse hadde en større innflytelse på den overordnede historien. Det er i grunn bare achievementsene som skiller dette fra den vanlige flerspilleren, og vi kommer neppe til å bruke mer tid her i fremtiden.

Denne følelsen av litt tilfeldige tilføyelser merkes også andre steder i spillet. Dragene i Boneyard er ikke stort mer enn bakgrunn. En sjelden gang vil du kunne se dem snappe opp en grunt i en skriptet sekvens, men de er aldri en ekte fare på slagmarken. Man kan også hacke de små Spectre-robotene til å kjempe på din side, men det er ikke verdt bryet. Da er det bedre å hacke de store kanonene som kan brukes til å skytene fiendens titaner, men selv disse føles mer som en tilfeldig tilføyelse fremfor en viktig metode for å vinne kampene. Kanskje blir disse tingene mer viktig etter hvert som ukene og månedene går, og kanskje vil dragene få en større rolle i en kommende DLC.

TitanfallTitanfall

Likevel føler jeg at historiedelen, de fem flerspillermodusene, femten kart, et dusin våpen (fordelt på pilot og titan) og en lang rekke med tilbehør og perks blir litt tynt. På den annen side tror jeg vi har blitt litt bortskjemte når det gjelder innhold. Dette er tross alt et produkt som tilfører noe nytt til sjangeren, og det føles ikke som om de har spart på noe. Dette er deres hjertebarn.

Det vi har fått teste er et balansert og polert spill. Enda viktigere er det at det er gøy, og vi er på langt nær ferdige med å spille. Med tre testinger av Titanfall fra tidligere var det ingenting som hindret meg i å glede meg til å starte spillet for fjerde gang. Det sier ganske mye. Titanfall har fått en riktig lovende start.

Titanfall

Denne anmeldelsen er hovedsaklig basert på en todagers spilltesting i London, hvor et førtitalls medier spilte seg gjennom historiedelen og de forskjellige modusene. Testingen foregikk på spillets offentlige servere. Dessuten har vi hatt litt tid med det ferdige spillet hjemme.

9 / 10
+
To forskjellige spillestiler i én pakke, mye å låse opp, varierte og underholdende kart, de fleste modusene har sitt eget preg.
-
Historiedelen havner litt utenfor, en del gameplay-elementer føles overflødige og snikskytterriflen er nesten ubrukelig for øyeblikket.

En annens mening

Morten Bækkelund:
Det står virkelig respekt av det Respawn har fått til med debutspillet sitt. De slo seg til ro med tre nyheter de følte ga noe ekstra til FPS-sjangeren. Deretter tok de seg tid å tweake og balansere disse til en mesterlig helhet. Der andre spill som har bydd på digre roboter stort sett har endt opp i en suppe av eksplosjoner og overdimensjonerte våpen, byr Titanfall på en velsmurt opplevelse der dub er en råtass både i og utenfor din private, tobente krigsmaskin. Takket være wallrunning og doble hopp med jetpacks har du en bevegelighet du ikke finner maken til i andre spill. Jeg har med hånden på hjertet ikke kost med like mye med et skytespill siden Team Fortress 2, et spill jeg har bukte hundrevis av timer på i årene etter lanseringen.

Hva som gjør dette så forbanna kult? La meg beskrive en hendelse fra den siste matchen jeg spilte før jeg skrev dette.

Jeg hadde gjort det bra de første par minuttene av omgangen. "Your Titan is ready", hørte jeg over radioen. Jeg så ingen grunn til å vente, og kalte inn metalbeistet. Det raste ned fra himmelen og deiset i bakken et par hundre meter bortenfor, midlertidig beskyttet av et forcefield. Jeg tok beina på nakken, hoppet opp på siden av en bygning, løp langs med veggen og hoppet videre til det neste bygget. Jeg lenket sammen fire wallruns på vei opp til roboten min. Underveis knertet jeg en fiendtlig pilot som hadde funnet veien opp på taket på bygningen tvers ovenfor, før jeg kvittet meg med en fire datastyrte grunts med én velplassert grant. Vel fremme ved roboten min, jeg kaller ham Gustav, ble jeg tatt imot midt i luften av en overraskende skånsom hånd av rent metal. Jeg fant meg til rette i førersetet, pepret en fiendtlig Titan med bly og raketter, og rev piloten ut av skroget det sekundet roboten hans var doomed. Deretter ble jeg drept av en pilot som hadde huket seg fast på toppen av roboten min, men det var greit. You win some and you loose some.

Slike øyeblikk dukker opp hele tiden mens du spiller. Kombinasjonen av rå bevegelighet, stram skytefølelse, kart som lar deg kjempe vertikalt så vel som langs bakken og ikke minst de digre robotene, er akkurat så heftig som jeg hadde håpet på. Respawn har hevet listen for en av de mest etablerte sjangrene vi har, og det er et stykke arbeid de fortjener honnør for. Det eneste som hindrer dette i å innkassere full pott, er at modusene er smertelig tradisjonelle og at kartene kunne vært litt mer varierte. Dessuten gjør progresjonssystemet lite for å skille seg ut fra eksempelvis Call of Duty. Men for all del, ikke la det hindre deg i å teste Titanfall. Dette er spillet fremtidige titler kommer til å bli målt opp mot! 9/10

• AnonymousGamer
    Her er nok et skytespill og klarer det å sette standar? ja det gjør det! titanfall er et bra spill som setter seg ut i forhold til andre spill. Det... 8/10

9