World of Tanks Blitz

World of Tanks Blitz

Terje har fått nytt sertifikat. Til å kjøre digre stridsvogner. På mobilen! Hvordan i himmelens navn skal dette gå?

Jeg vil åpne med å nevne at jeg aldri har testet World of Tanks før nå. Jeg vet at originalspillet har en solid og trofast tilhengerskare, men jeg tilhører altså ikke denne. Med det sagt vil jeg nå nevne at jeg for det meste har kost meg med Wargamings World of Tanks Blitz på iOS.

World of Tanks Blitz er et free-to-play MMO-spill hvor spillere styrer hver sin tanks og prøver å skyte hverandre i filler. Man blir satt opp i tilsvarende store lag i opptil 7 mot 7-kamper. I kamp skal man naturligvis styre sin tanks og skyte de andre. Man kan velge hvilken ammunisjon man vil bruke (avhengig av typene du har plukket ut før kamp) og man kan bruke gjenstander til å reparere moduler på tanksen midt i kampens hete. Skyter noen av beltet ditt? Ikke noe problem, bare reparer det og kom deg i dekning. Før og etter kamp er du i hangaren din hvor du kan endre hvilken ammunisjon og gjenstander du vil ha med deg i kamp og bruke erfaringspoengene du har tjent opp til å oppgradere eller kjøpe en ny tanks. Disse blir gradvis dyrere og ender (naturligvis?) opp i absurde summer.

World of Tanks BlitzWorld of Tanks Blitz

Du står fritt til å velge om du vil bruke amerikanske, tyske eller russiske tanks, og du kan alltids bytte til noe annet om du føler for det. Man har et visst antall tilgjengelige plasser til tanks og har man ikke plass til flere må noen selges, eller så må man kjøpe flere plasser for gull. Sølvmynter tjener du etterhvert som du spiller, men gullmynter må du kjøpe for ekte penger. Med disse gullmyntene kan man for eksempel kjøpe de ekstra plassene og premium-medlemsskap for en viss tid av gangen. Med premium får man ekstra sølv og erfaringspoeng etter hver kamp.

Free-to-play kan gjøres riktig. Kas et blikk på spill som League of Legends. Der kan man betale for visuelle forbedringer, men ikke fordeler i kamp mot andre. I World of Tanks Blitz betaler man for å kunne oppgradere raskere, noe jeg rynket på nesa for med en gang, men så slo det meg at man ikke får noen spesielle fordeler i kamp. Man blir automatisk satt opp mot andre spillere som ligger på ditt nivå. Om det er 2 stk på nivå 5 og 5 stk på nivå 3 på ditt lag, er det tilsvarende på motstandernes lag. Det betyr at selv om du kjøper premium og får erfaringspoeng raskere, har du aldri noen reell fordel ovenfor de andre du spiller med. Det er rett og slett dine egne ferdigheter i spillet og hvordan du utnytter hva du har tilgjengelig som avgjør om du står igjen ved kampens ende eller brenner sakte til døde. Gameplayet er med andre ord godt og velbalansert og gratis-modellen blir veldig godt utnyttet.

World of Tanks BlitzWorld of Tanks BlitzWorld of Tanks Blitz

Oppgraderingssystemet i spillet er også godt utført. Her kan man oppgradere forskjellige moduler som motor, kanon og belter. Man kan velge å oppgradere tanksen sin fullt før man går videre til neste tanks (og da får med alt man har over dit), eller man kan oppgradere det som er nødvendig for å låse opp neste tanks. Om man velger sistnevnte er ikke tanksen like sterk som den kunne vært, men man får den tross alt raskere og kan oppgradere videre herfra. Alle valg man tar er med andre ord mer eller mindre strategiske, både under oppgraderinger, ammunisjon- og utstyrsvalg og på slagmarken.

I krigsspill av alle typer liker jeg å være en ensom ulv og plukke ned fiender på egen hånd. Det fungerer til en viss grad i dette spillet også, men det absolutt beste er å kommunisere med lagkameratene og sette seg opp strategisk i forhold til hverandre, for så å regne herlig død over dine fiender. Problemet her er at kommunikasjon ikke er spesielt lett. Man kan chatte med hverandre, men ikke muntlig. Da blir det heller til å overse hverandre eller prøve å lese dine lagkameraters bevegelser, noe som nesten alltid fører til en tragikomisk dans som ender i knusende nederlag og irritasjon.

Visuelt sett er ikke spillet et mesterverk, men det gjør jobben. Spillet er aldri stygt, men jeg føler man kunne fått mer ut av det. Det store minuset med spillet er ikke mangelen på skikkelig chat eller grafikken, men heller størrelsen på brett, antall spillere og variasjonen i brettene. Jeg har ikke tatt en skikkelig opptelling av antall baner tilgjengelig, men det er få. Forhåpentligvis kommer det flere med tiden, men for øyeblikket har man under 10 å bryne seg på. Ingen av dem er heller veldig store. Det er greit nok til 14 spillere, men jeg skulle ønske man kunne være flere spillere på en gang. Ja, det er et mobilspill og det er da begrenset hva man kan gjøre, men jeg har ikke opplevd noen problemer med ytelsen på min iPad2(!) når jeg har 14 tankser på skjermen og alle skyter i hytt og gevær. Jeg tror derfor ikke det ville vært noe problem med 24 spillere på større baner heller. Spillet føles rett og slett litt tomt og billig med så lite plass og så få spillere.

Misforstå meg rett, World of Tanks Blitz er et veldig godt spill med et enda større potensial. Jeg koser meg med det til tross for manglene, men tror det vil tjene på oppdateringer med flere og større baner og flere spillere i en kamp. Problemet er at dette er mangler den dag i dag og jeg må derfor trekke karakteren et par hakk.

World of Tanks BlitzWorld of Tanks BlitzWorld of Tanks BlitzWorld of Tanks Blitz
7 / 10
+