The Talos Principle

The Talos Principle

Morten har latt seg fullstendig trollbinde av mesterlig designede gåter i The Talos Principle. Gåter som setter selveste Portal i skyggen...

Jeg kan ikke helt skjønne hvordan jeg gikk glipp av denne perlen i fjor, og jeg priser meg lykkelig for at jeg ga den en sjanse nå i etterkant. Gåtene i The Talos Principle er nemlig de beste jeg har opplevd noensinne! Jeg fleiper ikke, denne opplevelsen har vært enestående på veldig mange områder. I løpet av en kort uke har jeg tilbrakt over 20 timer i rollen som en gåteløsende, filosofisk robot, og til forskjell fra de utallig FIFA 15-matchene jeg har lidd meg gjennom det siste halvåret (jeg vet ikke hvorfor jeg fortsetter) angrer jeg ikke et sekund på tiden jeg investerte her. Kall det gjerne en besettelse, for det var ikke snakk om å gi seg før jeg hadde løst absolutt alt som løses kunne.

Advarsel: Noen av bildene i denne anmeldelsen kan potensielt røpe løsningen på gåter.

Dette er ganske enkelt et fenomenalt spill, så ta deg en pause fra lesingen her og start nedlastingen på Steam før du fortsetter. Det går fint, jeg venter i mellomtiden.

The Talos PrincipleThe Talos Principle

Tilbake? Bra. Det er ikke vrient å se hvor Croteam har hentet mye av inspirasjonen sin fra. Man blir nemlig stadig introdusert for nye mekanikker og hjelpemidler som sender tankene mot Valves hyllede Portal-spill. Firkantede kuber, store, røde knapper og lek med lasere skriker på mange måter Aperture Sience, selv om omgivelsene er radikalt annerledes.

Likevel føles aldri The Talos Principle som noen billig kopi, men heller en vakker hyllest som attpåtil tar opplevelsen et steg videre. Der kom det igjen. Smak på det. La det ligge på tungen et øyeblikk. Bedre enn Portal.

The Talos Principle har mange strenger å spille på. Noen av dem er luftige, som de kraftige viftene som kan blåse deg høyt opp i lufta. Andre er lysende, som laserstrålene du kan koble sammen i fargerike kjeder. Utover i spillet blandes dessuten alle hjelpemidlene på stadig nye måter, måter du ikke klarer å se for deg på forhånd. Kreativiteten har åpenbart blomstret blant utviklerne, og det aller viktigste hjelpemiddelet til Croteam ligger i utformingen av selve gåtene.

The Talos Principle

Der eksempelvis Q.U.B.E. snubler litt mot slutten ved at gåtene blir for vriene å forstå, har nemlig The Talos Principle truffet blink på balansen. Og da snakker jeg Robin Hood-nivå på presisjonen. I The Talos Principle er det aldri uklart hva man skal løse, selv om fremgangsmåten ikke alltid er åpenbar på starten.

Målet er hele tiden tydelig. Man skal samle inn puslespillbiter formet på samme måte som i klassikeren Tetris. Disse trenger man for å åpne låste dører og komme seg videre. Hvis man ikke umiddelbart skjønner hvordan man skal gå frem hjelper det dessuten å ta et skritt tilbake for å la de små grå jobbe litt. Det hjelper også å ta en runde i området man befinner seg i, og skaffe seg oversikt over hjelpemidlene man har tilgjengelig. Og det er her den store styrken til designet viser seg. Det er vanskelig å sette ord på det, men gåtene er utformet på en måte som leder deg i riktig retning.

Utover i spillet øker naturligvis vanskelighetsgraden jevnt og trutt, men man når aldri punktet der frustrasjon får fotfeste. Årsaken er at spillet har gitt deg en subtil opplæring og vist deg hvordan du finner løsningen ved å kombinerer lett eksperimentering og godt gammeldags tankekraft. Jeg måtte stoppe og tenke flere ganger underveis, men hver eneste gang oppdaget jeg kort tid senere en brikke i spillet som ledet meg til løsningen. Jeg har opplevd tilsvarende ting i andre gåtespill, men da har jeg ofte følt behovet for å daske meg selv i pannen og si: "Selvfølgelig er det sånn, hvor dum går det an å bli?".

Slik er det ikke ikke i The Talos Principle. I stedet gir hver løste gåte deg en nesten euforisk mestringsfølelse. Derfor lot jeg panna være i fred. Jeg slo meg heller på låret mens jeg sa: "Pokker ta Morten, du er jaggu meg ikke født i går. Det er mye lenger siden!" Når det gjelder gåtene i The Talos Principle vil jeg påstå at alt klaffer. De er rett og slett nydelige.

The Talos PrincipleThe Talos Principle
The Talos PrincipleThe Talos PrincipleThe Talos Principle

I lys av det siste avsnittet forventer du kanskje et stort og avskrekkende "men" her? Det får du ikke, men du skal få et lite et. Mens gåtene overgår selveste Portal er ikke rammeverket ellers like sterkt. Samtidig skal Croteam ha for forsøket, da The Talos Principle tar opp særdeles vanskelige temaer spillmediet som helhet sjelden behandler. De underliggende problemstillingene handler om eksistensialisme, og hva det vil si å være en person. Om rollen bevissthet spiller for å være levende, og om det kun er mennesker som kan være personer.

Det er ikke noe i veien med å ta opp slike temaer. Snarere tvert imot har The Talos Principle mer spennende tematikk enn de aller fleste spill. Underveis blir det tatt opp mange spørsmål som får deg til å undre, slik at man bruker hodet både logisk og abstrakt på én og samme tid. Logisk i forhold til gåtene, og abstrakt med tanke på de store spørsmålene. Spillet er sånn sett en totalpakke for kognitive utfordringer i digital form, og et makeløst bilde på flere av styrkene til spillmediet. Når det er sagt er jeg ikke helt solgt på måten den filosofiske delen legges frem på.

The Talos Principle

Store deler av historien og tematikken i spillet presenteres nemlig i skriftlig form på dataterminaler. Disse terminalene finner du i alle områdene man er innom, og på skjermen gjennomfører man filosofiske samtaler med et dataprogram kalt The Milton Library Assistant.

Milton står som et motstykke til fortellerstemmen man blir introdusert for innledningsvis. Mens fortellerstemmen preker om religiøse temaer som frelse og evig liv, utfordrer Milton deg innenfor logiske slutninger med en mer vitenskapelig tilnærming. Det er snedig laget, men jeg har personlig aldri likt spill som tvinger deg til å lese en masse tekst. Spillmediet har styrken til å formidle et budskap på så utrolig mange flere måter en ren tekst, og jeg tror ikke jeg hadde orket å jobbe meg gjennom alt sammen hvis ikke en anmeldelse stod på agendaen. Det er veldig synd, ettersom spørsmålene som etterhvert kommer til syne gjennom terminalene er spennende. De skal nevnes at 90 prosent av alt som skjer på terminalene er valgfri lektyre, men hvis man styrer unna går man glipp av mye av budskapet til The Talos Principle.

The Talos PrincipleThe Talos Principle

Totalt sett er dette likevel bare småprik. Små hindringer som på ingen måte er store nok til å spolerer opplevelsen. De hindrer The Talos Principle i å oppnå total perfeksjon på absolutt alle områder, men ingen kan ta fra Croteam at de har laget et spill som utforsker nye, majestetiske jaktmarker. At dette er den samme gjengen som tidligere har laget Serious Sam-spillene er nesten ikke til å tro. Dette er så langt unna et harry Duke Nukem-inspirert skytespill man kommer, uten å nødvendigvis skulle ta noe vekk fra hverken hertugen eller Sam. Det jeg heller prøver å si er at jeg er imponert over bredden den kroatiske utvikleren åpenbart besitter.

Jeg skulle gjerne sett at historien og tematikken ble formidlet på en mer tilgjengelig måte, men som et rent gåtespill er The Talos Principle makeløst. Det kan tenkes at Tetris-puslespillene for å åpne nye dører kan gå deg litt på nervene, og skal du samle inn alle de skjulte stjernene i spillet må du belage deg på ekstremt mye eksperimentering på tvers av opptil flere gåter. Likevel er dette et aldeles nydelig spill som ville kjempet om tittelen som min personlige 2014-favoritt hadde jeg spilt det ved lanseringen.

The Talos Principle ble sluppet til PC i desember i fjor, og er også underveis til Playstation 4.

The Talos PrincipleThe Talos PrincipleThe Talos PrincipleThe Talos Principle
The Talos Principle