World of Tanks

World of Tanks: Xbox One Edition

Det var bare et spørsmål om tid før stridsvognene inntok den nye konsollgenerasjonen. Vi har sett på Xbox One-versjonen av storsuksessen World of Tanks...

Jeg har fått nøklene til min helt egen garasje. Eller, hangar er kanskje mer passende. På innsiden finner jeg stridsvogner, også kjent som tanks. På utsiden finner jeg flere kjøretøy av samme sort, og ute på landsbygda møter jeg, du gjettet det, stridsvogner. Det er ikke et menneske å se i denne verdenen. Alle sitter på innsiden av hver sin massive metallboks. Sånn sett lever virkelig spillet opp til navnet sitt.

Det er mildt sagt mye informasjon å forholde seg til når man starter med World of Tanks til Xbox One. Det finnes massevis av tips og forklaringer tilgjengelig allerede fra starten av, til glede for de som ikke allerede er kjent med serien. I tillegg kan du utfolde deg i treningsmodusen, som gir deg en generell innføring i hva spillet går ut på, hvordan tanksene styres og hvordan våpnene fungerer. Denne treningesmodusen er et godt tillegg, og uten den hadde det vært vanskelig å komme skikkelig inn i World of Tanks.

Jeg legger likevel treningen bak meg, og blir positivt overrasket over spillet som åpner seg. Designet er riktig så pent. Lasteskjermene før matchene prydes av forseggjorte illustrasjoner, og tips som vil gjøre det lettere å dominere på slagmarken.

World of TanksWorld of Tanks

Før krigen starter kan du velge blant kjøretøyer fra sju nasjoner. Disse er igjen delt opp i fem klasser, Light Tanks, Medium Tanks, Heavy Tanks, Tank Destroyers og Artillery. Det er altså massevis av stridsvogner å velge blant, og er du interessert i historie er dette gull verdt for deg. Spillet er nærmest et historieleksikon når det gjelder rullende krigsmaskiner gjennom tidene, og alle har sitt eget særpreg. Når du går gjennom de ulike autentiske kamuflasjemønstrene får du dessuten informasjon om hvordan de er blitt brukt i den virkelige verden. Gameplaymessig har naturligvis tanksene sine fordeler og ulemper (vil du eksempelvis ha en rask eller en kraftig tanks?) og mellom hver kamp kan du bruke hardt oppsparte midler på ting som reparasjoner og oppgraderinger.

For å låse opp de beste tanksene må du først samle nok erfaringspoeng. Alternativ kan kjøpe bedre tankser med gull, som du skaffer ved å investere ekte penger i spillet. World of Tanks er nemlig fortsatt et free-to-play-spill, der mikrotransaksjoner regjerer for de som ikke har tid eller ork til stige i gradene på ordinært sett. Det fine er at du kan oppnå alt uten å legge igjen én krone, men da må du regne med å bruke en hel del tid i krigens hete.

World of Tanks

Jeg synes det er en god ordning, ettersom ingenting i verden er gratis. Mer problematisk er derimot vanskelighetsgraden, og da særlig innledningsvis. Jeg kunne ikke rulle mange meter før jeg ble flanket fra alle kanter, og spreng til himmels. Jeg innså til slutt at det er nytteløs å kjøre for seg selv, og da jeg begynte å samarbeide med de andre spillerne gikk ting bedre. Når det er sagt er jeg ikke solgt på måten tanksene lar seg manøvrere. At de er tunge er greit nok, de er tross alt stridsvogner, men det føles kunstig at de skal henge seg fast i småting som steiner og murvegger. Hindringer en ekte tanks enkelt ville kommet seg over, eller gjennom. Det er dessuten ikke bare jeg som har dette problemet, og til tider er det nesten komisk å se på tanksene som kløner og krasjer med hverandre.

Når det gjelder kartene er disse bra designet. De gir rom for mange ulike strategier, og dette er kanskje den største grunnen til at World of Tanks holder seg interessant over tid. I hvert fall til en viss grad, for jeg må innrømme at dette blir litt ensformig i lengden. Det er rett og slett ikke nok variasjon i kampene, på tross av mulighetene omgivelsen gir for de som våger å tenke i nye baner. Jeg skulle gjerne sett at kampene i større grad skilte seg ut fra hverandre, og at det fantes flere moduser å velge mellom. Så langt er det bare snakk om fire stykker, og forskjellen er i hovedsak for mange spillere som er med og hvor mange som er på lag med hverandre.

World of TanksWorld of Tanks

Resultatet er at opplevelsen så og si alltid er den samme. Man tar del i en match av varierende størrelse, der man skal skyte de fiendtlige tanksene i fillebiter, samtidig som man unngår at det samme skjer med deg. Spillet hadde virkelig hatt godt av noen flere moduser, slik vi er blitt vant til fra andre konkurransedrevne krigsspill som Battlefield eller Call of Duty.

La oss gå videre til grafikken, som er overraskende god. Den holder ikke et makeløst nivå, men til gratisspill å være er dette i øvre sjiktet. Lyset faller vakkert over landsbygdas sønderknuste ruiner, og selv om kantene er litt røffe enkelte steder er det en fin opplevelse å rulle gjennom miljøene i World of Tanks. Det hjelper også at været faktisk varierer fra match til match, men utvikler Wargaming.net har en lang vei å gå når det gjelder ødeleggbare omgivelser. I et spill som satser tungt på realisme i andre ledd, som detaljene til stridsvognene og hvordan manøvrerer dem, synes jeg det er pussig at så lite tid har blitt viet til ødeleggelser. Her finner du ingen avanserte animasjoner av bygninger som faller fra hverandre. I steder bare forsvinner alt du kolliderer med på magisk vis, noe som naturligvis dreper innlevelsen.

Det man står igjen med er et spil som vektlegger sitt eget grunnkonsept tungt. Det handler om krig mellom stridsvogner, enkelt og greit. Nøkkelordet er samarbeid, men dessverre er ikke dette like enkelt på konsoll som på PC. Det finnes ingen tekstbaserte chattemuligheter og kommunikasjonen er dermed redusert til enkle hurtigbeskjeder som "Affirmative" og "Flank left". Spiller du dette med venner, og danner et party over Xbox Live, er derfor mulighetene gode til å dominere slagene. Det skal nevnes at det er mulig å snakke med alle andre spillere ved bruk av mikrofon, men i realiteten er dette en funksjon de færreste benytter seg av. De få som bruker den er mer opptatt av å snakke om andre ting, enn å lede laget sitt til seier.

World of TanksWorld of Tanks

Det paradoksale er at kommunikasjon og samarbeid er alfa omega for å gjøre suksess i World of Tanks. Alt er bygget for å promotere samarbeid, og du får den beste opplevelsen når du føyer deg til dette regimet. Heldigvis har mange andre spillere også skjønt dette, og når man er blitt mer erfaren oppstår det en slags stille kode mellom deg og medsoldatene.

Da fungerer World of Tanks riktig så bra på Xbox One, og spillet er i tillegg både historiemessig spennende og passe utfordrende. Det har sine svakheter og det passer ikke for alle, men det er definitivt underholdning å finne her. For min del gikk opplevelsen i en bue. Vanskelig på starten, gøy på midten, og litt tamt mot slutten som følge lite variasjon. Du har uansett ingenting å tape på å teste ut dette. Det ér tross alt gratis...

World of TanksWorld of TanksWorld of TanksWorld of Tanks
7 / 10
+