Leketøy har funnet veien inn i spillverden i mange år, men det har vært med vekslende hell. De fysiske lekene har støvet ned på barnerommene mens barna heller har sittet med ulike spill av digital art. Dette har markedsføringsfolket sett seg lei på, og sammen med både spillutviklere og leketøysprodusenter har disse to verdenene smeltet sammen.
Tiden vil vise om spillserier som Skylanders og Disney Infinity er pionerer eller et kort blaff i spillhistorien. Det er uansett et faktum at denne kombinasjonen av leketøy og dataspill har vært en suksess for skaperne de siste årene. Jeg har selv vært med som forbruker fra første stund, og selv om jeg er utenfor målgruppen har jeg forsvart meg med at det er for barna mine jeg gjør dette. Disse spillene har nemlig vekket en barnslig spillglede i folk, og de treffer langt bredere enn den tiltenkte aldersgruppen.
En av de store nyhetene på dette feltet er den evigvoksende underholdningsgiganten Disney. Som eiere av verdener skapt av Pixar, Marvel og George Lucas har de mye å ta av, og det er nettopp sistnevnte som brukes som sentrum i Disney Infinity 3 - nærmere bestemt Star Wars. Med slikt materiale stilles det naturligvis høye krav, for det er ingen hemmelighet at nettopp Star Wars har en nærmest religiøs tilhengerskare.
Nok om det. Jeg setter disken inn i konsollen, og portalen inn i USB-kontakten. Neste skritt er å plassere en figur på en av portalens leseflater, etterfulgt av en skulptur som bestemmer miljøet.
Disney Infinity-figurene har alltid hatt god kvalitet, og det er ingenting å utsette på denne runden heller. De tåler fint en runde med lek utenfor skjermen også.
Tilbake til spillet. Jeg kastes inn i Star Wars-universet og Twilight of the Republic. I startpakken finner jeg figurene Anakin og Ahsoka, og etter en opphetet debatt med min sønn på åtte år ender jeg opp med sistnevnte.
I forgjengeren var man nødt til å finne en hel rekke med merker før man fikk låst opp nye figurer. Dette er nå endre til kun ett merke, og det føles mer riktig. Etter første gjennomspilling har jeg samlet så godt som alle, så denne sysselen har blitt redusert til den formaliteten som det egentlig er.
Selve opplevelsen av å sitte side om side og kjempe sammen i Star Wars er meget underholdende. Vi følger begge historien med interesse, og kampene går sin gang uten noen problemer. Det er imidlertid litt vanskelig å bli venn med kameraet, og ved et par anledninger er det ikke mulig å styre det manuelt i det hele tatt. Problemet begrenser seg heldigvis til trange miljøer, og i de åpne områdene fungerer alt helt fint - med unntak av kamper mellom meg og mange andre fiender samtidig.
I spillsettet finner vi planeter som Naboo, Tatooine, Coruscant og Geonisis, og de er både varierte og tro mot materialet fra Star Wars: The Clone Wars. Fansen har neppe noen problemer med gjengivelsen før Jar Jar dukker opp, men la oss ikke ta den gamle debatten på nytt.
Ikke overraskende vil figuren din bli bedre etter hvert som du samler inn diverse bonuser, og når du spiller sammen med en annen vil alt dette deles likt. På denne måten unngår man at noen løper i forveien for å samle mens en annen blir stående og sloss alene.
Følger man hovedhistorien i Twilight of the Republic, er det hele over etter relativt kort tid. Den er spennende og godt fortalt, og jeg får lyst til å gå tilbake og oppleve mer i form av sideoppdragene. Mange av disse er veldig enkle, men ofte veier stemning og atmosfære opp for dette. Star Wars-universet er tatt ganske på kornet, og det er et fint sted å tilbringe tiden. En av grunnene til den gode stemningen finnes i musikken. Det er kjente toner fra Star Wars, og de episke lydene setter en ekstra krone på verket mens man leker.
Rulleteksten kommer etter omtrent syv timer i mitt tilfelle, og da har jeg ikke gått spesielt dypt inn i sideoppdragene. Jeg vil likevel ha mer, så jeg går tilbake til planetene og saumfarer hver krok og krik. Etter at dette er overstått trøster jeg meg med at det kommer mer om en stund, for Disney har allerede annonsert slipp av "Rise Against the Empire" og "Force Awakens".
Selve kjernen i Disney Infinity 3.0 er uansett Toy Box. Her er rammene mye løsere, og man kan både bygge og spille seg gjennom sine egne verdener. Man kan innrede hus og besøke venner og kjente. Jeg spår at det vil bli mer liv her enn det var i tilsvarende modus i Disney Infinity 2.0. Du kan naturligvis også bruke figurene du allerede har kjøpt i denne utgaven, så du er ikke nødt til å ta opp forbrukslån for å ha det gøy.
Blir du lei av dine egne skaperverk, eller bare ikke føler kreativiteten, kan du enkelt laste ned andre spilleres verdener og løpe rundt i dem. Det er også mulig å utfordre spillere på nett i diverse minispill, selv om denne modusen føles litt tom før lansering.
Selv om det er mulig å bruke mange timer i Toy Box, så føles startpakken litt liten. Denne anmeldelsen er basert på kun innholdet i pakken, og opplevelsen formelig trygler om å skaffe flere figurer. De tekniske problemene stopper heller ikke med det tidligere nevnte kameratrøbbelet. Jeg opplevde nemlig at spillet frøs flere ganger, eller at skjermen bare ble svart helt plutselig. Den eneste løsningen var å starte spillet på nytt, og i tillegg til lange lastetider dreper det en god del av tempoet i leken.
Uansett er dette en fantastisk utnyttelse av George Lucas' oppkjøpte univers. Det er ingen tvil om at dette er ekte Star Wars. Stemningen er fantastisk, og jeg gleder meg veldig til neste utvidelse. Twilight og the Republic er det beste som har skjedd denne spillserien - med Guardians of the Galaxy til Disney Infinity 2.0 på en andreplass. Dette blir et godt år for oss som liker sammensmelting av spill og leketøy.