Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Fallout 4

Fallout 4 - Automatron

Den første utvidelsen har ankommet Bostons radioaktive jaktmarker, men stråling har jo aldri vært noe problem for roboter. Vi har anmeldt Fallout 4 - Automatron...

Vi likte Fallout 4 veldig godt da det kom ut i november, og enda bedre etter oppdateringene. Derfor kastet vi oss gladelig over den første utvidelsen til dette gigantiske eventyret satt til et katastroferammet Boston. Fallout 4s Automatron gir oss flere nye robottyper, samt muligheten til å ødelegge dem og bygge egne roboter av delene deres. Høres da topp ut? Vel, det er fortsatt ikke perfekt.

For som tilfellet er med grunnspillet er ikke historien særlig interessant eller gripende. Den selvutnevnte superskurken The Mechanist har av en eller annen grunn sluppet en drøss med ondskapfulle roboter ut i Commonwealth. Gjennom fire nye oppdrag er det opp til oss å finne ut hvorfor han gjorde det, og selvsagt stoppe det. Uheldigvis er ikke skurken like dyp og interessant som vi skulle ønske. Motivene er litt for platte, og personligheten litt for generisk. Det samme gjelder de nye karakterene man møter. De føles i stor grad kun som kopier av de vi har sett før. Da er det enda godt at noen nye gameplayelementer bedrer helhetsinntrykket.

Automatrons mest underholdende aspekt er nemlig robotene. Om det er noe The Mechanist skal ha skryt for, må det være kreativiteten hva robotbygging angår. Vi forventet ikke såpass mye variasjon blant robottypene. De ser ikke bare annerledes ut, men har også et ganske variert våpenutvalg og angrepstaktikker. Her kunne Bethesda raskt gått i fella med å bare lage klassiske Fallout-fiender med robotutseende, men de har virkelig gjort seg flid. Enkelte ganger måtte vi endre taktikken vår fordi vi møtte fiender som kunne gjøre stor skade om vi gikk frem som planlagt. Kanskje greit å legge fra seg øksa når man møter roboter som sprenger seg selv i lufta om man kommer for nærme?

Fallout 4Fallout 4

En fin måte å beskytte seg mot de ulike typene? Hva med å kunne bygge sine egne robotkompanjonger? Også på dette området er variasjonen imponerende. Her kan du bygge en robot for enhver anledning. Velg hode, føtter, armer, våpen, stemme og mye mer. Det kan dog hende du må grinde endel for å bygge opp Robotics-evnene dine nok, da noen av de tøffeste tilpassningsmulighetene er låst bak de øvre nivåene. Her er det likevel mye rom for eksperimentering, og selv etter nær ti timer med utvidelsen finner vi fortsatt interessante kombinasjoner å utstyre roboten vår med. Dette gjør litt opp for at vi går rundt i de samme områdene igjen, fordi vi har nye måter å kjempe på.

Alt i alt er Automatron en god utvidelse. Til tross for at historien og karakterene er ganske kjedelige gjør gameplayet opp for mye av det. Vi fant noen nye favoritterfiender blant de nye robottypene, og med hundrevis av tilpassningsmuligheter for å lage din helt egne robot får du flerfoldige timer med underholdning for pengene. Liker du basespillet, og bare ønsker deg litt mer variasjon i kampene, kan raskt Automatron være verdt et kjøp.

Fallout 4Fallout 4Fallout 4
      7 / 10
      +