Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Fallout 4

Fallout 4 - Wasteland Workshop

Hvordan fungerer Pokémon-mekanikker i ødemarken rundt det som en gang var Boston. Ikke like bra som resten av Fallout 4, dessverre...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Da jeg anmeldte Fallout 4 tilbake i november i fjor var det med meget rosende ord. Jeg falt pladask, og begynte å glede meg til utvidelsene straks de ble annonsert. Startskuddet gikk med Automatron-pakken, som var ganske fornøyelig selv om den var kort. Jeg håpet derfor at fortsettelsen skulle bedre standarden, men dessverre ser trenden ut til å være det motsatte.

HQ

Når jeg bruker ordet "skuffende" velger jeg det alltid med omhu, og det er forsåvidt ikke noe i Wasteland Workshop-pakken som er direkte dårlig. Pakken inneholder en god mengde med både funksjonelle og dekorative gjenstander å krydre basene dine med, og jeg er ikke i tvil om at mange vil kose seg mye med alt sammen. Problemet er bare at jeg personlig ikke ble helt fanget av byggedelen i grunnspillet, og av samme grunn ble Wastelands Workshop litt tamt for meg. Jeg burde kanskje skjønt det utfra navnet, men håpet var at dette skulle være pakken som omvendte meg med tanke på byggingen, fremfor spikeren i kista.

Jeg visste naturligvis at pakken kretset rundt utbygging av "settlements", og særlig én nyhet fanget oppmerksomheten min. Gjennom DLC-pakken skulle vi nemlig få sjansen til å fange både dyr, monstre og mennesker, og deretter la dem kjempe til døden i en arena du selv har bygget. Alternativt kunne man temme dem og la dem ferdes fritt rundt med resten av befolkningen. Det hørtes skikkelig kult ut, men dessverre fungerer det ikke like bra i praksis.

Dette er en annonse:
Fallout 4Fallout 4

For å fange dyr og fiender må man bygge feller. Disse fellene legges automatisk inn i byggelisten din når du har installert DLC-paken, og de er fordelt over tre kategorier. Man har små feller på størrelse med kattebur, store feller som kan romme selv Deathclaws og en mellomting. Du har dessuten tilgang på alt sammen fra begynnelsen av og man får ingen oppdrag eller lignende som introduserer hvordan fellene fungerer. Man får heller ingen forklaring på hvordan det gir mening i Fallout-universet at dette nå er en mulighet.

For meg var det imidlertid ikke bare mangelen på historie som skuffet, men også hvordan selve jakten på dyr og fiender foregår. Det blir litt for enkelt, rett og slett. Man setter ut feller innenfor byggeområdet, kobler til strøm, og venter. Mn kan korte ned ventetiden ved å sove eller å dra på eventyr i ødemarken, men uansett er ikke selve jakten særlig spennende. Det gir heller ingen mening at fellene må plasseres innenfor byggegrensene, og det hadde eksempelvis vært mye artigere hvis man måtte spore opp dyrene tilholdssted først, og deretter plassere ut fellene strategisk.

Fallout 4Fallout 4
Dette er en annonse:

Etter at dyrene er fanget kan de altså temmes, og dessverre er også denne delen av pakken underveldende. For å temme et dyr trenger man nemlig bare å konstruere en såkalt Beta Wave Emitter og vips er mutantene fromme som lam. Man er avhengig av å ha nok "karisma" og minst ett poeng i både Animal Friend og Wasteland Whisperer-perksene, men det er likevel en rimelig mekanisk prosedyre.

For øvrig er det også mulig å få innbyggerne i byen til å kjempe mot hverandre ved hjelp av arenaplattformer, og dette er nok et eksempel på en god idé som ikke er ordentlig gjennomtenkt. Før hver kamp kan starte må man bygge plattformer til begge krigerne. Herfra vil de to være fiendtlig innstilt til hverandre og det sekundet de får øye på hverandre starter en kamp til døden. For å holde oversikten burde du bygge en slags innhegning til dem, men dette er ikke hovedproblemet. Hovedproblemet er at man ikke får noe særlig ut av å se på kampene. De er ikke underholdende å følge som publikummer, og det det finnes ikke noe betting-system eller liknende du kan bruke til å tjene på kampene. Det eneste du sitter igjen med er derfor én mindre i innbyggertall.

HQ

Wasteland Workshop er derfor mest en pakke med ubrukt potensiale slik jeg ser det. Jeg så for meg mange kule funksjoner da pakken ble annonsert, men nå som jeg har prøvd dem selv fremstår pakken som nokså mangelfull. Den holder forsåvidt det den lover, men det er lite her som fungerer like bra som man skulle tro på forhånd. Det tilfører ikke Fallout 4-opplevelsen noe særlig, og holder definitivt ikke samme kvalitet som grunnspillet.

05 Gamereactor Norge
5 / 10
+
Artig med nye ting å pynte opp settlements med.
-
Null historieinnhold, kjedelige spillmekanikker, lite belønnende.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Medlemsanmeldelser

  • Solmyr Raven
    Skal jeg være ærlig så er jeg drittlei sandkassespill og åpne verdner. Jeg frydet meg ikke stort over Fallout 3, ei heller Skyrim da det første... 9/10
  • Klossmajor
    Krig. Krig endres aldri. Det samme kan sies om Bethesda sin evne til å tenke nytt i en sjanger der de på mange måter er toneangivende. Jeg må... 4/10
  • onkelcleo
    Fallout 4 - Krig kunne tålt en hårklipp og en dusj. Forfatteren av dette innlegget ønsker å gjøre det kjent at karakteren 5/10 ikke betyr noe... 5/10

Relaterte tekster

2
Fallout 4 VRScore

Fallout 4 VR

ANMELDELSE. Skrevet av Robin Høyland

Bethesda har virkelig fått sansen for VR. På kort tid har utgiveren lansert hele tre VR-spill, og Fallout 4 VR er det siste i rekken. Men har de satset alt?

4
Fallout 4: Far HarborScore

Fallout 4: Far Harbor

ANMELDELSE. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Den tredje utvidelsen til Fallout 4 byr på en spennende og mystisk øy å utforske, og det eneste problemet er i grunnen tekniske svakheter. Vi har satt karakter...



Loading next content