Final Fantasy XV

Final Fantasy XV

Det er alltid en viss risiko knyttet til spill der utviklingen aldri ser ut til å gå mot slutten, men i hvilken retning tippet det for Final Fantasy XV? Vi har testet...

Jeg må si det som det er. Jeg har ikke gledet meg til Final Fantasy XV. I hvert fall ikke før jeg testet Final Fantasy XV: Episode Duscae, som jeg skrev noen ord om i bloggen min i fjor. Jeg har ikke klart å kose meg med noen av spillene etter FFX, med unntak av den demoen. Jeg fikk et håp, men har vært mer spent enn jeg gledet meg. Etter mange timer på planeten Eos har jeg kommet til en konklusjon. Final Fantasy XV er et fantastisk godt spill som jeg kommer til å storkose meg med i lang tid fremover. Det har så absolutt vært verdt ventetiden!

Ikke siden Skyrim har jeg sett en så spennende verden som skriker etter å utforskes, som den vi finner i Final Fantasy XV. Her er det så mye å gjøre og enda mer å se. Jeg har tatt meg selv i å vandre gatelangs i Lestallum i altfor lang tid, til tross for tidspress i forbindelse med anmeldelsen du nå leser. Jeg har gått over hele Duscae-regionen uten noe mål annet enn å utforske. Tatt inn de vakre detaljene, beskuet de fantastiske (og ganske store) skapningene i innsjøen, funnet Chocobofarmen, lett etter skatter, fisket ...ja, hva har jeg vel ikke gjort? Over hver eneste bakketopp i denne gigantiske åpne verdenen er det hundre nye ting å se og gjøre.

Final Fantasy XVFinal Fantasy XV

Du spiller som Noctis Lucis Caelum, kronprinsen av Lucis. Sammen med Gladiolus, Ignus og Prompto, dine livvakter og venner, reiser du fra hovedstaden for å gifte deg og bringe i land en varig fredsavtale mellom Lucis og Imperiet Nifelheim. Ting går derimot ikke helt etter planen da Nifelheim bryter den midlertidige fredsavtalen og angriper, med ødeleggende effekt. Sammen med dine allierte må du ta grep for å beseire det onde imperiet og redde verden. Dette høres kanskje veldig simpelt ut men jeg lover, det er så absolutt en fordummet versjon av utgangspunktet til historien.

Historien er i seg selv veldig spennende og godt fortalt. Den tar deg gjennom denne fantastisk vakre verdenen, og du møter mange minneverdige og fantastiske personligheter. På veien vil du mest sannsynlig måpe, le, få rusk i øyet, bli sint og glad. Du kommer til å føle deg både hjelpeløs og uovervinnelig. Du kommer til å føle at du gjør noe av betydning. I hvert fall gjorde jeg det. Det anbefales visstnok å se filmen Kingsglaive: Final Fantasy XV for å få mest ut av historien. Dette har jeg ikke gjort selv, men jeg skal absolutt gjøre det når jeg klarer å legge fra meg spillet.

De fire hovedpersonene ser ut som et boyband og internett har gjort narr av dem lenge på grunn av dette. Ok, det er greit, de ser ganske komiske ut. Men på ingen måte er de dårlige figurer! Tvert imot. De er en herlig gjeng med sine styrker og svakheter. De er fulle av sjarm og liv. Jeg bryr meg om dem. På et tidspunkt i spillet satt jeg på taket av et hotell mens resten av gruppen var på rommet og slappet av etter en heftig kamp. Prompto (han blonde som ligner på Cloud fra FF VII) kom opp til meg og begynte å snakke. Han delte sine tanker og bekymringer. Han følte at han ikke hadde like mye å bidra med som oss andre, og at han ikke var en nødvendig del av gjengen. Jeg syntes synd på han og fikk lyst til å gi han en klem. Selvsagt er han en av gjengen! Han er min venn og har like mye å bidra med som alle andre. Dette sa jeg selvsagt til ham, og han satte pris på det. Det er lenge siden jeg har brydd meg så mye om figurer i et spill, eller en film for den saks skyld. Jeg digger at jeg kan føle vennskapet og samholdet på kroppen.

Spillet er også fylt opp til randen av sideoppdrag, dusørjakter og hemmeligheter. En del av oppdragene er bare fyll, men de dras ikke ut i tid, så jeg har til gode å bli lei midt i et av dem. Jeg har konstant 10-15 aktive oppdrag og tar dem mens jeg er i nærheten. En del av dem er også veldig underholdende i seg selv og er en fryd å gjøre mens resten er en god kilde for penger og erfaringspoeng uten å føles unødvendig. Alt man gjør har noe for seg, på en eller annen måte og jeg storkoser meg hele veien.

Kampsystemet i FFXV er et av de morsomste jeg har vært borti. Jeg hadde mine tvil etter Episode Duscae, men jeg ble kjapt vunnet over. Det er kjapt, intenst og det flyter ekstremt godt. Lett å lære seg, vanskelig å mestre. Etter en del prøving og feiling fløy jeg mellom fiendene mine, hoppet unna, warpet til et høyt punkt i nærheten, skaffet meg overblikk og stupte tilbake til kampens hete. Det er så gøy at jeg med glede stuper inn i helt unødvendige kamper jeg godt kunne ha droppet. Jeg gliser hver gang jeg får til et angrep sammen med en av de andre på laget, og jeg ler hver gang jeg snubler over en av de tøffere fiendene i spillet. Endelig en mulighet til å bli enda bedre, sier jeg til meg selv.

Final Fantasy XVFinal Fantasy XVFinal Fantasy XV

Det ble en utfordring å fullføre historien grunnet min ekstreme lyst til å utforske alt og gjøre sideoppdrag. Historien godt kunne ha vært dårlig, noe den ikke er, og jeg ville fortsatt ha gitt spillet en høy score. Alt annet er nemlig så innmari bra. Heldigvis er historien er veldig god. Den er godt fortalt, den foregår i en spennende og levende verden, og den både interesserer meg og rører meg. Den holder meg på kanten av sofaen.

Sånn, nå har jeg skrytt veldig mye her, så det er på tide å klage litt. Det er ikke mye å pirke på, så dette kommer til å gå fort. Jeg spiller spillet med engelsk tale. Noen av dere vil se på det som et svik, men det får så være. Stemmeskuespillet er dessverre skuffende svakt. Dette gjelder ikke alle figurene man møter, men når to av fire hovedpersoner sjelden kommer seg forbi middels bra blir det et lite problem. Noctus og Gladiolus høres rett og slett uinspirerte ut. Det virker som skuespillerne kjedet seg veldig på jobb. Ikke alltid, men altfor ofte. I kontrast til dette er dog Ignus og Prompto helt fantastiske! Ignus er den erketypiske briten. Kalkulert talemåte med en tørr vits på lur til enhver tid. Prompto på sin side er den ungdommelige og overentusiastiske rabagasten vi alle kjenner til. Når det er på sitt mørkeste vil han alltid være der og gi deg en gledesboost.

Final Fantasy XV

Det er også stor sjanse for at du vil høre NPC-er si de samme tingene om og om igjen. Dette er et kjent problem i spillmediet generelt, og man mister tidvis innlevelsen man ellers har. Med et spill på denne størrelsen kommer man heller ikke unna noen bugs. Dette er ikke et gigantisk problem i seg selv, men jeg må nevne det. Når jeg må spille 20 minutter på nytt på grunn av en bug og fordi det ikke er god nok autolagring i spillet, blir jeg ganske frustrert. Og før du sier noe: nei, jeg kunne ikke lagre manuelt i løpet av disse 20 minuttene (stikkord: stor kjempe, vill flukt). Min kompanjong satt seg fast i terrenget og jeg ble stående uten noen vei frem eller tilbake. Omstart var eneste mulighet. Veldig kjedelig.

Nå som vi er ferdig med pirkingen vil jeg skryte litt mer. Musikken! Å herregud, så deilig! Jeg har ikke oppnådd dette nivået av gåsehud siden Skyrim. Det er vakkert, episk og intenst. Lydsporet til Final Fantasy XV blir med meg videre i livet, sammen med blant andre Skyrim og Gears of War 2. Det er et mesterverk i seg selv. Grafikken er dessuten like vakker som musikken. Med et spill på denne størrelsen trodde jeg ikke at det var mulig å få det så pent som det er. I hvert fall ikke på en Playstation 4. Selvsagt, går man tett nok inntil ting ser man mangler, men det går heldigvis lang tid mellom hver gang man må gjøre det. Lyseffektene er i toppklasse, detaljnivået er ekstremt. Det er rett og slett det peneste spillet jeg har spilt på konsoll. Kanskje et av de peneste generelt sett. I tillegg til grafikken er også designet helt fantastisk. Områdene ser og føles ekte ut. Det bidrar til å trekke meg dypere inn i spillet, og jeg har ærlig talt ikke lyst til å gå ut av det.

Det er så mye mer jeg både kan og vil si, men jeg ser nå at denne anmeldelsen nærmer seg for lang, så du får heller spille selv. Men jeg vil avslutte med dette: Final Fantasy XV er nå et medlem av min personlige topp 5-liste. Det er et av de beste spillene jeg har spilt noensinne, og dette er den sterkeste nieren jeg kan gi.

9 / 10
+
Vakker grafikk og musikk, sterke personligheter, stor skala, fantastisk design, givende sideoppdrag og god historie.