Doom

Doom til Switch

Doom vil vise oss at selv en hendig liten konsoll som Switch ikke nødvendigvis betyr at man går glipp av voksne og brutale opplevelser. La oss se om det lar seg gjøre!

Om noen hadde fortalt meg i fjor at nye Doom ville være å finne på Nintendo sin konsoll ville jeg ha hevet øyebrynet skeptisk. Ikke pokker om Nintendo har en konsoll som har futt nok til å takle Doom. Men neida, joda, her er vi altså, et år senere og Doom er nå å finne på Nintendo sin hybridkonsoll, Switch.

Vi har allerede en Doom-anmeldelse her på Gamereactor, så denne anmeldelsen vil kun fokusere på hvordan spillet kjører teknisk på Switch. Selv storkoste jeg meg med PC-utgivelsen i fjor, så det blir den jeg vil sammenligne med.

Så, hvordan kjører spillet på Switch? Faktisk, uventet bra. Jeg så for meg at spillet kom til å slite, hakke og ha massive fall i bildeoppdateringen, men neida, til min overraskelse kjører spillet stabilt og jevnt hele veien. Riktignok har de måtte ofre mye for at spillet i det hele tatt skal kjøre på Switch.

Oppløsningen er redusert til 720p, både når maskinen er koblet til docken og i håndholdt format, og bildeoppdateringen er låst til 30 bilder i sekundet. Teksturene er kraftig redusert, sammen med kvaliteten på lys og skygger. Om jeg skulle sammenlignet med PC så vil jeg si at spillet kjører på noe som ligner på de laveste innstillingene. Bildet er ikke like skarpt, de finere detaljene i omgivelsene forsvinner litt, og det får hele spillet til å se litt utvasket ut. ID og Bethesda valgte å kutte ned det visuelle for å få til en god flyt i gameplayet, som egentlig er det viktigste i Doom.

Doom
Spillet er ikke like detaljrikt på Switch, men ser fortsatt bra ut til å være på en konsoll med en brøkdel av kraften til PS4 og Xbox One.

Den smidige og intense actionopplevelsen jeg fikk fra Doom på PC føles veldig nedgradert med kun 30 bilder i sekundet og redusert bildekvalitet, men etter litt tid med spillet oppdaget jeg raskt at spillet fortsatt er like gøy. For til tross for de visuelle nedgraderingene så er det nøyaktig det samme spillet. Nivåene er de samme, samt våpnene og fiendene, men det viktigste av alt er musikken som akkompagnerer deg i de heftigste actionsekvensene i spillet. De heftige industrielle gitarriffene gir meg fortsatt adrenalinkick gjennom høretelefonene mine når jeg spiller. Doom-opplevelsen er bevart. Det er fortsatt like tilfredstillende å skyte demoner i filler, smadre skallene deres med hendene og kutte dem i biter med motorsagen. Jeg gliser like mye som en psykopat med Switch som med PC-utgaven.

Kontrollen er selvsagt noe jeg ikke kan overse. Førstepersonskytespill er noe jeg foretrekker på PC. Uansett hvor komfortabel en håndkontroller må være, så kan den ikke overgå mus og tastatur. Det tok meg litt tid å venne meg til å styre sikte med kontrollen, spesielt med tanke på hvor raskt og hyppig fiendene hopper rundt på skjermen, men etter å ha lagt om spillestilen min litt fikk jeg taket på det igjen og jeg må si at, ja, å spille Doom med kontroll fungerer så greit som det kan, dog jeg vil påstå at Pro kontrollen til Switch er hakket mer behagelig enn å bruke joy con'ene. Er du vant med å spille skytespill på konsoller så vil du ikke har noe problemer her.

Så er det kanskje det beste argumentet for å ha Doom på Switch. Håndholdt. Nå er det mulig å ha et fullverdig Doom-spill med seg på farten, med alt av innhold som i det andre versjonene. Jeg har nemlig lagt min elsk på Switch som en håndholdt konsoll. Over halvparten av tiden min på Switch er i håndholdt modus. Enten jeg sitter i sofaen, foran Pcen, ligger i sengen eller sitter på rammen, så er det knall å ha med seg Switchen. At jeg kan få bukt med både helvetes demoner og de indre demonene samtidig må da kunne kalles å slå to fluer i en smekk?

Doom
Sammenligning av PS4 og Switch utgaven.

At Doom kjører på Switch viser bare hvor fleksibel konsollen er, og hvor langt vi har kommet med håndholdt teknologi. Min 3DS har fint måtte se seg lagt vekk til fordel for Switch, og når jeg kan ha spill som Doom med meg styrker det bare min preferanse for konsollen.

Men for all del, Doom på Switch er fortsatt den «svakeste» utgaven av Doom. Vil du ha den komplette opplevelsen uten kompromiss så er det PC-utgaven som gjelder, eventuelt PS4/Xbox One, så har du en av de andre konsollene vil jeg heller anbefale et kjøp der. Ønsker du derimot å ha Doom med deg på bussen, toget, eller på do, så vil ikke Switch-utgaven skuffe. Dette er en overraskende god port fra de andre versjonen, til tross for alt de måtte nedjustere, men jeg kommer definitivt til å spille gjennom resten av spillet når jeg er ferdig med denne anmeldelsen. Med dette viser Nintendo at de mer en gjerne ønsker mer voksne spill velkommen til Switch!

Oppdatert med inntrykk fra flerspillerdelen

Doom på Switch var en imponerende teknisk fremvisning av hva som er mulig på konsollen, men jeg fikk ikke så mye tid på flerspilleren før anmeldelsen måtte være klar. Etter at anmeldelsen og spillet var lansert måtte jeg jo finne ut om det er noe liv i flerspilleren.

Jeg satte meg ned for å spille mellom klokken halv syv og ni på kvelden, noe som burde være prime time for spilling for de fleste. Det var det, for det tok ikke lange tiden for meg å finne matcher å komme inn i. Det var alltid nok folk til å fylle to lag og gi varierte kamper, og det var kun ved enkelte unntak at lagene var ujevne med tanke på ferdighetsnivå på spillerne.

Det første jeg la merke til var at flerspilleren ser ut til å være mer krevende å kjøre enn enspilleren for konsollen. For med alle spillerene som hopper rundt og alt som skjer samtidig så følte jeg at det begynte å hakke litt. Det var også mye enklere og mer behagelig å spille med konsollen i docken fremfor håndholdt, da mest fordi skjermen blir litt for liten til å følge med på alt som skjer.

Doom sin flerspiller har måtte gjennomgå litt av hvert siden spillet først ble lansert i fjor. Blant klagene var mangel på forskjellige spillmoduser, dårlig design på kartene, våpnene, glorykills og DLC-kart. Nå er DLC-innholdet inkludert i Switch-utgaven, så de har iallefall lagt et plaster på såret. Nå spilte jeg ikke mye av Doom sin flerspiller på PC, og jeg er heller ikke særlig begeistret for å spille FPS online på en konsoll, men alt i alt var jeg positivt overrasket over at det var så aktivt, så det er tydelig at det er et marked for online FPS på Switch. Med Splatoon 2 som den eneste store onlinetittelen for øyeblikket så er det ikke så mye annet å velge mellom for Switch-eiere, så Doom har iallefall klart å plassere seg i en nisje der.

Jeg kommer nok aldri til å bruke mye tid på Doom sin flerspiller, men for dem som ønsker det så er iallefall muligheten der, og den virker å leve ganske greit for øyeblikket.

7 / 10
+