Lego The Incredibles

Lego The Incredibles

Ayub har endelig fått prøve seg på det nye Lego-spillet om superheltene i Parr-familien. Greier dette spillet å leve opp til superheltstatusen sin?

Lego-serien har klart å holde seg i live i over 10 år med haugevis av Lego-spill som blant annet Lego Batman, Lego Star Wars og Lego Indiana Jones. Denne gangen er det Disney/Pixar-universet som inntar Lego-verdenen. Jeg har fått en god dose av Lego The Incredibles og her er min dom!

Lego The Incredibles

Du møter familien Parr i relativ ro og mak. Den fredelige familiestunden varer ikke særlig lenge før du møter på Underminer, som er i ferd med å rane en bank. Selve ranet er ikke så ille, men heller hans onde handlinger som ødelegger byen og skader befolkningen. Når du først får spille på ordentlig får du styre Mr. Incredible. Sammen med Elastigirl (og litt senere med resten av Parr-familien) skal du bekjempe Underminer.

Det er også her du blir introdusert til den nye greia i dette spillet, nemlig superkrefter. Alle figurene i spillet har sin egen unike superkraft, som fylles opp ved å bekjempe fiender. Der Mr. Incredible utfører et jordskjelv ved å hoppe ganske høyt opp i lufta, bruker Elastigirl sin elastiske kropp til å denge løs på fiender. I likhet med at figurene har sin unike superkraft, har de også sine unike hemmeligheter spredd rundt i spillet. En figur kan ha verktøyet til å hacke datamaskiner, mens andre har egenskapen til å bli gjennomsiktige. Mulighetene er like uendelige som det er hemmeligheter spredd rundt omkring.

Kort oppsummert er handlingen todelt og tar først for seg den nye Incredibles 2-filmen, for så fortsette den andre halvdelen av spillet med historien i den første The Incredibles-filmen. Akkurat hvorfor utviklerne valgte denne rekkefølgen er noe jeg stusser litt ved, for det kan virke forvirrende. Spesielt for folk som ikke har sett den første filmen. Jeg vil ikke si så mye mer enn det om historien i spillet, slikt at du kan oppdage den helt på egenhånd.

Ved siden av hovedhistorien, finnes det rekke sidehistorier som du støter på underveis. Som for eksempel var jeg på et oppdrag der jeg fikk anledningen til å hjelpe flere av byens innbyggere. En hadde blitt frastjålet iskremen sin, vannkraner i byen måtte fikses, ødelagte gjenstander måtte gjenoppbygges, mennesker måtte reddes fra brennende bygninger, tyver måtte fakkes; dette var bare noen av oppdragene som var tilgjengelige. De varer relativt kort, men de er likevel interessante, og så er det litt deilig å få gjøre noe annet enn kun hovedhistorien.

Lego The Incredibles

I tillegg vil sideoppdragene få følger i hovedhistorien, som for eksempel at du vil bli premiert med en «Incredibrick», som da er spesielle Lego-blokker som trengs for å komme deg videre i spillet. Disse spesielle brikkene er også nye i Lego-serien, og ved å ha nok Incredibricks kan du sette i gang en sekvens der du må trykke iherdig på O-knappen på PlayStation 4-kontrolleren, for å fylle opp et meter. Når alle figurene har fylt opp meterne sine, vil Incredibricksene dine forvandle seg til noe stort og viktig, avhengig av situasjonen. Om du spiller alene er dette kult de tre første gangene, senere blir det bare mer strevsomt, tidkrevende og kjedelig.

Lego The Incredibles

Samarbeidsmodusen er Lego-spillenes viktigste høydepunkt, og det er uten tvil det samme her også. Du har muligheten til å spille alene, men også spille sammen med en venn når som helst. Det er så enkelt som å ta frem en ny håndkontroller og trykke «Options» (eller andre knapper, avhengig av spillkonsoll). Spillopplevelsen er mye gøyere når du gjør ting sammen med andre, ikke minst fordi du slipper å måtte lide deg gjennom en god del dumme AI-styrte lagkamerater. Det jeg opplevde som veldig irriterende med å spille sammen med figurer som er AI-styrte, er at de hjelper til i en viss grad fram til de dør, og så står de plutselig helt stille. Dette fikk jeg erfare stadig vekk når jeg, for eksempel, styrte Elastigirl og lagde en bro, så stod bare partneren min der, helt stille. Eller så var det andre ganger da partneren min var dum som et brød, og alltid døde i slåsskamp mot fiender. Hen står jo bare der og ber om juling, mens jeg gjør hele jobben!

Det jeg savner aller mest er en ordentlig flerspillerdel over nett. Vi lever tross alt i 2018, hvor man kan samarbeide med andre mennesker tvers over jordkloden i ganske mange spill. Jeg synes det er trist at i et så actionfylt og spennende spill, er det ikke mulighet for å spille 4-player sammen. Det ville naturligvis gjort opplevelsen betraktelig gøyere.

Om du liker å trykke, trykke, og atter en gang trykke på samme knappen, er dette spillet for deg. Spillet inneholder såpass mye knappe-sekvenser at jeg enkelte ganger begynte å lure på om dette er God of War, eller hva skjer liksom? Det er enkelte steder i historien hvor disse sekvensene passer ganske godt, som for eksempel når du skal bruke dine Incredibricks, eller når du slåss mot fiender og plutselig zoomer kameravinkelen inn mot deg og fienden, og du slår ham som bare det ved å trykke iherdig på firkant-knappen.

Lego The Incredibles

Når det kommer til spill legger jeg raskt merke til musikken. Det kan være "make or break" i et spill for meg. Komponisten, Michael Giacchino, har virkelig klart å levere varene i Lego The Incredibles. Du vil finne en god blanding av intense rytmer i blant annet bosskamper og når du bruker Incredibricks, til rolig og avslappende musikk når du tasser rundt i byen. På grunn av den fengende musikken, er det faktisk en del scener i spillet som jeg tror jeg aldri kommer til å glemme.

Lego The Incredibles

Lydeffektene er ikke noe å skryte noe særlig av, når du knuser ting i spillet hører du den nostalgiske lyden av Legobrikker som faller ned. Samme lyden som teknisk sett har vært tilstede i alle de årene jeg har spilt Lego-spill. Stemmeskuespillet til figurene synes jeg passer ganske fint, utenom Mr. Incredible, jeg sliter med å holde meg seriøs hver gang han åpner munnen. Mr. Incredible hørtes i begynnelsen ut som Peter Griffin, og jeg kunne dessuten ikke huske at han hadde en så komisk stemme i filmen. Uansett så er stemmen, og ikke minst replikkene hans, med på å gjøre spillopplevelsen veldig gøy.

Kort fortalt er dette et spill fylt av humor, spenning og ikke minst kule og uforglemmelige scener. Personlig fikk jeg veldig til å se på The Incredibles-filmen igjen, etter å ha sett kjente fjes som Frozone, Syndrome, Bon Voyage, Underminer, og mange flere. Selv om Lego The Incredibles blomstrer på en god del områder, har det fremdeles en del store mangler som er unødvendige i 2018. Men sånn jevnt over er dette et spill som jeg tror et hvert barn vil elske, spesielt med tanke på all den ødeleggelsen man kan forårsake,og, ikke minst, muligheten for å styre over 100 kjente figurer fra Disney/Pixar-universet, som for eksempel Dory.

7 / 10
+
Humor, action, bra utvalg av spillbare figurer, bra soundtrack, en del uforglemmelige scener.