Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Spider-Man

Spider-Man: The Heist

Eirik har svingt seg rundt omkring i New York igjen med Spider-Mans første utvidelse. Her får vi mer av det vi liker i selve spillet, men ikke så mye annet enn det.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Jeg likte Spider-Man veldig godt da jeg først spilte det for snart to måneder siden, og tar stadig turen innom Manhattan i disse dager også. Derfor har jeg ventet spent på å se om spillets første utvidelse, The Heist, ville gjøre disse besøkene enda mer spennende. Etter omtrent tre timer med Black Cat og et par andre velkjente personer angrer jeg slettes ikke på at jeg skaffet meg utvidelsen, men samtidig er det tydelig at Insomniac sparer på kruttet til noe større.

Spider-Man

For der hvor selve hovedspillet nærmest føles som en MCU-film, fungerer The Heist som en slags første episode av en universbyggende TV-serie. Historien fortsetter kort tid etter de foregående tumultene, og Black Cat er nå endelig klar for å vise ansiktet sitt. Her følger Insomniac den samme oppskriften som forrige gang ved å ha dialoger og sekvenser som gjør det veldig tydelig at frøken Felicia Hardy og Peter Parker har møttes flere ganger før. Dette gir dem rom til å ha samtaler som føles naturlige, og som ikke bremser flyten i historien med å overforklare ting. Slik får vi også se de dypere sidene av Black Cat, noe som gjør henne veldig interessant. Denne kvinnen har en personlighet og væremåte som virkelig pirrer nysgjerrigheten min, så hvert møte med henne gir stadig mer innsikt i hva som driver henne og gjør det klart at dette er noe utviklerne har en større plan med. Når jeg skriver at det føles som en første episode mener jeg nemlig også at denne første utvidelsen åpenbart bare er den første av tre sammenhengende deler. For all del, den grunnleggende historien får en slags avslutning etter de tre timene det tar å gjøre absolutt alt i utvidelsen, men samtidig legges det ikke skjul på at de to neste utvidelsene vil bygge videre på dette. Å få noen flere sendinger av J. Jonah Jamesons Just the Facts, samt få et lite innblikk i forholdet til MJ og Miles kan også gjøre sitt for å rettferdiggjøre et kjøp, men dette er nok ikke nok for dere som håpet på en fullverdig utvidelse hvor man har fått svar på alt når rulleteksten går over skjermen. Personlig synes jeg det er greit når vi åpenbart vil bli bedre kjent med de ulike figurene vi møter på, og ikke begrenses til et lite sidesprang som ikke har noe med alt det andre å gjøre.

HQ
Dette er en annonse:

Når det er sagt er det ikke tvil om at historien i alt overmål er det eneste nevneverdige nye i The Heist. Selve gameplayet er også en ren fortsettelse fra hovedspillet. Det sier vel egentlig sitt når de tre nye draktene ikke har unike egenskaper engang. Spørsmålet er bare om du trenger mer eller ikke. Er du bare på leting etter å teste ferdighetene dine i flere ulike utfordringer, svinge deg gjennom Manhattan på leting etter kriminelle å denge løs på, og utforske avgrensede områder mens Spider-Man lirer ut noen artige kommentarer leverer denne utvidelsen helt klart varene. Om du derimot er ute etter nye gameplay-mekanikker er nok ikke et sideoppdrag hvor du leter etter bomber med Spider-Bot en interessant nok vri på utfordringene til å rettferdiggjøre et kjøp akkurat nå. Til det gjør utvidelsen altfor lite. Har du allerede gjort alt i hovedspillet er det bare noen få områder som krever at man stopper flere kriminelle aktiviteter og Taskmaster-lignende utfordringer igjen, så det er i grunn historieoppdragene som utgjør den store forskjellen.

Spider-Man: The Heist er alt i alt en fortsettelse av hovedspillet, verken mer eller mindre. Liker du Spider-Man og universet Insomniac har introdusert oss for, vil jeg helt si at det er verdt å bruke noen kroner på The City That Never Sleeps-pakken. Om denne delen var det eneste vi fikk ville jeg ikke sagt det samme, for det er åpenbart at dette bare er en hel pakke med snadder som er delt inn i tre deler. The Heist leverer en historie som bygger opp til noe større, og som virkelig gjør det klart at jeg vil innta Manhattan igjen når de to andre utvidelsene slippes i november og desember, men samtidig gjør den såpass lite nytt i seg selv gameplay-messig at det også er greit med disse små pusterommene mellom svingomturene

Spider-Man

.

Dette er en annonse:
07 Gamereactor Norge
7 / 10
+
Stadig bedre figur- og universbygging, Mer av det gode fra hovedspillet
-
Veldig lite nytt gameplay-messig, Er åpentbart bare første del av noe større
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

0
Spider-Man: Silver LiningScore

Spider-Man: Silver Lining

ANMELDELSE. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

De to foregående utvidelsene bydde på helt grei underholdning, men det viser seg at Insomniac bare sparte på mesteparten av kruttet til slutten.

1
Spider-Man: Turf WarsScore

Spider-Man: Turf Wars

ANMELDELSE. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Andre kapittel i en trilogi har ofte en tendens til å bare føles som et lite pusterom mellom den nysgjerrighetspirrende starten og intense slutten. Turf Wars faller dessverre i den fellen.



Loading next content