A Fisherman's Tale er et av de spillene som bare kan gjøres i VR. Det er en kortere spillopplevelse med relativt enkle oppgaver, men dette har utvikler Innerspace VR pakket inn et visuelt spennende eventyr, og en handling som gjør akkurat nok for å pirre mystikksansen.
Du spiller en fyrvokter som har en liten modell av fyret i midten av oppholdsrommet sitt, og én dag dukker en liten versjon av deg opp i vinduet på modellen. Når du river av taket for å ta en nærmere titt, forsvinner plutselig taket på rommet du selv står i, og over deg ser du en diger utgave av deg selv, med taket i hånden. Over kjempen ser vi toppen av fyrtårnmodellen, og over den igjen et enda større fyrtårn.
Spillet varer ikke lenge, men slike øyeblikk unnskylder så mangt, nettopp fordi det hele foregår i VR. En fortellerstemme geleider oss igjennom det drømmeaktige eventyret på fire kapitler, og sørger for at de allerede enkle oppgavene ikke oppholder deg særlig lenge.
Det er egentlig greit, for det holder handlingen i gang, og drar det ikke ut til det uendelige. Oppgavene består for eksempel av å erstatte ødelagte rør for å fikse vasken, men så og si alt er knyttet opp rundt modelltårnet i oppholdsrommet.
Man kan nemlig legge til eller fjerne objekter fra modellbygget for å endre størrelsen. Kaster du for eksempel en skål ut av vinduet vil den lille fyren i modellbygget kaste en bitteliten skål ut av sitt vindu, og ned på gulvet ditt. Legger du skålen ned i modellen får du en gigantisk skål i hodet. Gøyalt som det er, hadde det vært kult om noen av disse puslespillene var litt mer utfordrende.
Selv om jeg tror dette er et spill som gjør seg godt i et kort format, mener jeg likevel det kunne vært litt mer her, både i form av flere oppgaver og utstrekking av noen scener. Det var spesielt to ganger jeg synes spillet gikk litt fort frem før jeg var helt klar. Det er litt synd, men ikke noe stort problem, og når rulleteksten trillet frem satt jeg igjen med en god følelse.
A Fisherman's Tale er med andre ord et veldig godt VR-spill. Det lener seg mye på enkle opplevelser, men den spennende atmosfæren holder det gående. Innerspace VR har også gjort noen lure grep som for eksempel å la deg skyte hendene dine frem en meter ved hjelp av gripeknappene på Vive-kontrolleren.
Dette gjør at du slipper å bøye deg ned for å plukke opp noe du har mistet på bakken. Latskap kan man si, men det kom definitivt til nytte. I VR-spill er det ikke helt uvanlig at objekter forsvinner utenfor rekkevidde ved en feil, så at man kan få større rekkevidde hjelper i stor grad med å redusere sånt.
Space Pirate Trainer og Arizona Sunshine er begge morsomme, men det er ingen mangel på actionspill på VR-markedet, og selv om det finnes mange spill i retning A Fisherman's Tale, er det ytterst få som er så fornøyelige som dette.
Det blir spennende å se hva Innerspace VR har å by på i fremtiden, for hvis dette er en pekepinn har vi gode ting i vente!