Cruella (Disney+)

Cruella (Disney+)

Den ikoniske skurken er tilbake, i en frittstående historie med Emma Stone i hovedrollen.

Estellas barndom var ikke den beste da vi første gang møtte barnet som ble rammet av ulykken; ikke bare blir hun født med svart og hvitt hår og mobbet for det, hun mister også morsfiguren sin i tidlig alder og blir tvunget til å leve som en tyv sammen med to foreldreløse gutter. Men når hun får muligheten til å jobbe for et verdensberømt moteikon i voksen alder, ser hun også sjansen til å utvikle sin indre Cruella for å forandre moteverdenen - og hevne seg på mannen som har forårsaket henne så mye smerte i årevis.

Spørsmålet "Trengte vi virkelig denne historien?" er dog ofte av en retorisk art når Disney melker klassikerne sine, noe som også gjelder Cruella. Trengte vi virkelig et nytt karakterportrett av denne klassiske skurken? 20 minutter inn i filmen var jeg ikke helt sikker. Selv da Disney ga ut traileren føltes det som at det var ulønnsomt å endre karakteren fra bunnen av, og det vi ser fra antagonistens barndom lettet ikke bekymringene mine umiddelbart.

I filmen har Estella alltid hatt en grunn til å bringe frem sin mørke side i ekte Mr. Hyde-stil, og fra starten av utsettes seeren for en trist historie om hvor misforstått (og absolutt briljant) den lille rebellen er. Den er ikke helt overbevisende i sin presentasjon, men så snart vi forlater barndommen og de litt elendige barneskuespillerne, blir filmen plutselig mye bedre.

Filmen utspiller seg på 70-tallet, og som tiåret går fremover overtar Emma Stone fullstendig filmen med både energi og karisma, og det er en herlig dynamikk mellom henne og Horace og Jasper - de to skurkene som Cruella hyret i tegnefilmen. Stone stjeler særlig showet når hun gjør sitt inntog i moteverdenen, og det velter rundt med parykker og glamorøse kostymer. Det merkes at regissøren Craig Gillespie (kjent for Lars and the Real Girl) har hatt mye moro med materialet, der 70-tallets England dukker opp i en eksplosjon av opprørske farger og de ville turene mellom slummen og finere strøk er rikelige og underholdende.

Cruella (Disney+)

Filmen kommer imidlertid først ordentlig i gang når Estella omfavner sin mørke side fullt ut. Cruella fungerer best når hun er grusom, nådeløs og besatt, men hun er egentlig ikke den valpedrepende ondskapen her - her får vi mer av et hevngjerrig geni som fortsatt er klar over hvordan hun potensielt sårer sine kjære. I denne forbindelse føles Cruella som Devil Wears Prada på steroider, men samtidig mye svakere når det gjelder filmens emosjonelle drivkraft.

For hvis det er én ting filmen lider av, er det at siste akt virkelig går på tomgang. Historien er altfor lang for sitt eget beste. Plottwistene bekrefter egentlig bare det seeren allerede visste, og mengden dramatiske entreer blir også irriterende mot slutten. I tillegg har filmen en tendens til å drepe potensielt emosjonelle scener ved å skynde seg til neste scene. Filmen ender opp med å være en kavalkade av dramatiske entreer, uten den nødvendige dybden.

Da Cruella først ble avslørt ble filmen sammenliknet med Joker og Harley Quinn, noe som estetisk ikke er helt feil. De audiovisuelle kvalitetene bærer mye av filmen, men dessverre blir krimkomedien negativt påvirket av hennes overdrevne karakter, som virker mer urealistisk enn hennes tegnefilmmotpart. Heist-delene mangler finesse og jeg synes at obligatoriske forklaringer som Cruella De Vil-navnets opphav (tross at filmen i seg selv ikke føles som en direkte prolog) føles litt vel påtvungne. Selv om Stone briljerer, redder ikke det filmen som helhet.

Cruella (Disney+)Cruella (Disney+)
5 / 10

0