Ape Escape

Ape Escape

Spillserien som en gang satte standarden for hvordan Dualshock-kontrolleren skal brukes har mistet mye av sin glans. Alexander anmelder Ape Escape...

I Sonys jungel av Playstation-ekslusiver kommer man ikke foruten Ape Escape-spillene; spillene som kombinerte alien-invasjon, tidsreiser og apekatter, og som ikke minst satte analog-stikkene på Playstation-kontrolleren. Serien har nå gjort mange opptredener på de ulike Playstation-konsollene, både på Playstation, PS2 og PSP, og nå har apene også tatt veien til PS3 der du skal fange dem med Move-kontrolleren i stua. Playstation Move har hittil ikke hatt noen særlig minneverdige titler man absolutt bør investere i, og denne Move-versjonen av Ape Escape er intet unntak og faller heller ned blant party-spillene vi like gjerne kunne klart oss foruten.

I det man har klikket seg inn på historiedelen blir man introdusert for at de storøyde primatene invaderer jorden med flere titalls UFO-er. Du, en tilsynelatende stum gutt, blir overtalt av noen masete søstre til å finne og fange en ape ved navn Specter som vil lede til deres forsvunne bestemor. Og her er vi igang: Gjennom 16 nivåer skal du fange aper i bøtter og spann til du finner Specter. Dette minner mer om et apeangrep enn aper på rømmen, med andre ord, da apene løper rett mot deg.

Presentasjonen av historien og selve spillet er ganske god, og de flott animerte anime-sekvensene, godt stemmeskuespill samt en gjennomgående god grafikk klarer spillet å løfte seg og holde seg brukbart på dette planet. Historien i seg selv er tross alt ganske latterlig da episoder i handlingen gjentar seg alt for mye, og da er det alltid godt å ha en presentasjon som hever spillet et par hakk over den ellers middelmådige kvaliteten.

Problemet med historiens 16 nivåer er rett og slett det faktum at det fort blir utrolig kjedelig. Alt utenom omgivelsene og vanskelighetsgraden er så å si likt, og du gjør akkurat det samme gjennom alle nivåene: Fange apene med en svær håv, skyte bananer og andre diverse småting med en sprettert og slå svære hindringer med en vifte.

Mer enn dette og noen sterke spesialangrep er det faktisk ikke i historiedelen, og personlig ser jeg ikke helt hva utviklerne har hatt i hodene sine når de har laget 16 nivåer der spillet gjentar seg gang på gang både spill- og historiemessig. I andre tilfeller ville disse 16 nivåene tross alt ha vært for lite, men her er det allerede nok etter fem nivåer.

Når man har gått lei historiedelen er det også (heldigvis) noen minispill man også kan prøve seg på, men med mangel på dybde, variasjon og polering er ikke denne delen av spillet noen prisvinner den heller. Selv om minispillene ikke synker like dypt som historiedelen, ser man også at potensialet ikke er godt nok utnyttet. Noen ordentlige muligheter for flerspiller - som med årene omtrent har blitt synonymt med ordet "partyspill" - er for eksempel ikke implementert, og mangelen på utnyttelse av slikt potensiale får det hele til å virke uinspirert og dybdefattig. Spillet har jo tross alt utrolig lite innhold med sine tre minispill og sin to timer lange historiedel.

Move-kontrollerens funksjonalitet skal man derimot ikke klage på i det hele tatt. Den er som vanlig utrolig presis, og på grunn av dette føles mestringen av de repeterende spillmekanikkene overraskende tilfredsstillende til tider, selv om det egentlig aldri blir ordentlig moro. Hadde utviklerne bare utnyttet potensialet til Move-kontrolleren så kunne Ape Escape blitt skikkelig gøy - men nei.

Konklusjon
Det er vanskelig å anbefale Ape Escape til noen. Rett og slett fordi spillet sannsynligvis kommer til å være kjedelig for de aller fleste på grunn av den latterlig repeterende spillbarheten, samt dårlig utnyttelse av ulike muligheter. En fin presentasjon og presis kontroll redder rett og slett ikke dette, for det kunne vært så mye mer når man ser potensialet. De få timene jeg hadde med Ape Escape var så kjedelige at jeg sannsynligvis aldri vil sette meg ned med det igjen.

Ape EscapeApe EscapeApe Escape
04 Gamereactor Norge
4 / 10