Norsk
Gamereactor
artikler

Årets design (Årets spill 2018)

Det er på tide å oppsummere 2018, og dette har vi i Gamereactor gjort ved å kåre de beste spillene i ni kategorier før vi kårer selveste Årets Spill! Denne gangen tar vi for oss de spillene som har imponert oss med designet sitt.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Vi fortsetter med de fem spillene som har gitt oss mest hjerne-glede dette året, som har fått oss til å sukke og kanskje grine litt fordi de er så kule og gjennomtenkte. Vi snakker så klart om årets design!

5. plass

Årets design (Årets spill 2018)

Kristian sier:
Pode står som en av årets mer unike spillopplevelser av flere grunner. Det er et coop-spill som lett kan spilles alene, og som heldigvis ikke bruker et eneste ord med skrevet dialog. Det er også en merkbar dedikasjon til visuell historiefortelling tilstede, og dette gjøres med en disiplinert regi og tilfredsstillende sentralmekanikk som brer ut spillets distinkte kunstneriske stil. Jeg ville sagt det på en mindre pretensiøs måte, men jeg er redd det vil trekke poeng fra indie-kortet mitt.

4. plass

Årets design (Årets spill 2018)
Dette er en annonse:

Suzanne sier:
Fe er ikke bare sjarmerende som fy, med et unikt utseende og et følelsesladet lydspor, det er også veldig godt designet. Som Kristian sier om Pode:"Det er også en merkbar dedikasjon til visuell historiefortelling tilstede, og dette gjøres med en disiplinert regi og tilfredsstillende sentralmekanikk som brer ut spillets distinkte kunstneriske stil." Det stemmer utrolig godt for Fe også.

Spillet har utfordrende baner hvor du må ha en stødig hånd og tunga rett i munnen for å komme deg videre, områder som kun kan nås når du har låst opp visse evner, en verden som blir større og friere og et gameplay som blir mer lekent jo lenger ut i spillet du kommer, og skiftende farger som forteller deg når det er fare på ferde. Designvalgene - bruken av farger, lys og geometriske former - gjennomsyrer hele spillet, og får alt til å virke himla helthetlig og gjennomført. Selv når man er i helt forskjellige områder, og støter på helt forskjellige vesener, er det ingen tvil om at man er i Fes verden.

Dette er en annonse:

3. plass

Årets design (Årets spill 2018)

Eirik sier:
Det er mye som må stemme for at man skal kunne føle seg som Spider-Man i et spill, så Insomniac hadde litt av en utfordring foran seg da de startet utviklingen av PlayStation 4-eksklusiven. Øverst på listen stod det at spindelvevet faktisk måtte treffe noe for at Peter Parker skulle klare å slenge seg rundt i luften og at det skulle føles bra å utforske Manhattan. Dette betydde heldigvis ikke at de glemte de andre tingene på listen heller.

Folk ble etter hvert så desperate etter å fine feilskjær i designet at de begynte å sammenligne antallet sølepytter i det ferdige spillet med hva vi hadde sett under markedsføringen. Til og med der mislyktes de, for Spider-Man tar oss inn i en verden med troverdige figurer, veldig detaljerte omgivelser og fremragende animasjoner. Ser du bort fra håret til Parker er det lett å glemme at disse figurene ikke finnes i virkeligheten, for ansiktsanimasjonene er noe av det beste vi har sett, de ulike draktene vi kan velge mellom har detaljer mange ikke har lagt merke til enda engang, rakettene garanterer at de vil drepe edderkopper, New York er fullført ned til hvert minste ekorn og pizzahjørne, mens Parkers bevegelser er like smidige som en Onkel Skrue som unngår kreditorer.

2. plass

Årets design (Årets spill 2018)

Silje sier:
RDR2 er kanskje årets mest detaljerte spill. Her har de tenkt på alt mulig rart, og fått inn så fantastisk mye. Verdenen i spillet føles utrolig levende, og den er ufattelig stor. Til tross for størrelsen er den fortsatt utrolig variert og man kan finne nye ting overalt. Spillet bugner av ting å se på, utforske, dyr å jakte på eller studere, og NPCer å samhandle med.

Gjenskapelsen av et 1800-tallets USA er gjort skikkelig bra. Reisen på hetseryggen fra et sted til et annet er en stor del av hele opplevelsen og når verdenen er så realistisk og så nydelig, blir det ikke stort bedre enn det.

1. plass

Årets design (Årets spill 2018)

Peter sier:
God of War når helt til topps i vår kåring av design. Med en setting i norrøn mytologi er det mye å like. Høye fjell, fjorder, norrøne guder og minneverdige skapninger. Santa Monica har designet en rålekker verden, som står i sterk kontrast til tidligere spill i serien. Å boltre seg i denne verdenen er aldri kjedelig, ikke bare på grunn av miljøene, men også fiendene man møter på, som alle har et unikt design. Spillet er så god på å sakte introdusere nye fiender med unikt design, som hekser, "dark elves" eller varulver. Det er gøy å utforske områdene i spillet siden man stadig finner steder man ikke kan nå uten riktig type evner. Da kan man returnere senere når man har riktig evne, litt "metroidvania"-stil da altså. Bare å følge historien er givende nok, men her har man også en sinnsykt godt designet åpen verden hvor den mest nysgjerrige vil bli godt belønnet.



Loading next content