Det er natt, det går ikke å se noen ting i lageret jeg snart skal angripe. En fyr på andre siden av stranden kan lett avsløre min posisjon for fienden. Det er kaldt, jeg er ensom og jeg har fått begge mine ben kappet av rett under kneskålene, jeg er bare bevæpnet med et halmstrå og alt henger på meg.
Velkommen til Armed Assault. Har du det bra akkurat nå, kan det bety at du i neste sekund kan komme til å dø og en dårlig dag betyr at du bader i en elv av avføring opp til nesen, en elv som dessuten brenner og man har fått alle kroppsdeler amputerte. Armed Assault er det siste spillet fra tsjekkiske Bohemia Interactive som tidligere har utviklet Operation Flashpoint. Armed Assault er en oppfølger ettersom Codemasters og Bohemia har gått hvert til sitt. Og siden Codemasters eier navnet Operation Flashpoint, har det nye navnet til slutt blitt Armed Assault.
Armed Assault er akkurat som Operation Flashpoint var, et spill som i sine snilleste stunder er utrolig urettferdig og hensynsløst vanskelig. Andre spill som kaller seg soldatsimulatorer havner snart i skyggen ettersom Armed Assault er betydelig mer realistisk enn f.eks. Ghost Recon og Battlefield 2.
På øyen Sahrani har en krig blusset opp mellom den diktatorstyrte nordlige delen og den demokratiske sørlige republikken. Spilleren kommer til å få som oppgave å slå tilbake angrepet. Operation Flashpoint-veteraner kommer til å kjenne seg som hjemme med en gang ettersom Armed Assault er alt som forgjengeren var, og enda mer. Øyen Sahrani er en åpen og fri plass og under kampanjens gang kommer du til å utforske det meste av den, mens visse deler må spilleren selv finne ut av.
Spilleren får også være med på hemmelige angrep på fiendebaser, beskytte og angripe konvoier, kjempe i så vel i åpent terreng som inne i byer, bruke biler, stridsvogner, båter og luftbårne kjøretøy. Våpen finnes det i mengder, men det handler ikke bare om å sikte og skyte, langt der i fra. For å bli en fremgangsrik soldat må man bruke smarte taktikker og tenke logisk. Spiller man Armed Assault som en vanlig førstepersonsskyter kommer man til å hate spillet. Det er ikke mulighet for å leke Rambo, i stedet er dette et spill for den sanne soldaten.
Mulighetene og dypet i Armed Assault imponerer virkelig. Man kan beordre sine medsoldater når man har fått bra rank, og når det blir mye som skjer samtidig er det som å spille Battlefield 2 og et steinhardt parti sjakk samtidig.
Dessverre lider Armed Assault av et par kjente feil. Dels krever det skikkelig datakraft for at det skal bli pent, og dels er det mange bugs i spillet. For eksempel hender det ikke altfor sjelden at skriptede sekvenser og hendelser ikke settes i gang, fienden og kollegenes intelligens er til tider veldig dårlig og dessuten hender det at spillet krasjer. Disse feilene kommer og går under spillets gang og skjer ikke alltid på samme sted, noe som gir et inntrykk av at spillet ikke er helt ferdig. Dette er en total skam om sannheten skal frem.
Armed Assault er et spill som hadde vært fullkomment og briljant om bare teknikksiden hadde vært mer polert. Som soldatsimulator er det til og med bedre enn Operation Flashpoint var, og jeg er ikke overrasket. Bohemia har alltid bevist at de vet hva de holder på med, i alle fall når det gjelder spilldesign. Det forrige spillet skapte en enorm scene for de som lagde sine egne våpen, baner, oppdrag, kjøretøy og alt de kunne finne på. Armed Assault kommer også med dette stilige verktøyet som kommer til å forlenge livslengden med flere år for entusiasten. Kjøper man Armed Assault har man altså et spill som støttes av soveromsutviklere allerede nå og som kommer til å vokse mer og mer med tiden.
Til slutt er Armed Assault et spill som skulle ha klart det om det hadde fått noen uker til under kniven. Stabilitetsproblemer og feil som finnes i spillet kommer dessverre i veien for opplevelsen, og jeg kan ikke la være å tenke på hvor bra det hadde blitt om Bohemia bare hadde lagt ned litt mer tid på spillet. Potensialet ligger der bak fasaden og jeg er overbevist om at om noen patcher kommer det meste til å være løst. Som det er for øyeblikket, er likevel Armed Assault et spill som kan bli bra, men tekniske problemer står i veien. Hadde det fungert bedre hadde det vært snudd på en tier i spillbarhet, men takket være all tekniske problemer er det dessverre umulig å sette en slik karakter. Jeg stoler fullt ut på at Bohemia kommer til å fikse alle problemer. Dessverre er vi ikke der enda og for øyeblikket er Armed Assault et spill som ikke får være så bra som det er designet til å bli. Jeg venter spent på at Bohemia skal fikse sitt spill, jeg vil oppleve det uten feil!