Norsk
Gamereactor
artikler

Tidenes mest oppskrytte spill - del 1

De ufortjente klassikerne. De oppskrytte spillperlene. Vi har kranglet og diskutert i hele høst, og endelig kommet frem til vår liste over tidenes mest oppskrytte spill.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det finnes mange spill som regnes som klassikere. Spill som har står som milepæler i spillhistorien, og etablert nye sjangere og kategorier. Men det er ikke gull alt som glitrer. Mange spill har høy status og stjerne, uten å helt fortjene alle hedersbetegnelsene.

Denne uken tar vi i Gamereactor for oss 15 spill som vi mener er for høyt ansett, som rett og slett er oppskrytt. Gjennom lange diskusjoner på kontoret har vi kommet frem til vår definitive liste.

Er du enig eller uenig i valgene våre? Skrik ut i kommentarfeltet under! De fem neste spillene blir publisert på onsdag.

Tidenes mest oppskrytte spill - del 1
Dette er en annonse:

15. Kingdom Hearts
Format: Playstation 2
Utvikler: Square-Enix
År: 2002
Hei, her er en god idé: La oss putte masse japanske spillfigurer opp i miksmasteren sammen med en hel haug Disney-figurer. Det er en bra idé, men sluttresultatet ser ut som et spill fullt av kompromisser. En utrolig stygg art direction blandet med en ekstremt japansk og uforståelig historie. Kingdom Hearts er en slags bastardhybrid, et abstrakt spill som det rett og slett var vanskelig å ta seriøst. I tillegg manglet det helt hemninger. I stedet for å hente inn enkeltelementer fra Disney og Square-spill for å lage en raffinert spillopplevelse har Square bare blandet sammen mest mulig i en diger oppblåst smørje som verken smaker chocobo eller mus.

Tidenes mest oppskrytte spill - del 1

14. Conker's Bad Fur Day
Format: Nintendo 64
Utvikler: Rare
År: 2001
Humor er en vanskelig kunstform, og mange gapskrattet da Conker's Bad Fur Day kom på Nintendo 64. For all del, en søt standard plattformhelt som drikker og spyr og slåss mot en gigantisk bæsj er morsomt nok det. Det er bare det at Conker's Bad Fur Day føles så fastlåst og påtvunget hele tiden. Og humoren blir gammel. Fort. De mange parodiene er gjennomført uten snert og finesse, og den konstante bæsj-, promp og spyhumoren overgår selv bladet Pyton til slutt. Conker's Bad Fur Day blir fortsatt hentet frem som et eksempel på et fantastisk morsomt eventyr. Gøy i små doser, men som spill holder det ikke mål.

Tidenes mest oppskrytte spill - del 1
Dette er en annonse:

13. Duke Nukem 3D
Format: PC
Utvikler: 3D Realms
År: 1996
"I'm here to chew bubblegum and kick ass. And I'm all out of bubblegum" sa Duke. "Hahaha!" sa vi. Men ikke nå lenger. Glem den lange fadesen med evighetsprosjektet Duke Nukem Forever, når vi besøker det gamle spillet igjen trekker vi ikke en gang på smilebåndet av de platte one-linerne, de teite stripperne, og det knotete nivådesignet. Duke Nukem 3D føltes kanskje friskt da det kom, men det var fordi alle andre tok sjangeren så dødsseriøst. Men humoren i Duke Nukem 3D var aldri bedre enn en dårlig collegekomedie. Rølpete og teit, og egentlig ganske forglemmelig. Kultstatusen er helt ufortjent for dette skytespillet.

Tidenes mest oppskrytte spill - del 1

12. SSX
Format: PS2
Utvikler: EA Sports Big
År: 2000

Forventningene var skyhøye da Playstation ble lansert, men lanseringsspillene var ikke stort å skryte av. Et dårlig Ridge Racer-spill, og en masse venstrehåndsarbeid skuffet mange spillere som stod i kø i timesvis for å sikre seg en maskin. Men et lyspunkt var det: SSX. SSX var et fornøyelig småteit snowboard-spill som hadde mer til felles med Wipeout enn det å faktisk stå på snowboard. Og med ingenting annet å spille, ble det til at PS2-fansen investerte hundrevis av timer i spillet. Og dermed var kultstatusen et faktum. Vi får fortsatt ukentlige leserbrev som lurer på om det ikke kommer en oppfølger til spillet, men glem det. Om det kommer, vil det aldri bli det samme som det hete og intense kjærlighetsforholdet du hadde da konsollen din var fersk og ny og du var desperat.

Tidenes mest oppskrytte spill - del 1

11. The Legend of Zelda: Twilight Princess
Format: Wii, Gamecube
Utvikler: Nintendo
År: 2006
For første gang var et Zelda-spill klar til lanseringen av en konsoll, og for et spill det var. I motsetning til forgjengeren Wind Waker hadde Nintendo nå hørt på fansen, og laget en mer voksen Link. I en gigantisk verden. Mørkere og større, men dårligere. Sannheten er at Twilight Princess føles merkelig ufokusert i forhold til tidligere Zelda-titler. Der Nintendo tidligere kuttet vekk unødige nivåer og hadde en stålkontroll på kvaliteten i alle ledd, føles Twilight Princess som et oppblåst spill, der kvantitet har gått på bekostning av kvalitet. Den mest uinspirerte Zelda-tittelen siden Zelda II, og et spill som kunne blitt mye bedre hvis Nintendo hadde hørt mindre på fansen og mer på sine egne designere.

10. til 6.-plass publiseres på onsdag.



Loading next content