Begynnelsen av årets E3 var imponerende. Microsoft, Sony, Ubisoft og EA - alle sammen leverte varene fra scenen, og alle hadde én ting til felles: De viste frem bruk av tablet i etablerte spillserier så vel som nye merkevarer. «Revolusjonerende», sa de. Nei, langt derifra. Nintendo gjorde tilsvarende på E3 for to år siden.
Så hva skjedde? Nintendo kan sakene sine når det gjelder markedsføring. Selv oldemor kjenner til spillgiganten, men likevel er det mange Wii-eiere som ikke har fått med seg at den neste konsollgenerasjonen fra Nintendo ble sluppet høsten 2012.
I fjor stod Nintendo på scenen i en liten stund før det penset over til en ferdig innspilt sending. Fokuset lå på spillene. Fansen var i ekstase, men like mange var skuffet over det vi fikk se. Uansett, vi lot tvilen komme Nintendo til gode. De har tross alt innovert spillbransjen i en årrekke.
Så kom endelig Wii U. Folk flest skjønte ikke helt hvor Nintendo skulle med konsollen, og det var vanskelig å forstå hvor innovasjonen lå. Hva var så genialt denne gangen? Var det tabletkontrolleren? Tja, delvis.
Solide avtaler med tredjepartsutviklere ble inngått for å gi Wii U et rikt spillbibliotek. Slik ble det ikke, og Nintendo er mer eller mindre alene igjen. Hva er planen, Nintendo?
Dere droppet en storslått pressekonferanse på årets E3. Ja, vel. Jeg forstår det. Dere vil snakke direkte til alle Nintendo-fans som ser på Direct-sendingene. Men hva med resten? Dere er egentlig det eneste spillselskapet som regnes som en del av familien, så hvorfor ikke sikte bredere? Når dere må spesifisere at Wii U er en ny konsoll, så har markedføringen sviktet.
De andre pressekonferansene på årets E3 inneholdt bruk av tablet. En tablet som må kjøpes i tillegg, vel å merke. Alle kopierer ideen til Nintendo, og de gjør det bedre. Hvorfor?
Hvorfor har ikke Nintendo klint til med flere titler som alle bare må ha? Hvorfor har dere ikke klart å kapitalisere på ideen om å gi alle spillere en ekstra tablet til hjemmet?
Hvorfor blir spillene utsatt? Hvorfor har dere ingen overlegne konsollselgere klare ennå? Har dere mistet kontakt med markedet? Er det jeg som er dum? Dere burde vite bedre enn meg.
Wii Fit U trenger mer tid i utviklingen, så Iwata sa: «Thank you for your patience». Hva skal det bety? Det er ikke Wii Fit U vi venter på. Folk har ikke kjøpt konsollen engang. De er ikke tålmodige, de er likegyldige.
Hverken Playstation 3 eller Xbox 360 solgte stort bedre det første halvåret da de ble lansert, men markedet er ikke det samme som det var for syv-åtte år siden. Nintendo har heller ikke markedsført Wii U i stor grad, så kanskje det er nettopp her nøkkelen ligger. De har ennå ikke noe å markedsføre.
Kanskje lanseringen av konsollen var for å tilfredsstille Nintendos kjernefans? Kanskje kommer trykket nærmere jul i år? Traileren fra Mario Kart 8 var i hvert fall en TV-reklame verdig. Endelig noe som minner om Nintendo-suksess.
Problemet mitt med Nintendo er at jeg ikke forstår hva de gjør. Denne kommentaren er fylt med langt flere spørsmål enn svar, noe som bare underbygger min manglende forståelse av hva Nintendo driver med for øyeblikket. Den folkekjære japanske spillgiganten har jo alltid vært så tydelig...
Jeg kan ikke annet enn å klø meg i hodet.