Norsk
Gamereactor
forspill
Assassin's Creed: Origins

Assassin's Creed: Origins - Siste inntrykk

Vi hoppet inn i eventyret til Bayek igjen, og fikk tilbringe fire timer i verdenen hans!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
HQ

Etter å ha tatt pause ett år kommer nå Assassin's Creed tilbake med Origins, hvor vi blir transportert tilbake til det gamle Egypt og trer inn i rollen som Bayek. Vi fikk leke oss med en fire timer lang demo som startet et stykke ut i historien. Bayek var allerede på nivå 12, hvilket betød at vi hadde en rekke med våpen, evner og opplåste områder vi kunne kose oss med.

"Game Director" Ashraf Ismail og "Creative Director" Jean Guesdo fortalte oss at de hadde gjort noen endringer, og de tullet ikke! Da vi prøvde å klatre som Bayek oppdaget vi RT (på Xbox One X) nå er angrep, og ikke klatring, som nå blir kontrollert av A-knappen. Vi har nevnt dette i tidligere forspill, men det er verdt å gjenta fordi forandringen kommer til å være forstyrrende for mange fans.

Området vi ble sluppet løs i var åpent og besto av mange forskjellige steder. Vi startet på nivå 12, men vi ble rådet til å gå opp et par nivå til før vi bega oss ut på hovedoppdraget. Heldigvis kan man se nivåene til både fiender og oppdrag, og tilpasse spillestilen sin deretter. Hovedoppdraget krevde at man var nivå 15, så vi dro ut for å finne ekstraoppdrag som kunne gi oss XP. Det viste seg å være mange måter å gå opp i nivå på i Origins. Sideoppdrag er den mest åpenlyse måten, men vi kunne også slåss med ville dyr, finne skatter og renske områder for banditter, noe som gjorde det mer naturlig å faktisk gå rundt og utforske omgivelsene.

Dette er en annonse:
Assassin's Creed: OriginsAssassin's Creed: Origins
Assassin's Creed: Origins

Sideoppdragene var mange og varierte, og alle vi fikk teste hadde en dybde vi satte enormt mye pris på. Det har blitt litt vel mange «hent dette, drep så mange av disse»oppdrag i løpet av årene. I det ene oppdraget skulle vi finne en datter som var forsvunnet, men da vi fant ut hva som hadde skjedd med henne ble det et hevnoppdrag i stedet. I et annet oppdrag måtte vi bære lik til en vogn mens vi ble angrepet av en flokk med flodhester. Antallet sideoppdrag er imponerende, men ingen av dem føles forhastede, unødvendige eller kjedelige. Vi spilte gjennom dem fordi vi ville, ikke bare på grunn av belønningen.

Assassin's Creed: Origins
Dette er en annonse:

Verdenen vi fikk tilgang til var til vår store lettelse veldig variert. Hva er vel et åpen verden-spill uten en interessant og engasjerende åpen verden? Det var flere innsjøer og elver i det området vi kunne utforske, samt landsbyer, byer, ørkener, bandittleire, huler og mye mer, og alle var forskjellige fra hverandre og hadde sin særegne stil. Du har til og med en hest du kan bruke til å utforske verdenen med. Hesten kan settes på autopilot, slik at den automatisk følger veien til det målet du har markert på kartet.

Mye av sjarmen med verdenen var at den føltes veldig dynamisk. Det skjer ting når du er ute og utforsker, for eksempel dyr som plutselig dukker opp eller fiendtlige soldater som følger etter deg. Dette er ikke nytt for Origins, så klart, men det gjør ting veldig spennende og holder deg på tå hev akkurat som i Far Cry hvor du risikerte å bli angrepet av et vilt dyr når som helst. Spillet føles ikke ut som et tradisjonelt Ubisoft-spill, i stedet føles det ut som en god blanding av mer moderne Ubisoft-konsepter og ideer, som man ser i Wildlands og Watch Dogs 2, for å nevne noen.

Assassin's Creed: Origins

I tillegg til hesten din har du også Senu, en ørn som hjelper deg med å finne fiender og mål fra lufta. Du kan enkelt aktivere Senu ved å trykke ned på D-paden, og den funker på nesten samme måte som dronen i Watch Dogs 2. Den gjør det mye enklere for deg å snike deg rundt og infiltrere steder, samt planlegge og utføre angrep med høy presisjon. Det å krype inn i en base uten å bli oppdaget, for så å ta alle fiendene av dage før de i det hele tatt ser deg, er jo det beste med Assassin's Creed.

HQ

Hvis du knoter ting til og blir oppdaget nytter det ikke å snikmyrde folk, da må du slåss, og det er en helt annen opplevelse fra tidligere spill. Ubisoft har gått fra et animasjonsbasert system til et «hitbox»-system, noe som gjør kamper langt mer taktiske. De krever mer strategisk tenking og det er blitt viktigere å parere angrep og sno seg unna fare, fremfor å satse på instakills. Det er ikke ulikt Dark Souls, med lette, kjappe angrep på R1/RB og tyngre angrep på R2/RT. For å holde deg i live må du ta i bruk skjoldet ditt og bruke det aktivt, spesielt siden det å rømme vekk fra fiender i åpent terreng er ganske vanskelig.

Snikmord funker også litt annerledes. Frykt ikke, å trykke på trekant/Y bak en uoppmerksom fiende gjør fremdeles at de dør momentant, men det føles nå enda mer brutalt. Du stikker dem ikke lenger med en hånd, men kaster dem ned på gulvet, stormer over og kutter over strupen på dem. Det gjør større inntrykk enn før, og føles mer tilfredsstillende å få til.

Assassin's Creed: Origins

Når ting tar av og begynner å gå vilt for seg har du mange våpen å velge mellom. Vi valgte oss en tung klubbe som var treg, men gjorde mye skade, i tillegg til et spyd. Har du vært i kamp lenge nok kan du gjøre adrenalinangrep, og de varierer fra våpen til våpen. Andre våpen du kan velge mellom inkluderer forskjellige typer kniver og kortsverd, eller du kan gå ubevæpnet (men det anbefales absolutt ikke).

Det finnes også flere typer buer i spillet. Warrior Bow skyter flere piler på en gang. Predator Bow, derimot, lar deg styre pilen mens den er i lufta. Variasjonen og valgmulighetene i kamper gjør at ting føles veldig nytt og spennende. Våpen kan også brukes som deler, selges, kjøpes og oppgraderes, så når du først finner noe funker kan du virkelig mekke sammen et beist av et våpen.

Assassin's Creed: Origins

Det er ikke bare våpen som kan oppgraders, rustning, skjold, verktøy og ridedyr kan også forbedres og byttes ut med større og bedre utgaver. Så det lønner seg å saumfare områder etter ressurser. Trangen til å hele tiden skaffe oss nye og bedre ting drev oss gjennom spillet, og kommer nok til å fortsette å være en drivkraft gjennom hele spillet fordi vi fant hele tiden nye ting vi ville prøve ut.

Bayek kan så klart også oppgradere evnene sine, dog det er noe kostbart, som nevnt i vårt første forspill. Oppgraderingene inkluderer alt mulig rart som kan hjelpe deg i kamp, og siden vi greide å gå opp fire nivåer på like mange timer skorter det ikke på oppgraderingsmuligheter. Og det er så mye å velge mellom, blant annet en perk som lar deg skyte piler i sakte film, noe som funker genialt sammen med for eksempel Predator Bow. En annen perk lar deg få inn flere slag i en kombo når du er i kamp. Det lønner seg å bruke litt tid på å velge og planlegge hva man vill oppgradere, og kanskje kikke litt på hva som kommer av oppgraderinger i hver enkelt grein også.

Det vi ikke har snakket om ennå er hovedhistorien til spillet, hvor vi forfulgte Scarab. Det vi fikk spilt av hovedhistorien inneholder ganske mange store spoilere, så vi skal ikke si så mye om den. Det vi kan si er at Scarab var en del av The Order of the Ancients, en mystisk kraft som kontrollerer viktige personer i denne epoken, og jobben vår var å finne dem og stoppe dem (igjen, ikke ulikt de forskjellige kartellederne i Wildlands). Dette førte oss i mange forskjellige retninger, og vi likte virkelig det vi så, alt føltes så nytt, så omfattende og uforutsigbart.

Assassin's Creed: Origins

Det var ikke alt som var perfekt, så klart. Figurene er kanskje spillets aller svakeste punkt. Selv om Bayek er røff og stoisk, fremstår han ofte som relativt kjedelig i dialogen sin, og de andre figurene var ikke mye å rope hurra for de heller.
Taharqa var en av de mest interessante personene som dukket opp, men resten føltes litt intetsigende. I tillegg var stemmene usynkronisert og en del figurer manglet det detaljnivået vi burde kunne forvente oss fra denne typen spill. Men vi vet jo ikke hvor gammel den versjonen vi spilte var, så en del av disse feilene kan ha blitt fikset i etterkant.

Det vriker som Origins har greid å få til en fin balanse mellom klassike AC-spill og mer moderne Ubisoft-spill, Snikmord, mysterier og histroiske omgivelser er fortsatt en stor del av spillet, men samtidg får man de ville dyrene som minner oss om Far Cry, ørnen som føles ut som dronen i Watch Dogs 2 og de forskjellige lederene på kartet som må fjernes, akkurat som Ghost Recon: Wildlands.

Vi ble lettet over å se hvor interessant det er å utforske verdenen, og hvor mye dybde det er i oppgraderingssystemet. Det burde være mer enn nok for spillere å gjøre når spillet endelig kommer ut den 27. oktober. Origins er definitivt en oppgradering av franchisen, en oppgradering med kule omgivelser, et nytt syn på progresjonen til spilleren og med noe å bevise etter ett år i skyggene.

HQ
Assassin's Creed: OriginsAssassin's Creed: OriginsAssassin's Creed: Origins

Relaterte tekster

3
Assassin's Creed: Origins - The Hidden OnesScore

Assassin's Creed: Origins - The Hidden Ones

ANMELDELSE. Skrevet av Bengt Lemne

Bengt dro tilbake til Egypt, og man kan vel trygt si at han kom tilbake med litt brunfarge. Spørsmålet er hvor mye lenger han ønsker å gjøre det samme i de solfylte omgivelsene.

Assassin's Creed: OriginsScore

Assassin's Creed: Origins

ANMELDELSE. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Origins passer ikke bare fordi det er starten på historien, men også fordi det er starten på en ny, bedre epoke i en serie som har slitt de siste årene.



Loading next content