Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      ATV Offroad Fury 4

ATV Offroad Fury 4

Det er med smånostalgisk fryd at jeg starter opp min PS2. Det er over et halvt år siden jeg sist brukte den og jeg gleder meg til å kjøre villmann med to og fire hjul i ATV Offroad Fury 4.

Til tross for at jeg ikke er kjempebegeistret for racingspill må jeg si at dette jevnt over virker som et godt racingspill til det som fremdeles er den mest populære konsollen på verdensbasis. En ting som trekker til seg oppmerksomhet er historiemodusen som det reklameres for på baksiden av coveret. Dessverre er denne smertelig lite engasjerende og jeg er bare glad til for at der er andre moduser å velge mellom. Spillet består av en mølje med spillemåter og ekstrafunksjoner som banegenerator og bildegalleri. De ulike spillmodusene er for det meste smør på flesk, spesielt med tanke på at alle byr på det samme: sølete racing. Som selvutnevnt pro-gamer tar jeg det med helt med ro, skipper glatt over tutorialen og går rett på den klassiske arkademodusen.

Førsteinntrykket mitt er ganske lunkent selv om jeg finner mye bra. Grafikken ligger midt på treet og er generelt dårligere enn andre spill jeg har sett til PS2. Kremt, sa noen Shadow of the Colossus? Kjøretøyene oppfører seg godt og reagerer stort sett slik jeg forventer at kjøretøy med to og fire hjul skal. Ingen overraskelser her altså. Lydsiden består av et utvalg sanger som bryter motordurens monotoni; nesten som radio når man kjører bil. Jeg reagerer litt på at de fleste av banene er en smule uoriginale, men når hensikten med spillet er å kjøre rundt og rundt i en gjørmedam er det vel kanskje ikke så lett å variere på utseendet? Viktigst av alt er at det er gøy å spille når jeg vinner og forlater konkurrentene i en sky av støv. Det er ikke å komme bort ifra at den innbilte lukten av svidd gummi gjør godt for egoet mitt.

Hadde det bare stoppet der hadde alt vært vel. Der er en del ting med ATV Offroad Fury 4 som rett og slett bare er irriterende. På mange baner er det så mørkt at man så vidt ser hvor man kjører, selv om det er midt på lyse dagen. Fortere enn man får sagt «offroad» fyker man av banen og ut i skauen. For å gni saltet enda mer inn i såret så kan man i dette offroad-spillet nemlig ikke bevege seg utenfor den oppmerkede banen uten å bli straffet for det. Dette forbudte område gir spilleren tre knappe sekunder på å komme seg tilbake på banen før han blir dumpet, stillestående, et stykke bak der han kjørte ut. I et spill der fart er alfa og omega er det ikke bra å plutselig stå stille. Ligger man på førsteplass og kommer litt utenfor banen kan man risikere å miste løpet og bokstavelig talt bli liggende igjen i grøftekanten. Dette er såpass surt at det plutselig ikke blir gøy å spille lenger.

Etter bare noen få omganger har jeg vunnet litt, tapt mye, og kjørt rundt i ring på mistenksomt like baner. Nederlag og repetisjon er to ingredienser som sjeldent går godt i lag, og trass gjentatte forsøk klarer jeg ikke å engasjerer meg for ATV Offroad Fury 4 i lengre perioder.

ATV Offroad Fury 4ATV Offroad Fury 4ATV Offroad Fury 4ATV Offroad Fury 4
      5 / 10
      +