Baba Is You

Baba Is You

Hempuli har servert et ferskt puzzle-spill som lar oss endre reglene mens vi spiller.

Baba Is You
Baba Is YouBaba Is You

De beste puzzle-spillene etterlater deg med en ren og pur følelse av lykke når du endelig nøster opp i mysteriene de byr på, og det er akkurat dette man føler der man sakte men sikkert hakker løs på Hempulis nye spill Baba Is You. Spillet ble unnfanget under Nordic Game Jam i 2017 og er skapt av finnen Arvi «Hempuli» Teikari. To år senere er spillet lansert til PC og Nintendo Switch, og jeg bestemte meg for å erobre de forunderlige gåtene på farten ved hjelp av Switch, som spillet passer perfekt til.

Mekanismene i spillet er relativt enkle i seg selv, men det er måten Hempuli bruker dem på som gjør gåtene i spillet utrolig komplekse. Hvert nivå består av visse regler, og disse er presentert gjennom blokker på skjermen, eller nærmere bestemt ord. Setningen «Baba is you» står for eksempel på de fleste nivåene, og dette indikerer ett av regelsettene på det nivået, som er at du spiller som Baba. Deretter har du andre setninger som "Wall is stop", som indikerer en regel om at du ikke kan gå gjennom vegger, men ved å skyve på en av blokkene endrer du denne setningen og eliminerer regelen, noe som gir deg muligheten til å gå gjennom vegger.

Dette gir deg altså muligheten til å manipulere spillet regler, og dette er nøkkelen for å vinne over de mange gåtene Hempuli har lagt frem for oss. Hvis du for eksempel dytter «You» slik at det erstatter «Stop» i eksempelet over, kan du spille som selve veggen. Etter hvert blir også flere funksjoner som «Open», «Float», «Melt» og «Move» lagt frem for deg sammen med gjenstander som krabber, nøkler og flagg.

Målet med hvert nivå er å forene objektet du kontrollerer med gjenstanden som lar deg vinne. Til å begynne med finner du "Flag is win"-kommandoen på hvert nivå, men igjen kan dette endres på og trikses med slik du vil. Dette blir enda lettere ved at du når som helst kan restarte et helt nivå med et knappetrykk eller spole tilbake en bevegelse ved hjelp av et annet. Dermed kan du alltids angre på dårlige avgjørelser mens du eksperimenterer med å få nivået til å jobbe for deg snarere enn mot deg.

Baba Is You
Baba Is YouBaba Is You

Hempuli tenker absolutt utenfor boksen med dette konseptet, og løsningene krever at du tenker like kreativt. Ofte har du få parametere å jobbe med, så alt handler om oppfinnsomt bruk av komponentene du har rett foran deg, som å koble setninger sammen og forandre reglene til din fordel. Dette er den typen spill som får deg til å se deg selv i speilet og lure på om du i det hele tatt har den mentale kapasiteten som trengs for å finne ut hva som foregår, noe som igjen får deg til å føle deg som den smarteste personen i verden når gratulasjonsmeldingen popper opp på skjermen for å feire bragden din.

Dette er kanskje ett av de vanskeligste spillene å snakke om, fordi det å snakke om konseptene ikke yter dem rettferdighet i det hele tatt. Dette er den typen spill som absolutt må oppleves for å forstå hva opplevelsen handler om, og på få sekund vil du forstå at alt du trenger å gjøre er å flytte på blokker og komme deg til «Win». Høres enkelt ut, ja, men lagene som introduseres og kravene for å lykkes blir bare større og større på veien gjennom alle nivåene Hempuli har laget. Resultatet er at du blir hektet mens du kontinuerlig fikler med hvert eneste nivå (jeg glemte nesten å gå av på stoppet mitt mens jeg tok toget, så hektet ble jeg).

Baba Is YouBaba Is YouBaba Is YouBaba Is You
9 / 10
+